پیشگیری و درمان سرماخوردگی

براساس آمار موجود کودکان به طور متوسط 6 بار در سال به سرما خوردگی مبتلا می شوند و این آمار در برزگسالان به طور متوسط 2 بار در سال و برای سالمندان کمتر از یک بار در سال است .
 
    به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه دکتر محمدرضا کریمی مسئول گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن اعلام این آمار تنها راه پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی را رعایت اصول بهداشتی به ویژه شستشوی مکرر دست ها و رعایت فاصله مطمئن در برخورد با افراد مبتلا به این بیماری دانست. وی اضافه کرد: کمتر کسی است که در فصول سرد سال نگران ابتلا به سرماخوردگی و ناخوشی های آن مانند آب ریزش و انسداد مجاری بینی ، عطسه و سرفه، گلودرد و سردرد و تب خفیف که زندگی و کار انسان را می تواند مختل کند، نباشد. هم چنین سرکارخانم نغمه قربانی کارشناس آموزش و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان این که بیش از 200 نوع  ویروس مختلف می توانند باعث سرماخوردگی شوند و به همین دلیل بدن انسان در برابر این بیماری ایمنی پیدا نمی کند؛ افزود تا کنون هیچ واکسنی برای پیشگیری از سرماخوردگی ساخته نشده است و تنها راه پیشگیری از سرما خوردگی رعایت بهداشت فردی و اصول بهداشتی در مواجهه با افراد مبتلا به این بیماری  همه روزه و در همه حال می باشد .
 
 این کارشناس معاونت بهداشتی دانشگاه شیراز شایع ترین راه انتقال ویروس سرماخوردگی را تماس دست ها با اشیاء آلوده شده به ویروس مانند دستگیره ی در، نرده،  صفحه کلید کامپیوتر، کلیدهای آسانسور، میله و دستگیره درون وسایل نقلیه عمومی ، کتاب و دفترچه وخودکار دیگران دانست و تأکید نمود: روبوسی با افراد آلوده به ویروس سرما خوردگی یا تنفس ذرات آلوده موجود در هوا در اثر سرفه و عطسه و صحبت کردن افراد بیمار نیز می تواند در انتقال بیماری مهم باشد. خانم قربانی در ادامه ی این گفتگو ضمن هشدار به خانواده ها در خصوص مصرف خود سرانه آنتی بیوتیک ها در زمان ابتلا به بیماری هم چنین توجه به تبلیغات غیر واقعی در خصوص واکسن سرماخوردگی با ذکر این نکته که اوج زمان واگیر دار بودن 4 روز اول پس از ظهور علائم سرماخوردگی است نکاتی را در مورد اصول پیشگیری  و درمان این بیماری خاطر نشان کرد:
 
-دست های خود را مرتب و چند بار در روز با آب و صابون بشویید و هرگز با دست چشم ها و بینی و صورتتان را لمس نکنید و پیش از خوردن هر خوراکی حتی یک حبه قند یا خوردن غذا با قاشق و چنگال دست های خود را بشویید . 
 
- هر روز 8-6 لیوان آب و به ویژه مایعات گرم بنوشید.
 
- هر روز نیم ساعت ورزش و پیاده روی کنید. ورزش توان مقابله بدن شما را در برابر عوامل بیماری زا افزایش می دهد .
 
- هر روز از میوه و سبزی تازه استفاده کنید. ویتامین های موجود در میوه ها و سبزیجات مقاومت بدن را بیشتر می کند .
 
- هر روز ماست و شیر بنوشید تا باکتری های موجود در ماست سیستم ایمنی بدن را در مقابله با عوامل بیماری زا تحریک کند .
 
- سیگار نکشید و در معرض دود سیگار هم قرار نگیرید. دود سیگار مژک هایی را که در راه های هوایی هستند و با حرکت خود مواد زاید و میکروب ها را از بدن خارج می کنند به مدت40-30 دقیقه فلج می کند . هم چنین این مژک ها اگر به صورت طولانی مدت در معرض دود سیگار قرارگیرند، از بین می روند.
 
- از استرس دوری کنید و همواره سعی کنید آرام باشید و آرامش را در خانه و خانواده خود تقویت کنید . استرس سیستم دفاعی بدن را ضعیف می کند .
 
- از روبوسی ، دست دادن و نزدیک شدن به افرادی که احتمالاً سرما خورده اند جدا خودداری کنید .
 
- از وسایل شخصی افرادی که سرما خوردگی دارند استفاده نکنید .
 
- هوای منزل و محل کار خود را تا می توانید مرطوب نگه دارید . خشکی هوا به ویژه در هوای سرد افراد را مستعد ابتلا به بیماری های تنفسی مانند سرما خوردگی می کند.
 
- در صورتی که به سرما خوردگی مبتلا شدید استراحت در رختخواب بهترین درمان است . هم چنین نوشیدن هر چه بیشتر مایعات گرم، سوپ، و آش؛ مرطوب کردن هوای منزل و اتاق؛ نوشیدن عسل و آب لیمو، و آب مرکبات؛ روزانه یا چند بار در روز غرغره کردن آب ولرم ونمک؛و مرطوب کردن مخاط بینی با ویتامین آ چشمی می تواند در عرض چند روز علائم بیماری را کاهش دهد. اگر علائم بیماری بیش از 2 هفته طول کشید و یا ترشحات بینی و پشت حلق چرکی بود یا گوش درد عارض شد باید حتماً به پزشک خانواده نیز مراجعه کنید.