معرفی واحد

واحد بهبود تغذيه جامعه يكی از گروه هاي ستادي معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي شيراز  مي باشد. رسالت واحد بهبود تغذيه جامعه برنامه ريزي و سياست گذاري بهبود امنيت غذايي و ارتقاء كيفيت تغذيه آحاد مردم استان فارس از طريق ارتقاي سطح دسترسي فيزيكي، اقتصادي،افزايش سواد و فرهنگ تغذيه اي و رهايي از بيماريهاي مرتبط به غذا با  بكار گيري استراتژي هايي مانند اطلاع رساني و آموزش، مشاركت در تدوين سياست هاي نوين در عرصه غذا و تغذيه در برنامه هاي توسعه ملي، تحقيق و پايش اقدامات پيشگيرانه از مشكلات تغذيه اي اعم از كم خوري، پرخوري و كمبود ريز مغذي ها مي باشد تا مردمي سالم و پويا براي فعاليت در عرصه هاي علمي و فنا وري در جهت توسعه اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي گام بردارند.



  • ارزش غذایی تخم مرغ (427)
    (پیام بهداشتی واحد تغذیه)

    تخم مرغ با دارا بودن حدود 6 گرم پروتئین، میزان 13% نیاز غذایی توصیه شده در یک رژیم غذایی بر پایه 2000 کیلوکالری را تأمین می نماید و با دارا بودن حداکثر 6/. گرم کربوهیدرات و 5 گرم چربی کل که حدود 6/1گرم آن بصورت اشباع شده است. تنها 72کیلوکالری انرژی تولید می نماید که این نکته از ویژگی های بارز تخم مرغ می باشد.ادامه مطلب

  • آیا می دانید کمبود ید باعث بیماری تیروئید می شود؟ (1377)
    (پیام بهداشتی واحد تغذیه)

    ید یکی از ریزمغذی های مورد نیاز بدن می باشد که باید از طریق برنامه غذایی و بطور روزانه تأمین شود. حیاتی ترین نقش ید در بدن مربوط به هورمون های تیروئید می باشد.( ادامه مطالب)

  • خودمراقبتی در نظام سلامت (1918)
    (پیام بهداشتی واحد تغذیه)

    •          خود مراقبتي گام اول سلامت است.85-65 درصد از مراقبت هايي كه به سلامت منجر ميشوند محصول همين خود مراقبتي است.يادگيري مراقبت در زمينه تغذيه سالم به منظور داشتن بدني سالم يك نوع مهارت زندگي است. •           با توجه به شعار هفته ملي سلامت و نقش خود مراقبتي در زمينه تغذيه و رژيم غذايي  توجه به توصيه هاي زيربه كسب مهارت خود مراقبتي تغذيه كمك كرده و در پيشگيري از بيماريها نقش مهمي خواهد داشت. خود مراقبتي در مقدار مصرف ونحوه طبخ روغن ها خود مراقبتي در كنترل و مديريت وزن خود مراقبتي رژيم غذايي در بيماران ديابتي  خود مراقبتي رژيم غذايي در بيماران مبتلا به پرفشاري خون

  • چند نکته از روغن (1801)
    (پیام بهداشتی واحد تغذیه)

    1.در برنامه غذایی روزانه خود، روغن جامد را محدود کنید و روغن هایی را انتخاب کنید که بدون ترانس یا با ترانس حداکثر 10 درصد باشد.(به میزان درصد اسیدچرب درج شده روی labelروغن های مصرفی دقت کنید.) 2.روغن های جامد سرشار از اسیدهای چرب اشباع هستند که برای قلب و عروق زیانبارند و خطر حمله های قلبی را افزایش می دهند. 3.اسیدهای چرب اشباع از عوامل اصلی افزایش کلسترول خون هستند. 4.منبع عمده کلسترول شامل: گوشت قرمز، امعاء و احشاء، مغز، جگر و زرده تخم مرغ می باشد. 5.کره حیوانی دارای کلسترول نسبتاً بالایی بوده و مصرف آن برای افراد دارای بیماری های قلبی عروقی و هیپرلیپیدمی مناسب نمی باشد.

  • چند پیام تغذیه ای برای داشتن قلب سالم (1690)
    (پیام بهداشتی واحد تغذیه)

    1.داشتن رژیم غذایی سالم از مهمترین عوامل پیشگیری از ابتلاء به بیماری های قلبی است. 2.ذائقه افراد از کودکی شکل می گیرد، سالم غذا خوردن را از این دوران به فرزند خود جهت پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی بیاموزید. 3.مصرف کمتر نمک احتمال ابتلا به فشارخون را کاهش می دهد، افزایش فشارخون از مهمترین عوامل ابتلا به بیماری های قلبی است. سازمان بهداشت جهانی حداکثر مصرف روزانه نمک را 5 گرم (معادل 1 قاشق مرباخوری) توصیه می نماید 4.اضافه وزن و چاقی از عوامل مهم ابتلا به بیماری های قلبی عروقی است، بنابراین مراقب باشید، بیش از حد نیاز خود غذا نخورید.