متن استاتیک شماره 63 موجود نیست

26 تیر 1403

نام و نام خانوادگی معاون: عباس رضائیان زاده
پست مربوطه: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز و رئیس مرکز بهداشت استان
مدرک تحصیلی: دکتری تخصصی اپیدمیولوژی
وظایف محوله: کلیه امور مربوط به معاونت بهداشت دانشگاه
کلیه وظایف معاونت: کلیه امور مربوط به معاونت بهداشت در شیراز و شهرستان ها
 
تاریخچه ای از مدیریت یا معاونت :

-رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان کازرون: ۱۳۸۰-۱۳۷۶.

-رئیس اداره کنترل کیفیت غذا دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز ۱۳۸۲-۱۳۸۰.

-مدیر بیمارستان نمازی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز: ۱۳۸۳-۱۳۸۲.

-رئیس بیمارستان نمازی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز:۱۳۸۷-۱۳۸۶.

- عضو هیات علمی گروه اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، از ۱۳۸۷ تا کنون

-رئیس گروه اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز: ۱۳۹۵-۱۳۹۰.

- استاد تمام گروه اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، از شهریور ۱۳۹۲ تا کنون

-عضو مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز.

-عضو مرکز تحقیقات علوم بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز.

-معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز:۱۴۰۰-۱۳۹۸.

-معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز و رئیس مرکز بهداشت استان: آبان ۱۴۰۰ تا کنون

-مشاور و نماینده تام الاختیار رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در امور شبکه های بهداشت و درمان استان: آذر ۱۴۰۰ تا کنون

  • 1401/05/09
  • - تعداد بازدید: 30
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

تحقق اهداف بهبود تغذیه در سطح جامعه نیازمند احساس مسوولیت جمعی است

به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، تحقق اهداف بهبود تغذیه در سطح جامعه نیازمند احساس مسوولیت آحاد جامعه و مشارکت افراد و تشکل های مردم نهاد است.

به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، تحقق اهداف بهبود تغذیه در سطح جامعه نیازمند احساس مسوولیت آحاد جامعه و مشارکت افراد و تشکل های مردم نهاد است.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، دکتر «عباس رضاییان زاده» گفت: نا امنی غذایی پدیده ای چند بعدی است که علاوه بر تاثیر بر کمیت و کیفیت زندگی، دارای ابعاد اجتماعی، روانشناختی و فرهنگی نیز هست.

او با بیان اینکه امنیت غذایی و درجه اطمینان از دسترسی به غذا، به حیات اقتصادی، سیاسی و امنیتی کشور مرتبط است، افزود: از دید جامعه سلامت، خوردن غذای کافی، سالم و ایمن به خودی خود، منجر به تأمین تمام مواد مغذی در سطح سلولی نمی شود و فرهنگ و سواد تغذیه ای برای استفاده درست و کافی از مواد مغذی حائز اهمیت است.

دکتر رضائیان زاده تاکید کرد: لازم است سیاست ها و برنامه های دولت که با هدف توسعه سلامت تدوین می شود، در برگیرنده تدارک غذای سالم و مناسب و به لحاظ اقتصادی و اجتماعی برای سرپرست و سایر اعضای خانوار، قابل تامین و در دسترس باشد.

معاون بهداشت دانشگاه با تفکیک انواع بیماری های مرتبط با غذا گفت: دسته نخست شامل بیماری هایی همچون سوء تغذیه و کمبود ریز مغذی ها است که بر اثر تغذیه ناکافی ایجاد می شود، دسته دوم نیز به بیماری هایی نظیر بیماری های قلبی و عروقی، سرطان ها، چاقی، دیابت، سنگ کیسه صفرا، پوسیدگی دندان و بعضی بیماری های گوارشی گفته می شود که در نتیجه تغذیه بیش از حد یا انتخاب غذاهای ناسالم ایجاد می شود.

این مقام مسوول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: نبود امنیت غذایی و تغذیه در سطح جامعه، باعث ایجاد اشکال مختلف سوء تغذیه در هر دو طیف می شود، به این معنا که از یک سو منجر به اختلالات رشد در کودکان و کمبود ریز مغذی ها در گروه های مختلف سنی می شود و از سوی دیگر چاقی، اضافه وزن و بیماری های غیر واگیر مرتبط با تغذیه را در پی دارد.

معاون بهداشت دانشگاه ادامه داد: بر اساس نتایج آخرین مطالعه پایش امنیت غذا و تغذیه در کشور (سمپات 90-1387)، برنامه ریزی درون بخشی و برون بخشی برای بهبود وضعیت امنیت غذا در سطح استان ضروری است.

او با اشاره به نتایج بررسی عوامل خطر بیماری های غیرواگیر در سال 95 بر لزوم مداخلات مؤثر در زمینه مصرف کافی میوه، سبزی، لبنیات، ماهی و کاهش مصرف نمک در سطح خانوارهای استان تاکید کرد و گفت: شیوع روزافزون اضافه وزن و چاقی، در تمامی گروه های سنی، زنگ هشداری در بروز بیماری های غیر واگیر در طیف گسترده ای از جمعیت است و بی شک مداخلات مؤثر تغذیه می تواند منجر به کنترل و یا کاهش شیب افزایشی آن شود.

دکتر رضائیان زاده گفت: دسترسی مناسب به خدمات بهبود تغذیه در سطح جامعه که از طریق شبکه بهداشت و درمان دانشگاه برای آحاد جامعه به صورت رایگان قابل دسترس است، اقدامی مؤثر در افزایش دستیابی مردم به اطلاعات علمی و بهبود امنیت غذا و تغذیه در سطح خانوار محسوب می شود.

او به کارگیری کارشناسان تغذیه و ارائه خدمات مشاوره تغذیه در سطح تمامی مراکز خدمات جامع سلامت در کنار انجام غربالگری های تغذیه ای به همه گروه های سنی را راهکاری بسیار مناسب برای ارزیابی وضعیت تغذیه خانوارها و انجام مداخلات به موقع و مؤثر در راستای بهبود تغذیه دانست و ادامه داد: انجام طرح های حمایتی تغذیه که با مشارکت سازمان های حمایت گر، گروه های مردم نهاد و خیرین موجب افزایش دسترسی خانواده های کم برخوردار به سبد غذایی مطلوب می شود.

معاون بهداشت دانشگاه تاکید کرد: تحقق اهداف بهبود تغذیه در سطح جامعه نیازمند احساس مسوولیت جمعی تمامی ما و مشارکت افراد و تشکل های مردم نهاد است.

دکتر رضائیان زاده یادآور شد: آنچه در تأمین امنیت غذا بسیار مهم است، ایجاد زبان مشترک و تعهد محلی تمامی ذینفعان درون بخشی و برون بخشی و ایجاد بستر مناسب برای عملیاتی سازی اهداف امنیت غذا و تسریع در حمایت طلبی، در راستای افزایش منابع در الزامات بهبود تغذیه و امنیت غذایی سطح جامعه است./ا.کشاورزی

پایان خبر

  • گروه خبری : اخبار و اطلاعیه ها
  • کد خبری : 64391
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید