متن استاتیک شماره 63 موجود نیست

26 تیر 1403

  • 1400/01/21
  • - تعداد بازدید: 66
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

پیام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز به مناسبت روز جهانی بهداشت

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، با ارسال پیامی روز جهانی بهداشت را گرامی داشت.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، با ارسال پیامی روز جهانی بهداشت را گرامی داشت.

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، در متن پیام دکتر «عبدالرسول همتی» آمده است:

سازمان جهانی بهداشت بر اساس این اصل بنا شده که همه افراد بتوانند به حق خود در بالاترین سطح ممکن از سلامت دست یابند. هفتم آوریل روز جهانی بهداشت می باشد و به منظور تاکید بر موضوعات مرتبط به حوزه سلامت، همه ساله سازمان جهانی بهداشت شعاری را مطرح می کند و شعار سال 2021 این سازمان «Building a fairer, healthier world ساختن جهانی عادلانه ‌تر و سالم ‌تر» انتخاب شده است.

این شعار به این معناست که همه افراد باید بتوانند به خدمات بهداشتی کافی در هر مکان و در هر زمانی که به آنها نیاز دارند، دست یابند.

دریافت این خدمات نباید هزینه های گزاف مالی را به فرد تحمیل نماید و هیچ کس نباید بین سلامت خود و نیازهای دیگر زندگی، یکی را انتخاب کند.

دستیابی کشورها به پوشش همگانی سلامت به فراخور وضعیت کشورها متفاوت است، اما همه کشورها به روش های مختلفی به آن دست خواهند یافت و هر کشور می تواند کاری را برای پیشبرد پوشش همگانی سلامت و در نتیجه ساختن جهانی عادلانه تر و سالم تر انجام دهد.

هنوز هم تعداد زیادی از مردم از دستیابی به خدمات بهداشتی درمانی محروم هستند و دست کم نیمی از مردم جهان در حال حاضر قادر به دریافت خدمات بهداشتی ضروری نیستند. نزدیک به 100 میلیون نفر به علت اجبار به پرداخت هزینه خدمات بهداشتی از جیب خود، به شدت تحت فشار مالی قرار می گیرند.

بیش از 800 میلیون نفر (نزدیک به 12 درصد از جمعیت جهان) دست کم 10 درصد از بودجه خانوار خود را صرف هزینه های بهداشتی برای خود یا دیگر اعضای خانواده می کنند. آنها به اصطلاح متحمل «هزینه های فاجعه آمیز» می شوند.

هزینه های فاجعه آمیز برای مراقبت های بهداشتی یک مشکل جهانی است. در کشورهای ثروتمند اروپایی، آمریکای لاتین و بخش هایی از آسیا که دسترسی به خدمات بهداشتی بالا را به دست آورده اند، تعداد افرادی که دست کم 10 درصد از بودجه خانوار خود را صرف هزینه های بهداشتی می کنند، در حال افزایش است.

پوشش همگانی سلامت به این معنی است که همه افراد و جوامع، خدمات بهداشتی لازم را بدون تحمل رنج مالی دریافت کنند.

پوشش همگانی سلامت همه را قادر می سازد تا خدماتی را که به مهمترین علل بیماری و مرگ مربوط می شوند، دریافت نمایند و از کیفیت خدماتی که دریافت می کنند، اطمینان و رضایت داشته باشند.

پوشش همگانی سلامت در مورد حصول اطمینان از دریافت حداقل خدمات بهداشتی و نیز تضمین گسترش پوشش مداوم خدمات بهداشتی می باشد. همان اقدامی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی با اجرای طرح توسعه شبکه های بهداشتی و درمانی موفق به انتقال خدمات بهداشتی تا دورافتاده ترین نقاط استان شدیم، به شکلی که ایران در این حوزه همواره مورد تقدیر مجامع بین المللی بوده و هست.

از دیگر افتخارات این حوزه می توان به پوشش 100 درصدی ایمن سازی کودکان در برابر 10 عامل بیماری زا، انجام مراقبت های گروه های سنی، کاهش مرگ و میر مادران باردار، نوزادان و کودکان، انجام اقدامات مداخله ای درون بخشی و برون بخشی که منجر به ریشه کنی، حذف و کنترل بسیاری از بیماری های واگیردار همچون مالاریا و به عنوان آخرین نمونه اعطای گواهینامه حذف بیماری تراخم به ایران از طرف سازمان جهانی بهداشت و بسیاری از مشکلات بهداشتی گردیده است، اشاره کرد.

بدینوسیله روز هجدهم فروردین، روز جهانی بهداشت را به همکاران عزیز و گرامی خود، تلاشگران خستگی ناپذیر عرصه سلامت، تبریک و تهنیت می گویم و از خداوند متعال آروزی توفیق روزافزون سلامتی و موفقیت را برایتان خواستارم.

دکتر عبدالرسول همتی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز و رئیس مرکز بهداشت استان فارس

  • گروه خبری : اخبار و اطلاعیه ها
  • کد خبری : 39592
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید