متن استاتیک شماره 63 موجود نیست

27 تیر 1403

  • 1398/11/27
  • - تعداد بازدید: 10
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

اجرای پیمایش ملی عوامل خطر بیماری های غیر واگیر از اسفند امسال

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، از اجرای دور هشتم پیمایش ملی عوامل خطر بیماری های غیر واگیر در استان از اسفند سال جاری خبر داد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، از اجرای دور هشتم پیمایش ملی عوامل خطر بیماری های غیر واگیر در استان از اسفند سال جاری خبر داد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دکتر «عبدالرسول همتی» گفت: پدیده های شهرنشینی و صنعتی شدن جوامع که با تغییرات وسیع در سبک زندگی همراه است، در کنار بهبود شاخص های بهداشتی، سبب افزایش میزان امید به زندگی و افزایش بار بیماری های غیرواگیر شده است.

دکتر همتی بیماری های غیرواگیر را مسوول حدود 80 درصد موارد مرگ دانست و پایه پیشگیری از این بیماری ها را شناسایی عوامل خطر اولیه و پیشگیری و کنترل این عوامل عنوان کرد.

او ادامه داد: چهار بیماری دیابت، فشارخون بالا، سرطان و بیماری های مزمن تنفسی به همراه چهار عامل خطر کم تحرکی، تغذیه ناسالم، مصرف الکل و دخانیات، مهمترین علت های مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر هستند که احتمال مرگ ناشی از بیماری های غیرواگیر را افزایش می دهند.

معاون بهداشت دانشگاه اضافه کرد: از آنجا که سیاستگذاری در عرصه سلامت نیازمند اطلاع از روند تغییرات عوامل خطر و مشکلات موجود و به کارگیری انواع مداخلات است، پیشگیری و کنترل آن نیاز به برنامه ریزی دقیق و بهره برداری از نتایج مطالعات دارد.

دکتر همتی گفت: در این راستا پیمایش ملی عوامل خطر بیماری های غیرواگیر بر گردآوری مستمر داده ها تمرکز دارد و با سه گام پرسشگری درب منازل، انجام سنجش ها و معاینات جسمانی و نمونه گیری آزمایشگاهی انجام می شود.

او بیان کرد: این برنامه از سال 83 تاکنون هفت بار در ایران انجام شده است و طبق اعلام وزارت بهداشت، دور هشتم آن طی اسفند 98 تا هفت اردیبهشت 99 در ایران انجام می شود.

معاون بهداشت دانشگاه از اجرای این پیمایش در شیراز و 21 شهرستان دیگر استان خبرداد و افزود: همچنین 109 خوشه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز است که در مجموع یک هزار و نود نفر مورد پرسشگری قرار می گیرند.

دکتر همتی ادامه داد: پرسشگری و سنجش های جسمانی درب منازل و نمونه گیری، در آزمایشگاه های تحت پوشش دانشگاه و به صورت رایگان انجام می شود.

او تاکید کرد: پرسشگران همگی دارای معرفی نامه با امضای رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان و کارت شناسایی عکس دار هستند و سنجش های جسمانی بانوان از سوی پرسشگران زن انجام می شود.

معاون بهداشت دانشگاه اظهار کرد: هماهنگی های لازم با نیروی انتظامی و کلانتری های تحت پوشش انجام شده است./105

پایان خبر

  • گروه خبری : اخبار و اطلاعیه ها
  • کد خبری : 19907
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید