متن استاتیک شماره 63 موجود نیست

26 تیر 1403

  • 1401/07/16
  • - تعداد بازدید: 40
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

آشنایی با خدمات گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز/ بخش یک

یکی از دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت، افزایش دسترسی جمعیت به خدمات بهبود تغذیه است که در همین راستا، 85 کارشناس تغذیه در مراکز خدمات جامع سلامت زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حال ارائه خدمت هستند.

یکی از دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت، افزایش دسترسی جمعیت به خدمات بهبود تغذیه است که در همین راستا، 85 کارشناس تغذیه در مراکز خدمات جامع سلامت زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حال ارائه خدمت هستند.

 

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، از مهم ترین اهداف استقرار کارشناسان تغذیه در مراکز خدمات جامع سلامت می توان به افزایش دسترسی جمعیت زیر پوشش به خدمات بهبود تغذیه، پیشگیری و کنترل انواع سوء تغذیه(چاقی، لاغری، کوتاه قدی و کمبود ریزمغذی ها)، ارتقای سواد تغذیه ای جامعه، اصلاح الگوی تغذیه جامعه مراجعان، بهبود و ارتقای شاخص های سلامت تغذیه ای جامعه با گسترش مداخلات جامعه محور، پیشگیری و کنترل عوامل خطر تغذیه ای بیماری های غیرواگیر شایع، ارائه خدمات مشاوره تغذیه و تنظیم رژیم غذایی اشاره کرد.  

4 محور اصلی خدمات کارشناسان تغذیه در مراکز خدمات جامع سلامت

1. شناسایی مشکلات تغذیه ای شایع در جمعیت زیر پوشش، اولویت بندی آنها و رایزنی با سازمان ها و افراد صاحب نفوذ برای رفع مشکلات موجود.  

2. مشاوره تخصصی و تنظیم برنامه غذایی از سوی کارشناسان تغذیه، ارائه توصیه های تغذیه ای به شکل چهره به چهره به مراجعان، متناسب با وضعیت تغذیه ای آنها با اولویت کودکان دچار اختلال رشد، مادران باردار، افراد مبتلا به دیابت، پره دیابت، پرفشاری خون، اختلال چربی خون و همچنین مادران باردار و شیرده.

در سال ،1400 تعداد 140 هزار و 520 مورد مشاوره تغذیه به افراد ارجاع شده از سوی مراقبان سلامت و بهورزان و افراد مبتلا به کرونا با اولویت زنان باردار، کودکان، نوجوانان و سالمندان و افراد دچار بیماری های زمینه ای مبتلا به کووید ارائه شده است.

3. آموزش گروهی هدفمند برای تیم سلامت(پزشکان، مراقبان سلامت و بهورزان) و جمعیت زیر پوشش، متناسب با نیازهای آموزشی و مشکلات موجود در منطقه به صورت حضوری و غیر حضوری از جمله فعالیت های دیگر کارشناسان تغذیه در حوزه بهداشت است؛ در سال 1400 هزار و 246 جلسه آموزشی حضوری و 517 جلسه آموزشی به صورت وبینار از سوی کارشناسان تغذیه برگزار شد.

از دستاوردهای گروه بهبود تغذیه و کارشناسان شاغل در مراکز جامع سلامت در دوران شیوع کووید19 با توجه به محدودیت برگزاری کلاس آموزشی حضوری، افزایش تولید محتواهای آموزشی و اشتراک گذاری در فضاهای مجازی بوده است؛ به نحوی که در سال 1400 تعداد 6 هزار و 152 محتوای آموزشی در قالب موشن، کلیپ، بروشور، پوستر و پیام صوتی تهیه و در گروه های مجازی به اشتراک گذاشته شد.

4.  نظارت و بازدید از نحوه اجرای برنامه های بهبود تغذیه از سوی پزشکان، مراقبان سلامت و بهورزان و نظارت بر برنامه های جامعه محور همچون مدارس، مهدهای کودک و ادارات، چهارمین حیطه فعالیت کارشناسان تغذیه محسوب می شود که تضمین کننده حفظ شاخص های کمّی و کیفی برنامه ها خواهد بود؛ انجام سه هزار و 330 بازدید با حضور کارشناسان تغذیه مراکز خدمات جامع سلامت و هزار و 141 بازدید با حضور کارشناسان تغذیه ستادی از عملکرد پزشکان، مراقبان سلامت و بهورزان دستاورد گروه بهبود تغذیه در این بخش در سال 1400 بوده است.

«مریم مهارت»، مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز

  • گروه خبری : اخبار و اطلاعیه ها
  • کد خبری : 67444
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید