متن استاتیک شماره 63 موجود نیست

26 تیر 1403

  • 1402/02/06
  • - تعداد بازدید: 68
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

پیام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز به مناسبت روز جهانی مالاریا

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، با ارسال پیامی به مناسبت بیست و پنجم آوریل مصادف با پنجم اردیبهشت، روز جهانی مالاریا شعار سال جاری برای این روز را «زمان ریشه کنی مالاریا با سرمایه گذاری، نوآوری، اجرا» اعلام کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، با ارسال پیامی به مناسبت بیست و پنجم آوریل مصادف با پنجم اردیبهشت، روز جهانی مالاریا شعار سال جاری برای این روز را «زمان ریشه کنی مالاریا با سرمایه گذاری، نوآوری، اجرا» اعلام کرد.

 

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، در متن پیام دکتر «عباس رضائیان زاده» آمده است:

مالاریا همچنان تأثیر مخربی بر سلامت و معیشت مردم در سراسر جهان دارد.

گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال 2022 میلادی نشان می‌ دهد با وجود اختلال در خدمات پیشگیری، تشخیص و درمان در طول همه‌ گیری کرونا، شرایط بیماری مالاریا تغییر چندانی نداشته است.

این گزارش نشان می دهد در سال 2021 میلادی حدود 619 هزار مرگ و میر مالاریا در جهان وجود داشت؛ در حالی که این رقم در سال نخست همه گیری 625 هزار نفر بود و در سال 2019، پیش از شیوع این بیماری همه ‌گیر، تعداد مرگ و میرها به 568 هزار نفر می‌ رسید. موارد مالاریا بین سال‌ های 2020 تا 2021 میلادی همچنان در حال افزایش بود، اما با سرعت کمتری نسبت به دوره 2019 تا 2020؛ آمار جهانی موارد مالاریا در سال 2021 به 247 میلیون نفر رسید؛ در مقایسه در سال 2020، 245 میلیون و در سال 2019، 232 میلیون نفر مبتلا گزارش شده اند.

منطقه آفریقایی سازمان جهانی بهداشت (AFRO) همچنان 95 درصد موارد مالاریا و 96 درصد مرگ و میرها را به خود اختصاص داده است.

در سال 2015، سازمان بهداشت جهانی برنامه راهبردی فنی مالاریا را تصویب کرد که بر اساس آن تمامی کشورهای دنیا موظف شدند برای حذف مالاریا، همکاری و تلاش کنند؛ این طرح 15 ساله اهداف بلند پروازانه اما قابل دستیابی را برای سال 2030 تعیین کرده است که کاهش 90 درصدی شیوع مالاریا، کاهش 90 درصدی میزان مرگ و میر در اثر مالاریا، حذف مالاریا در حداقل 35 کشور جهان و جلوگیری از بروز مجدد مالاریا در تمام کشورهایی که مالاریا در آنها ریشه کن شده را شامل می شود.

شعار روز جهانی مالاریا در سال 2023 "Time to deliver zero malaria: invest, innovate, implement" به معنی «زمان ریشه کنی مالاریا با سرمایه گذاری، نوآوری، اجرا» تعیین شده است تا تاکیدی باشد بر لزوم سرمایه گذاری و نوآوری در رویکردهای جدید تشخیص و کنترل ناقل، داروهای ضد مالاریا و سایر ابزارها، تا برنامه کنترل مالاریا در جهان با سرعت بیشتری به اهداف تعریف شده خود دست یابد.

اینجانب ضمن تقدیر از تلاش های برجسته تمامی فعالان این حوزه، برای ایشان از خداوند منان، توفیق روزافزون مسئلت می نمایم.

دکتر عباس رضائیان زاده

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز و رییس مرکز بهداشت استان

  • گروه خبری : اخبار و اطلاعیه ها,مناسبت های بهداشتی
  • کد خبری : 77398
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید