پیشگیری از یبوست با مایعات یا فیبرها؟

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ، دکتر پونه سروروان ،کارشناس گروه آموزش و ارتقاء سلامت از مطالعه ی گسترده ای خبر داد که نشان داده ، افرادی که روزانه به طور متوسط 8 فنجان یا2لیتر مایعات می نوشند کمتر به یبوست مبتلا می شوند. به گفته ی وی یبوست حالتی است که با سفتی مدفوع همراه است و احتمال ابتلا به بواسیر، شقاق، و ازهمه مهم تر سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد. بنا بر گفته های وی بهترین نوشیدنی ها آب آشامیدنی ، عصاره ی میوه وسبزیجات ، و سوپ رقیق است . او از مواد غذائی که آب فراوان دارند به خیار ( 96 % ) ، گوجه فرنگی ( 93 % ) شیر ( 90 % ) ، وهندوانه ( 85% ) اشاره کرد و یاد آوری کرد آشامیدن الکل ونوشیدنی های کافئین دار از جمله چای وقهوه که مدر هستند سبب کم شدن آب بدن می شوند و باید از مصرف آن ها خودداری کرد. وی خاطر نشان کرد ارزش فیبرهای غذایی و تحرک بدنی رادر کاهش ابتلا به یبوست نباید نادیده گرفت. او افزود علاوه بر افزایش مصرف مایعات، تغذیه مناسب ، فیبر غذایی و ورزش ، هنوز هم در پیشگیری از یبوست موثرند . دکتر سروروان اضافه کرد بر اساس تحقیقات گزارش شده در حال حاضر ، حدود 19 % مردم جهان ، از یبوست رنج می برند. وقتی سخن از یبوست می شود منظور قوام مدفوع است نه دفعات اجابت مزاج. او اظهار کرد دراین مطالعه ، یبوست درخانم ها وافراد کم سواد بیشتر بوده است اما با افزایش سن ، شانس ابتلا به یبوست ، بیشتر نشده است. همچنین ، 8 % از مردان و13 % زنانی که کمترین مقدار مایعات را از مواد غذایی ونوشیدنی ها دریافت می کردند از یبوست رنج می بردند. در حالی که 3 % مردان و8% زنانی که بیشتر ین مقدار مایعات را دریافت کرده بودند به یبوست مبتلا شده اند . وی در پایان چنین گفت که مصرف آب ومایعات برقوام مدفوع که با تعریف یبوست هم خوانی دارد ، موثرند در حالی که ورزش وفیبر غذایی ، ممکن است بر تعداد اجابت مزاج تاثیر گذارد ..همچنین بار دیگر تاکید کرد که برای افزایش حرکات روده ، روزانه حداقل 2 لیتر آب و30-25 گرم فیبر غذایی که در میوه جات وسبزیجات فراوانند استفاده کنید.