معرفی واحد

اصل 29 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران برخورداري از بهداشت و درمان را حق مسلم براي همه مردم اعلام نموده است. كشور ايران يكي از امضاء‌كنندگان اعلاميه آلماآتا مي‌باشد كه هدف بهداشت براي همه تا سال 2000 را از طريق خدمات بهداشتي اوليه طرح‌ريزي نموده است.
سياست‌هاي بهداشتي كشور كه اخيراً در نظام جديد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تعيين گرديده در جهت اقدام هماهنگ در سطوح مختلف بهداشت عمومي از طريق شبكه‌هاي بهداشتي درماني كشور است. يكي از زمينه‌هاي بهداشت عمومي كه بايد در برنامه كلي از اهميت زيادي برخوردار شود بهداشت رواني است. بهداشت رواني صرفاً به مراقبت از بيماران رواني اطلاق نمي‌شود بلكه با بسياري از جنبه‌هاي بهداشت عمومي و بهزيستي افراد جامعه سروكار دارد.
براساس آمار موجود چنين تخمين زده مي‌شود كه حداقل 15 الي 25 درصد از بزرگسالاني كه به درمانگاه‌ها و مراكز بهداشتي مراجعه مي‌نمايند هیچ گونه بيماري جسمي ندارند و به طور جدي نيز دچار بيماري رواني نمي‌باشند، بلكه آنها تحت فشار، ناراحتي، اضطراب، نگراني و افسردگي همراه با مسائل روان‌تني مي‌باشند. از طرف ديگر با در نظر گرفتن اين حقيقت كه 50 درصد از جمعيت كشور در سنين زير 20 سال هستند و دوران بلوغ و نوجواني از جمله سالهاي حساس و بحراني در دوران زندگي محسوب مي‌شود، مي‌توان نياز رو به تزايد يك برنامه جامع بهداشت رواني را درك نمود.
در حال حاضر واحد بهداشت روان با هدف تامین، گسترش و ارتقاء سلامت روانی و اجتماعی افراد فعالیت می‏نماید.



  • افسردگی چیست؟

    افسردگی چیست؟ اگر احساس غمگینی مداوم و عدم علاقه به انجام اموری که فرد پیش از این به راحتی انجام می داده است بیش از دو هفته طول بکشد و در عملکرد روزانه او اختلال ایجاد کند، به آن بیماری افسردگی اساسی گفته می ‏شود. علائم دیگری نیز ممکن است در مبتلایان به افسردگی دیده شوند که عبارتند : از کاهش سطح انرژی، کاهش یا افزایش اشتها کاهش یا افزایش میزان خواب احساس اضطراب، و بیقراری تحریک پذیری و زود از کوره در رفتن کاهش توان تمرکز کاهش قدرت تصمیم گیری احساس بی ارزشی یا پوچی احساس نا امیدی، احساس گناه و افکار خودکشی و آسیب به خود افسردگی ممکن است برای هر کسی پیش بیاید و نشانه ضعف نیست   در صورت احساس افسردگی، باید چه کارهایی انجام داد؟ با فردی که به او اعتماد دارید درباره احساسات خودتان حرف بزنید. بیشتر افراد پس از حرف زدن با فردی که به احساسات آنها توجه می کند، احساس بهتری پیدا می کنند. دنبال درمان افسردگی خود باشید.مراجعه به پزشک یا روانشناس، قدم اول شروع درمان است. تلاش کنید به سمت انجام کارهایی بروید که قبلاً آنها را دوست داشتید. ارتباطات اجتماعی خودتان را قطع نکنید. با دوستان و اعضای خانواده تان در تماس و ارتباط بمانید. سعی کنید بپذیرید که شما دچار افسردگی شده اید ، پس بهتر است انتظارتان را از خودتان کاهش دهید. طبیعی است که در زمانی که افسرده اید، بازده کاری شما به خوبی سابق نیست. سعی کنیدحتی اگر در حد یک پیاده روی کوتاه هم باشد، روزانه نیم ساعت به طور منظم ورزش کنید. سعی کنید به الگوی غذاخوردن و خواب شبانه روزی خود نظم بدهید. مصرف مشروبات الکل،مواد مخدر و داروهای غیرمجاز،افسردگی را تشدید می کنند، از مصرف آنها بپرهیزید. در صورتی که دچار افکار خودکشی و یا آسیب به خود شدید فورا به پزشک یا روان شناس مراجعه کنید. تلاش نسبت به فکرهای منفی و مخرب که در ذهن تان می چرخند ، آگاه باشید و آنها را با فکرهای مثبت و مشوق جایگزین کنید. برای هر پیشرفتی که در این زمینه حاصل می کنید خودتان را تشویق کنید. یادتان باشدافسردگی ممکن است برای هر کسی پیش آید و نشانه ی ضعف نیست.

  • انتخاب همسر و ازدواج

    انتخاب همسر و ازدواج    اكنون در حال تصميم گيري درباره ي يكي از رخدادهاي مهم زندگي تان هستيد. تصميم به ازدواج و وارد شدن به دوره جدید زندگي جديد آن قدر مهم است كه تمام حيطه هاي ديگر زندگي تان را تحت تاثير قرار مي دهد. به شما تبريك مي گوييم كه مي خواهيد متاهل شويد. اما قبل از هر چيز دوست داريم به چند سوال ما پاسخ دهيد. از عشق چه مي دانيد؟ روش شما براي حل اختلافاتی که ممکن است در زندگی زناشویی پیش بیاید، چيست؟ ملاک های انتخاب همسر کدامند؟ اين سوالات و خيلي از سوالات ديگر هست كه بايد قبل از ازدواج به آن ها پاسخ دهيد. بياييد لحظه اي فرض كنيد براي ازدواج ابتدا بايد هيات منصفه ي دادگاهي را متقاعد كنيد كه شما واقعا آمادگی لازم براي ازدواج با فرد مورد علاقه خود را دارید. دلايل خود را با جزييات كامل براي هيات منصفه بنويسيد. ....................................................................................................................................... آیا جواب هایتان هیات منصفه را متقاعدخواهد کرد؟ آیا همه ی جوانب را برای انتخاب خود در نظر گرفته اید؟ در زير به پاره اي از مسائلي كه هنگام آشنايي قبل از ازدواج و انتخاب همسر بايد به آن توجه شود اشاره شده است: براي انتخاب همسر مناسب، نياز به آشنايي طولاني مدت وجود دارد ولي بايد به اين نكته توجه كنيد كه منظور از آشنايي، ديدارهاي كوتاه مدت در پارك، كافي شاپ و ... نيست. توصيه هاي زير مي تواند در دوره آشنايي به شما كمك كند. 1-      جلسات آشنايي قبل از ازدواج بايد حد و مرزهايي داشته باشد و بعد از چند ماه تكليف طرفين در گفتگو و آشنايي مشخص شود. 2-      اگر يكي از طرفين بعد از گذشت مدتي به ازدواج تن نمي دهد، یا آن را به تعويق مي اندازد و خانواده را در جريان نمي گذارد، ادامه اين آشنايي اشتباه است و بايد اين رابطه را هر چه زودتر قطع کرد. 3-      سعي كنيد در این دوره رابطه عاطفي شديد و احساسات عميق ايجاد نشود. در اين دوره فقط بايد گفتگوي سالم و متعهدانه داشته باشيد. 4-      در دوره آشنایی ويژگي هايي زیر که موجب رضايت بخش شدن زندگي زناشويي می شود؛ را در فرد مورد نظر بررسی کنید: همدلي: یعنی توانايي حساس بودن به نيازها، آسيب ها و خواسته هاي طرف مقابل. اينكه بتوانيد احساس او را درك كنيد و دنيا را از ديدگاه او نیز ببينيد. انعطاف پذيري و سازگاري: یعنی توانايي تغيير كردن و سازگار شدن با زندگی جدید ·توانايي حل و فصل اختلافات ·توانايي محبت کردن و مورد محبت قرار گرفتن ثبات هيجاني: یعنی پذيرش هيجانات مثبت و منفی خود و مدیریت آن ها توانایی مدیریت خشم ·توانايي برقراري ارتباط ·شناخت شباهت هاي موجود بين خود و همسر مورد نظر ·شناخت شباهت و پيشينه ي خانوادگي خود و همسر مورد نظر 5-      در اين دوره آشنایی همه ی معيارهایتان را بررسي كنيد و هيچ جنبه اي را ناديده یا کم اهمیت نگيريد. 6-      اولويت هاي خود و طرف مقابل را مشخص كنيد و در صورتي كه اولويت هاي زندگيتان با هم مطابقت ندارد و يكسو نيست در ازدواج تجديد نظر كنيد. 7-      نتيجه مذاكرات و گفتگوهاي خود را مشخص كنيد. اگر يكي از طرفين موضوعي را با شوخي و خنده پاسخ مي دهد و يا از صحبت در مورد يك موضوع طفره مي رود، به راحتي از اين مسئله نگذريد و تكليف خود را مشخص كنيد. 8-      در اين دوره به احساساتی كه تجربه مي كنيد توجه كنيد. خشمگين شدن از همدیگر، نداشتن تمايل به يكديگر و بگو مگو، علائم هشدار دهنده هستند. 9-      صفات قابل تحمل و غير قابل تحمل همديگر را بشناسيد. 10-   به دنبال تغییر دادن رفتار یا صفات طرف مقابل نباشید. با این فکر تصمیم به ازدواج بگیرید که شاید رفتار مورد نظر تغییر نکند. آیا با وجود آن می توانید با آرامش زندگی کنید؟ 11-   از آزارهاي جسمي و عاطفي طرف مقابل نسبت به خودتان چشم پوشي نكنيد. اگر در دوره نامزدي يا آشنايي از طرف مقابل مورد آزار جسمي يا عاطفي قرار گرفتید؛ شك نكنيد كه اين رفتار دوباره تكرار خواهد شد. 12-   آزارهاي رواني را تحمل نكنيد. اگر طرف مقابل قصد دارد رفتار شما را آنگونه كه خودش مي خواهد تغيير دهد يا برايتان احترام قايل نيست ترديد نكنيد كه بعد از ورود به زندگی مشترک این رفتار دوباره تكرار خواهد شد. 13-   در دوره آشنايي در خصوص تمام موارد زير صحبت كنيد و سوالاتي از طرف مقابل بپرسيد. 1-      آينده زندگي 2- ویژگی های فردی 3- مسائل روانی و عاطفي 4- مسائل مذهبي 5- خانواده همسر 6- مسائل اقتصادي 7- مسائل فرهنگي و سياسي 14-   قبل از تصميم نهايي به مشاور مراجعه نماييد. 15-   تحقيق كنيد، تحقيق كنيد، تحقيق كنيد. مراقب باشيد نحوه ي تحقيق و بررسي از اهميت زيادي برخوردار است. در تحقيق بايد به سراغ چند منبع رفت: همسايه، رفقا، معلمان و استاتيد، مديريت مدرسه و دانشگاه، هم اتاقي، همكار و حتی كلانتري محل ... در نهایت باید این نکته هم اضافه کنیم که مطالب فوق به تنهایی برای رسیدن به ازدواجی موفق کافی نیست. بنابراین باید برای رسیدن به زندگی مطلوب، علاوه بر اینکه مطالب مختلف را می‏خوانید، از متخصصان امور ازدواج نیز کمک بگیرید. آرزو می‏کنیم در این مسیر موفق باشید.