متن استاتیک شماره 63 موجود نیست

26 تیر 1403

  • 1400/11/02
  • - تعداد بازدید: 34
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

آغاز هفته ملی مبارزه با سرطان با شعار «سرطان قابل پیشگیری است، با خود مراقبتی و امید»

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با انتشار پیامی از آغاز هفته ملی مبارزه با سرطان، با شعار «سرطان قابل پیشگیری است، با خود مراقبتی و امید»، خبر داد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با انتشار پیامی از آغاز هفته ملی مبارزه با سرطان، با شعار «سرطان قابل پیشگیری است، با خود مراقبتی و امید»، خبر داد.

 

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، در متن پیام دکتر «عباس رضائیان زاده» آمده است:

سالانه 56 میلیون مرگ در جهان رخ می دهد که از این تعداد 38 میلیون، یعنی 68 درصد آن مربوط به بیماری های غیر واگیر می باشد.

مرگ های زودرس ناشی از بیماری های غیرواگیر که در واقع مرگ های زیر 70 سال می باشد، 16 میلیون مرگ در سال است که 4 میلیون آن یعنی 27 درصد موارد مرگ زودرس ناشی از سرطان می باشد.

تعداد موارد بروز سالیانه سرطان در سال 2012 میلادی، 14 میلیون نفر بوده است که پیش بینی می شود تا سال 2030 میلادی به حدود 25 میلیون نفر خواهد رسید. یعنی ظرف مدت کوتاهی بروز سرطان نزدیک به دو برابر خواهد شد.

در ایران سالانه حدود 100 هزار نفر به سرطان مبتلا می شوند که این عدد تا سال 2030 میلادی (1409 خورشیدی) با افزایش حداقل هشتاد درصدی، به بیش از 160 هزار نفر در سال خواهد رسید.

سالانه در استان فارس حدود 10 هزار بیمار مبتلا به سرطان شناسایی می شوند و بروز استاندارد شده سنی در آقایان 217 و یک دهم در صد هزار نفر و در بانوان، 204 و چهار صدم در صد هزار نفر می باشد.

مهمترین دلایل افزایش بروز سرطان در ایران و جهان، افزایش امید به زندگی و افزایش تعداد سالمندان، تغییر در شیوه زندگی مانند افزایش مصرف دخانیات، غذاهای چرب و پرکالری و کم تحرکی و عوامل محیطی است.

با توجه به روند افزایشی موارد ابتلا به سرطان، برنامه ریزی به منظور کنترل سرطان با محورهای پیشگیری، تشخیص زود هنگام، تشخیص و درمان صحیح و مراقبت های تسکینی ضروری به نظر می رسد.

پویش ملی مبارزه با سرطان از یکم تا هفتم بهمن، با هدف تلاش برای حفظ جان انسان ها از میلیون ها مرگ و میر قابل پیشگیری به واسطه بروز انوع سرطان و با شعار «سرطان قابل پیشگیری است، با خود مراقبتی و امید» اجرا خواهد شد.

پویش ملی مبارزه با سرطان فرصتی است تا با اجرای برنامه های آموزشی، ترویجی و غربالگری در سطوح بهداشتی بتوانیم گام موثری در راستای کنترل این بیماری برداریم.

روزشمار هفته ملی مبارزه با سرطان به شرح زیر است:

1 بهمن 1400 : پیشگیری از سرطان با شیوه زندگی و محیط سالم

2 بهمن 1400: سرطان و اهمیت تشخیص زودهنگام آن

3 بهمن 1400: سرطان و بهبود کیفیت زندگی بیماران و خانواده ها

4 بهمن 1400: سرطان و جایگاه نهادهای دولتی و حاکمیتی

5 بهمن 1400: سرطان و نقش زنان و خانواده در مدیریت آن

6 بهمن 1400: سرطان و نقش سازمان های مردم نهاد و خیریه

7 بهمن 1400: مدیریت سرطان در کودکان و جوانان

دکتر عباس رضاییان زاده

معاون بهداشت دانشگاه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز و رییس مرکز بهداشت استان فارس


  • گروه خبری : اخبار و اطلاعیه ها,مناسبت های بهداشتی
  • کد خبری : 54047
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید