پشت میز نشینی، آفت سلامتی

کم تحرکی و پشت میز نشینی جزو معضلات عمده بهداشتی دهه های اخیر و از آفت های اصلی سلامت است. افرادی که تحرک کافی ندارند و به پشت میزنشینی عادت کرده اند بهتر است ساعاتی از روز را برای ورزش در نظر بگیرند. کارمندان بیش از دیگر اقشار جامعه از بی تحرکی و عوارض ناشی از آن رنج می برند و متاسفانه امروزه سن ابتلا به بیماری های مفصلی و استخوانی در کشور به دلیل شیوه زندگی و کاهش فعالیت های فیزیکی پایین آمده است .مشکلات ستون فقرات کمری و گردنی جزو مهم ترین و شایع ترین عوارض پشت میز نشینی و کم تحرکی است .آرتروز زودرس، دردهای مفصلی و عضلانی و کم آبی دیسک بین مهره ای از دیگر عوارض پشت میزنشینی به شمار می رود.بنابراین کارمندان یا افرادی که ساعات بیشتری در حالت نشسته قرار دارند و تحرک کمی دارند، بیش از دیگر افراد در معرض پوکی استخوان هستند. دویدن سریع، بالا و پایین رفتن از پله و ورزش های ایروبیک مانع پوکی استخوان زودرس و مشکلات ناشی از آن می شود چنانچه افرادی که تحرک کافی ندارند و به پشت میزنشینی عادت کرده اند بهتر است ساعاتی از روز یا حداقل 3 بار در هفته را برای ورزش در نظر بگیرند. نشستن و ایستادن های طولانی زمینه واریس و آرتروز را فراهم می کند، همچنین خطر لخته شدن خون در رگ ها در بی تحرکی های شدید وجود دارد و کارمندان باید به ازای هر 45 دقیقه نشستن، 10 - 5 دقیقه راه بروند تا مشکلات ناشی از نشستن های طولانی آن ها را آزار ندهد. بنابراین گنجاندن برنامه پیاده روی و ورزش در برنامه هفتگی باعث تقویت عضلات و کاهش عوارض جسمانی می شود.