متن استاتیک شماره 63 موجود نیست

26 تیر 1403

  • 1401/01/09
  • - تعداد بازدید: 35
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

آیا می توان گفت کدام قارچ وحشی در طبیعت، سمی است؟

قارچ ها گیاهانی هستند که مصرف خوراکی پیدا کرده اند، اما همه انواع قارچ خوراکی نبوده و بعضی سمی و بسیار خطرناک است. خوردن چند لقمه از این قارچ ها می تواند کبد، کلیه و حتی مغز را از کار انداخته و گاه موجب مرگ شود.

قارچ ها گیاهانی هستند که مصرف خوراکی پیدا کرده اند، اما همه انواع قارچ خوراکی نبوده و بعضی سمی و بسیار خطرناک است. خوردن چند لقمه از این قارچ ها می تواند کبد، کلیه و حتی مغز را از کار انداخته و گاه موجب مرگ شود.
 

حتی افراد متخصص هم بدون نظر آزمایشگاه نمی توانند از روی ظاهر یا مزه قارچ بگویند کدام قارچ وحشی خوراکی و کدام قارچ سمی است. تنها آزمایشگاه های ویژه می تواند خوراکی بودن قارچ ها را تایید کند. هیچ آزمایشی هم وجود ندارد که افراد عادی بتوانند انجام دهند و از طریق آن از خوراکی بودن قارچ اطمینان یابند.

راهکارهای پیشگیری از مسمومیت با قارچ

·         در سفر از خوردن گیاهان و قارچ هایی که از طبیعت چیده شده اند پرهیز کنیم.

·         مسموم نشدن جانورانی که از این گیاهان و قارچ ها مصرف داشته اند به هیچ وجه دلیل غیر سمی بودن آنها نیست. تشخیص گیاهان و قارچ های سمی از انواع بی خطر بسیار مشکل است.

·         با گیاهان دارو، معجون  یا چای خانگی درست نکنیم. دانه های گیاهان را نجویم و در صورت وقوع مسمومیت با این گیاهان، مصدوم را در سریع ترین زمان ممکن به نزدیکترین مرکز درمانی منتقل کنیم.

نشانه های مسمومیت با قارچ سمی

·         درد معده، استفراغ، اسهال، تب بالا، نبض تند، ضربان نامنظم قلب، کاهش فشار خون، سردرد، سرگیجه، غش، تاری دید، مشکلات تنفسی، سستی و بی حالی، تشنگی بیش از حد، هذیان، تشنج، کما و حتی مرگ، از نشانه های مسمومیت با قارچ های سمی است.

·         از بدترین علائم مسمومیت با قارچ های سمی، آسیب به کبد و کلیه است که می تواند در ابتدا به صورت یرقان یا زردی بروز پیدا کند.

اگر به مسمومیت با قارچ مشکوک شدیم چه اقدامی مناسب است؟

·         در صورت هرگونه شک به مسمومیت با قارچ باید هرچه سریع تر فرد مسموم شده را به بیمارستان منتقل کرد.

·         نباید جلوی تخلیه معده فرد مسموم شده را گرفت.

·         گاهی لازم است فرد مسموم شده را مجبور به استفراغ و تخلیه معده کرد تا قارچ های سمی باقی مانده خارج شود و از این طریق از ورود سم بیشتر به بدن پیشگیری کرد.

دکتر «مسعود قنبریان»، رئیس گروه سلامت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز

  • گروه خبری : اخبار و اطلاعیه ها,آموزش همگانی
  • کد خبری : 57329
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید