متن استاتیک شماره 63 موجود نیست

26 تیر 1403

  • 1400/12/18
  • - تعداد بازدید: 72
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

پیام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز به مناسبت روز جهانی رژیم درمانگر

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با ارسال پیامی به مناسبت روز جهانی رژیم درمانگر، از خدمات فعالان این عرصه تقدیر کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با ارسال پیامی به مناسبت روز جهانی رژیم درمانگر، از خدمات فعالان این عرصه تقدیر کرد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، در متن پیام دکتر «عباس رضائیان زاده» آمده است:

دومین چهارشنبه ماه مارس هرسال روز جهانی رژیم درمانگر نامیده شده که مصادف با 9 مارس و 18 اسفند 1400 می باشد .

اختصاص یک روز از تقویم به روز رژیم درمانگران، نشان دهنده نقش گسترده مشاورین تغذیه در تیم مراقبت و کمک به بهبود سلامتی فرد و جامعه است.

روند رو به افزایش شیوع بیماری های غیر واگیر در کشور، نقش مؤثر تغذیه سالم در پیشگیری و کنترل اضافه وزن، چاقی، دیابت نوع 2، اختلال چربی، بیماری های قلبی- عروقی و پرفشاری خون را بسیار پر رنگ تر کرده است.

محور اصلی خدمات گروه بهبود تغذیه در طرح تحول نظام سلامت حوزه بهداشت، بر خدمات پیشگیرانه مانند آموزش، مشاوره تخصصی تغذیه و نظارت بر نحوه ارائه خدمات در سیستم بهداشت و مراکز جمعی قرار داده شده است. این مهم با حضور 102 نفر کارشناسان تغذیه در مراکز خدمات جامع سلامت شهری، روستایی و خرید خدمت در حیطه های گسترده ای بصورت مستمر در حال انجام و پیگیری می باشد.

شیوع بیماری کرونا نیز منجر شد تا در کنار پیروی از شیوه نامه های بهداشتی، ضرورت رعایت اصول صحیح تغذیه برای تقویت سیستم ایمنی بدن در راستای پیشگیری و کنترل بیماری کووید- 19 و مدیریت تغذیه ای بیماری، بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

مهمترین فعالیت های گروه بهبود تغذیه جامعه در همه گیری کرونا ویروس می توان مشاوره تخصصی تغذیه، آموزش تغذیه در پیشگیری و کنترل کرونا ویروس به جامعه، ارتقای امنیت غذایی گروه های آسیب پذیر، مکمل یاری گروه های سنی و همکاری درون بخشی در کنترل کرونا ویروس برشمرد.

از دیگر برنامه های جامع و جاری گروه بهبود تغذیه می توان به برنامه بهبود تغذیه زنان روستایی و عشایر، برنامه سلامت تغذیه کارکنان، برنامه پیشگیری و مراقبت تغذیه ای در اضافه وزن و چاقی کودکان زیر 5 سال و نوجوانان 5 تا 18 سال (ایران اکو)، برنامه کنترل اضافه وزن و چاقی نوجوانان 5 تا 18 سال (کوچ)، برنامه مراقبت های تغذیه ای در افراد مبتلا به سل و پیشگیری و کنترل اختلالات ناشی از کمبود ید اشاره کرد.

حضور فعال کارشناسان تغذیه در مراکز خدمات جامع سلامت، گامی مؤثر در مسیر ارتقاء سلامت تغذیه ای عموم مردم می باشد تا با استفاده از دانش، توان و پشتکار خود اقدامات گسترده ای را پرتوان پیش ببرند. برگزاری جلسات متعدد آموزشی به صورت حضوری، وبینارهای آموزشی، تهیه محتوا و آموزش از طریق شبکه های مجازی جهت گروه های سنی مختلف به ویژه گروه های آسیب پذیر، پرسنل سیستم بهداشتی، کارکنان اداره ها، ارگان ها یکی از این اقدامات است که در راستای ارتقای آگاهی و سواد تغذیه ای عموم مردم می باشد.

حاصل تلاش کارشناسان تغذیه طی 9 ماهه اول سال 1400، برگزاری 6 هزار 226 جلسه آموزشی برای 456 هزار و 700 نفر، تهیه و نشر 2 هزار و 887 مقاله و مطلب آموزشی تغذیه، تهیه 151 بسته صوتی آموزشی جهت پخش از رسانه های در اختیار، تهیه و تدوین 5 هزار و 242 بسته آموزشی با موضوعات متعدد در خصوص تغذیه سالم به ویژه نقش تغذیه در پیشگیری، بهبودی و نقاهت بیماری کووید- 19 است.

انجام 59 هزار و 675 مشاوره تخصصی توسط کارشناسان تغذیه شاغل در مراکز جامع سلامت به افراد دارای اندیکاسیون و ارجاع شده، در راستای اصلاح الگوی تغذیه گروه های سنی مختلف اقدام موثر دیگری است که در کنار پیگیری مستمر افراد مشاوره داده شده، به منظور اطمینان از بهبودی ایشان، نشان دهنده تعهد کاری دست اندرکاران تغذیه حوزه بهداشت می باشد.

همچنین، ارائه مشاوره و توصیه های تغذیه ای به 51 هزار و 249 نفر از بیماران مبتلا به کووید 19به صورت فعال و پاسخگویی به سوالات تغذیه ای عموم مردم طی هزار و 302 تماس تلفنی از طریق سامانه کشوری 4030 خدمات دیگری است که توسط کارشناسان تغذیه سیستم بهداشت طی 9 ماهه اول سال جاری ارائه شده است.

کارشناسان تغذیه به عنوان متولیان بهبود تغذیه جمعیت تحت پوشش خود در مراکز خدمات جامع سلامت با انجام مراقبت های تغذیه ای گروه های سنی مختلف، شناسایی مشکلات تغذیه ای منطقه، طراحی و تدوین مداخلات لازم به منظور ارتقای وضعیت موجود، نظارت بر نحوه ارائه خدمات تغذیه ای در مراکز جامع سلامت، گسترش مداخلات جامعه محور، تلاش در جلب مشارکت خیرین جهت حمایت تغذیه ای کودکان و مادران باردار دارای سوءتغذیه از خانوارهای نیازمند و ...، سعی در بهبود و ارتقاء شاخص های سلامت تغذیه ای عموم مردم دارند.

در چنین شرایط پر مخاطره ای جای دارد تا در این روز از خدمات ارزشمند تمامی عزیزانی که در عرصه تغذیه و رژیم درمانی و با هدف خدمت رسانی بهینه به بیماران و تمام مردم تلاش خود را بکار می بندند قدردانی نمایم و آرزوی توفیق و سربلندی ایشان را از خداوند منان مسئلت نمایم.

 

دکتر عباس رضائیان زاده

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز

  • گروه خبری : اخبار و اطلاعیه ها,مناسبت های بهداشتی
  • کد خبری : 56469
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید