معرفی واحد

آموزش و ارتقاء سلامت

آموزش بهداشت به عنوان يكي از قديمي ترين فعاليتهاي وزارت بهداشت بيش از 50 سال قبل شروع به كار كرده است. فعاليت آموزش بهداشت به عنوان يك فعاليت پشتيبان از زمان مبارزه با بيماريهايي چون آبله، مالاريا، التور طي دهه هاي 1330 تا 1350 مطرح بوده است. تجهيز آموزش بهداشت به وسايل سمعي و بصري به عنوان مهمترين استراتژي آموزشي طي سالهاي فوق به اجرا درآمده است. از سالهاي 1373 به بعد با استفاده از رويكرد" آموزش بهداشت به عنوان حل مشكل" با بررسي مشكلات و تجزيه وتحليل وضعيت موجود به تعيين نقش خود پرداخته  و با اهداف مشخص واستراتژيهاي واضح و بيان فعاليت، همراه با ارايه جدول زمان بندي فعاليتها نقش خود را در حل مشكلات نشان مي دهد. در رويكرد" آموزش بهداشت به عنوان يك مراقبت "مي توان از آموزش به عنوان رويكرد پيشگيري از بيماريها وارتقاء سلامت استفاده كرد. در اين رويكرد با استفاده از اصول ارتقاء سلامت ، بايد ضمن برنامه ريزي، نسبت به ايجاد عادات و رفتارهاي صحيح بهداشتي در گروههاي مختلف جامعه به ويژه كودكان و نوجوانان اقدام نمود. به طور كلي واحد آموزش بهداشت در حال حاضر با برنامه ريزي عملياتي و تفضيلي در راستاي طرح جامع آموزشي استان نقش خود را در هر يك از مشكلات بهداشتي نشان مي دهد.

 



  • آرام غذا بخورید تا لاغر بمانید

    امروزه به دليل تغيير در شيوه زندگي و الگوهاي تغذيه اي، متاسفانه شيوع چاقي افزايش آشکاری داشته است. موضوع این مقاله در خصوص ارتباط سرعت غذا خوردن و چاقی می‌باشد. تحقیقات به عمل آمده نشان می‌دهد که افرادی که آرام تر غذا می‌خورند، وزن کمتری دارند. زیرا هر چه فرد آرام تر غذا بخورد زودتر احساس سیری می‌کند و کمتر غذا می‌خورد. حال بد نیست این موضوع را به صورت علمی دنبال کنیم. در واقع احساس سیری از معده شما نمی‌آید، بلکه مانند هر احساس دیگری دستوری است که از سوی مغز برای افراد صادر می‌شود، در نتیجه هر چه آرام تر غذا بخورید، روند دستور صادر شده توسط مغز وقت بیشتری دارد و به همین خاطر در حالی که تنها نیمی از غذایتان را خورده‌اید مغز دستور می‌دهد که صبر کنید، خوردن کافیست چون سیر شده‌اید. در یکی از این تحقیقات مشخص شده که از تعداد ۲۸ فرد مورد آزمایشی که اضافه وزن داشتند و با سرعت های متفاوت غذا می‌خوردند، آنهایی که سرعت غذا خوردنشان بیشتر بود طبعا بیشتر غذا می‌خوردند و احساس سیری بسیار دیرتر به آنها دست می‌داد و در نتیجه هر روز مقدار بیشتر کالری وارد بدن خود کرده و چاق تر می‌شدند، در حالی که هر چه سرعت خوردن غذا کمتر می‌شد، فرد کمتر وزن اضافه می‌کرد و جالب اینکه تا حتی ساعت ها پس از غذا خوردن احساس سیری در آنان باقی می‌ماند. آنچه که در نهایت محققان از آن اطمینان یافتند این است که افرادی که سریع تر غذا می‌خورند احساس سیری را در خود به تعویق می‌اندازند و از آنجایی که احساس سیری از شکم نمی آید و توسط مغز صادر می‌شود، این فرمان علی رغم پر بودن معده اعلام نمی‌شود و فرد به خوردن خود ادامه می دهد، زیرا حدود ۲۰ دقیقه زمان می‌برد تا بدن به مغز اعلام کند که سیر شده است. در طول این زمان فردی که با سرعت غذا می خورد همچنان در حال قورت دادن پشت سر هم لقمه های غذاست.مدت زمان 20 دقیقه که لازم است تا مغز دستور نخوردن غذا را صادر کند، به دلیل زمانی است که باید غذا از دهان به معده و سپس روده برسد. این روده است که به مغز می گوید پُر شده است و باید دستور غذا نخوردن صادر شود. پس اگر به سلامتی و اضافه نشدن وزنتان علاقه مندید آرام تر غذا بخورید. اجازه دهید که مغزتان درست و به موقع فرمان دست کشیدن از غذا را صادر کند.  

  • پیشگیری و درمان سرماخوردگی

    براساس آمار موجود کودکان به طور متوسط 6 بار در سال به سرما خوردگی مبتلا می شوند و این آمار در برزگسالان به طور متوسط 2 بار در سال و برای سالمندان کمتر از یک بار در سال است .       به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه دکتر محمدرضا کریمی مسئول گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن اعلام این آمار تنها راه پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی را رعایت اصول بهداشتی به ویژه شستشوی مکرر دست ها و رعایت فاصله مطمئن در برخورد با افراد مبتلا به این بیماری دانست. وی اضافه کرد: کمتر کسی است که در فصول سرد سال نگران ابتلا به سرماخوردگی و ناخوشی های آن مانند آب ریزش و انسداد مجاری بینی ، عطسه و سرفه، گلودرد و سردرد و تب خفیف که زندگی و کار انسان را می تواند مختل کند، نباشد. هم چنین سرکارخانم نغمه قربانی کارشناس آموزش و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان این که بیش از 200 نوع  ویروس مختلف می توانند باعث سرماخوردگی شوند و به همین دلیل بدن انسان در برابر این بیماری ایمنی پیدا نمی کند؛ افزود تا کنون هیچ واکسنی برای پیشگیری از سرماخوردگی ساخته نشده است و تنها راه پیشگیری از سرما خوردگی رعایت بهداشت فردی و اصول بهداشتی در مواجهه با افراد مبتلا به این بیماری  همه روزه و در همه حال می باشد .    این کارشناس معاونت بهداشتی دانشگاه شیراز شایع ترین راه انتقال ویروس سرماخوردگی را تماس دست ها با اشیاء آلوده شده به ویروس مانند دستگیره ی در، نرده،  صفحه کلید کامپیوتر، کلیدهای آسانسور، میله و دستگیره درون وسایل نقلیه عمومی ، کتاب و دفترچه وخودکار دیگران دانست و تأکید نمود: روبوسی با افراد آلوده به ویروس سرما خوردگی یا تنفس ذرات آلوده موجود در هوا در اثر سرفه و عطسه و صحبت کردن افراد بیمار نیز می تواند در انتقال بیماری مهم باشد. خانم قربانی در ادامه ی این گفتگو ضمن هشدار به خانواده ها در خصوص مصرف خود سرانه آنتی بیوتیک ها در زمان ابتلا به بیماری هم چنین توجه به تبلیغات غیر واقعی در خصوص واکسن سرماخوردگی با ذکر این نکته که اوج زمان واگیر دار بودن 4 روز اول پس از ظهور علائم سرماخوردگی است نکاتی را در مورد اصول پیشگیری  و درمان این بیماری خاطر نشان کرد:   -دست های خود را مرتب و چند بار در روز با آب و صابون بشویید و هرگز با دست چشم ها و بینی و صورتتان را لمس نکنید و پیش از خوردن هر خوراکی حتی یک حبه قند یا خوردن غذا با قاشق و چنگال دست های خود را بشویید .    - هر روز 8-6 لیوان آب و به ویژه مایعات گرم بنوشید.   - هر روز نیم ساعت ورزش و پیاده روی کنید. ورزش توان مقابله بدن شما را در برابر عوامل بیماری زا افزایش می دهد .   - هر روز از میوه و سبزی تازه استفاده کنید. ویتامین های موجود در میوه ها و سبزیجات مقاومت بدن را بیشتر می کند .   - هر روز ماست و شیر بنوشید تا باکتری های موجود در ماست سیستم ایمنی بدن را در مقابله با عوامل بیماری زا تحریک کند .   - سیگار نکشید و در معرض دود سیگار هم قرار نگیرید. دود سیگار مژک هایی را که در راه های هوایی هستند و با حرکت خود مواد زاید و میکروب ها را از بدن خارج می کنند به مدت40-30 دقیقه فلج می کند . هم چنین این مژک ها اگر به صورت طولانی مدت در معرض دود سیگار قرارگیرند، از بین می روند.   - از استرس دوری کنید و همواره سعی کنید آرام باشید و آرامش را در خانه و خانواده خود تقویت کنید . استرس سیستم دفاعی بدن را ضعیف می کند .   - از روبوسی ، دست دادن و نزدیک شدن به افرادی که احتمالاً سرما خورده اند جدا خودداری کنید .   - از وسایل شخصی افرادی که سرما خوردگی دارند استفاده نکنید .   - هوای منزل و محل کار خود را تا می توانید مرطوب نگه دارید . خشکی هوا به ویژه در هوای سرد افراد را مستعد ابتلا به بیماری های تنفسی مانند سرما خوردگی می کند.   - در صورتی که به سرما خوردگی مبتلا شدید استراحت در رختخواب بهترین درمان است . هم چنین نوشیدن هر چه بیشتر مایعات گرم، سوپ، و آش؛ مرطوب کردن هوای منزل و اتاق؛ نوشیدن عسل و آب لیمو، و آب مرکبات؛ روزانه یا چند بار در روز غرغره کردن آب ولرم ونمک؛و مرطوب کردن مخاط بینی با ویتامین آ چشمی می تواند در عرض چند روز علائم بیماری را کاهش دهد. اگر علائم بیماری بیش از 2 هفته طول کشید و یا ترشحات بینی و پشت حلق چرکی بود یا گوش درد عارض شد باید حتماً به پزشک خانواده نیز مراجعه کنید.

  • تفاوت علایم مسمومیت با Co و سرماخوردگی و آنفلونزا

    هر سال ده ها نفر از هم استانی های ما که علائمی مانند سر درد، ضعف ، تهوع و گیجی را تجربه می کنند و به تصور خود به سرماخوردگی و یا آنفولانزا مبتلا شده اند، دچار مسمومیت با گاز منو اکسید کربن هستند که بسیار خطرناک است. (ادامه مطالب)

  • سلامت قلب

    درد و فشار بيش از چند دقيقه قفسه سينه در هنگام فعاليت يا هيجان و تنگي نفس هنگام فعاليت يا خواب مي تواند از علائم بيماري عروق قلب باشد.

  • سلامت قلبی

    ورزش نكردن خطر ابتلا به بيماريهاي قلبي عروقي را 5/1 برابر افزايش مي دهد.بنابر اعلام دفتر سلامت خانواده و جمعيت وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشكي، خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي عروقي در افرادي كه حداقل فعاليت بدني توصيه شده را انجام نمي دهند، ‌5/1 برابر افزايش مي يابد. دفتر سلامت خانواده و جمعيت وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشكي ورزش كردن را بهترين راه براي جلوگيري از استرس و فشارهاي روحي رواني عنوان كرد.بنابراين گزارش، انجام فعاليت بدني منظم به شكل هاي مختلف بر اساس شرايط فيزيكي و سني فرد، اثر بسيار مثبتي در كاهش چربي خون، فشارخون، كاهش وزن و بهبود عملكرد سيستم قلب و عروق دارد.اين گزارش مي افزايد، استفاده از پله به جاي آسانسور، پيمودن مسير منزل تا محل كار و يا حداقل قسمتي از مسير و پياده روي روزانه از راه هاي افزايش فعاليت بدني است.    

  • ورزش و تندرستی

     حداقل 30 دقيقه فعاليت بدني در بيشتر روزهاي هفته داشته باشيد.

  • ورزش و سلامتی

     تحرك و فعاليت بدني فرصتي مناسب براي حفظ و ارتقاي سطح سلامت بدن است.