متن استاتیک شماره 63 موجود نیست

27 تیر 1403

  • 1399/12/05
  • - تعداد بازدید: 5
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

سلامت مردان، بحران خاموش سلامت که باید جدی گرفته شود

به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، به مناسبت هفته ملی سلامت مردان گفت: موضوع سلامت مردان در دو دهه اخیر به عنوان بحران خاموش سلامت مورد توجه بین المللی گرفته است.

به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، به مناسبت هفته ملی سلامت مردان گفت: موضوع سلامت مردان در دو دهه اخیر به عنوان بحران خاموش سلامت مورد توجه بین المللی گرفته است.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، دکتر «عبدالرسول همتی» گفت: هفته ملی سلامت مردان از یکم تا هفتم اسفند سال جاری با شعار «همه گیری کرونا؛ توجه بیشتر به سلامت مردان» برگزار می شود.

 

او با اشاره به اینکه در سال جاری این مناسبت بهداشتی در شرایطی برگزار می شود که با همه گیری کووید 19 مواجه هستیم، ادامه داد: شواهد ملی و بین المللی حاکی از آن است که در همه گیری کووید 19 خطر مستقیم بیشتری، سلامتی مردان را تهدید می کند، اما موضوع سلامت مردان در دو دهه اخیر به عنوان بحران خاموش سلامت مورد توجه بین المللی گرفته است.

دکتر همتی با اشاره به نقش مردان به عنوان محور اصلی اقتصاد خانواده و نیروی کار در جامعه افزود: اشتغال مردان به عنوان نان آور خانواده موجب می شود که تماس های آنان با محیط خارج از خانه بیشتر از دیگر افراد خانواده بوده و در معرض خطر مواجهه بیشتری با ناقلان و موارد احتمالی ابتلا به ویروس کرونا قرار گیرند.

او هشدار داد: این در حالی است که پایبندی به شیوه زندگی سالم از مهمترین اصول پیشگیری و کاهش بار بیماری در جوامع به حساب می آید و سیگار کشیدن، مصرف غذاهای پرکالری و ناسالم، کنترل نکردن وزن و نداشتن فعالیت بدنی مناسب، از مهم ترین عوامل خطر بیماری های غیرواگیر هستند.

معاون بهداشت دانشگاه اعلام کرد: مطالعات نشان داده است که انتخاب غذای ناسالم تا بیش از هفت برابر شانس ابتلا به چاقی را افزایش می دهد و نداشتن فعالیت فیزیکی از مهمترین عوامل ایجاد کننده آن بوده است.

او با اعلام اینکه طبق آخرین پیمایش ملی نیز بیش از یک سوم مردان ایرانی از این فاکتور شیوه زندگی سالم پیروی نمی کنند، عنوان کرد: طبق آخرین مطالعه مروری، نزدیک به 18 درصد مردان ایرانی چاق بوده و 46 درصد آنان اضافه وزن دارند.

دکتر همتی یادآور شد: مطالعات متعدد نشان می دهد که چاقی و اضافه وزن می تواند زمینه ساز انواع بیماری ها بوده و خطر بیماری های قلبی عروقی، سندرم متابولیک، دیس لیپیدمی، آپنه و فشار خون را افزایش دهد، پدران چاق می توانند در 19 درصد موارد، الگوی چاقی فرزندان خود بوده و اگر همسرشان نیز چاق باشد، در 40 درصد موارد فرزندان نیز چاق می شوند.

او موارد یاد شده را از این نظر حائز اهمیت ویژه برشمرد که چاقی و دیابت از عوامل خطرساز برای بیماران مبتلا به کووید 19 هستند و طبق یک مطالعه منتشر شده از سوی بانک جهانی، چاقی یا شاخص توده بدنی بالاتر از 30، با افزایش دو برابری احتمال بستری شدن به علت کووید 19 همراه بوده است.

معاون بهداشت دانشگاه با تاکید بر اینکه برای مقابله با چاقی، لازم است برنامه تغذیه و ورزش مناسب داشته باشیم، گفت: در چنین شرایطی اطلاع رسانی، تلاش برای افزایش آگاهی مردان به موضوع سلامتی کلی با نگاه ویژه به بیماری کووید19 مبتنی بر ویژگی های فرهنگی و اجتماعی هر منطقه و تشویق مردان به مشارکت در توسعه برنامه های بهداشتی پایه، می تواند یکی از راهکارهای عبور از این بحران جهانی بوده و فرصت مناسبی برای اطلاع رسانی، حساس سازی جامعه و دولت در خصوص اهمیت سلامت مردان در خانواه و جامعه باشد.

او ضمن اشاره به پابرجا بودن برنامه ریزی و گرامیداشت هفته ملی سلامت مردان در هفته نخست اسفند، همچون سال های گذشته از سال 1385 تاکنون، در مورد روزشمار این هفته اعلام کرد: «حفاظت از سلامت خانواده و پیشگیری از ناباروری مردان» شعار جمعه یکم اسفند، «بهبود و حفظ سلامت روان مردان در دوره کرونا» شعار شنبه دوم اسفند، «شیوه زندگی سالم مردان در بحران کرونا با تاکید بر چاقی» شعار یکشنبه سوم اسفند، «سرطان های شایع مردان و مراقبت های پیشگیرانه در دوره کرونا» شعار دوشنبه چهارم اسفند، «کنترل عوامل خطر کرونا در محیط کار» شعار سه شنبه پنجم اسفند و «نقش باورهای فرهنگی مردان در حفظ و ارتقای سلامتی خود در دوره کرونا» شعار چهارشنبه ششم اسفند سال جاری است./ا.کشاورزی

پایان خبر

  • گروه خبری : اخبار و اطلاعیه ها,اخبار کرونا ویروس
  • کد خبری : 37549
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید