متن استاتیک شماره 63 موجود نیست

26 تیر 1403

  • 1401/07/24
  • - تعداد بازدید: 51
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

تاکید معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز به مناسبت هفته سلامت بانوان؛

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در پیامی به مناسبت هفته ملی سلامت بانوان(سبا)، زنان را تضمین کننده سلامت خانواده برشمرد و بر نقش آنان در رشد و کمال افراد خانواده تاکید کرد.

نقش بانوان در رشد و کمال افراد خانواده

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در پیامی به مناسبت هفته ملی سلامت بانوان(سبا)، زنان را تضمین کننده سلامت خانواده برشمرد و بر نقش آنان در رشد و کمال افراد خانواده تاکید کرد.

 

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، در متن پیام دکتر «عباس رضائیان زاده» آمده است:

همه ساله با هدف اطلاع رسانی و حساس سازی گروه های مختلف جامعه در خصوص اولویت های سلامت زنان، هفته پایانی مهر به عنوان هفته سلامت بانوان ایرانی(سبا) نامگذاری می شود.

با توجه به اهمیت موضوع جوانی جمعیت، مواردی نظیر ارتقای دانش و آگاهی، اطلاع رسانی به عموم مردم و تغییر رویکردهای بهداشتی و درمانی در این زمینه، از مهم ترین موضوعات موردنظر در هفته ملی سبا در سال جاری است و در همین راستا شعار امسال با عنوان «سلامت زنان، بنیان خانواده سالم و جامعه جوان» انتخاب شده است.

بی شک خانواده به عنوان مهم ترین و بنیادی ترین نهاد اجتماعی در تشکیل شخصیت افراد بسیار موثر بوده و موجب دوام و بقای جامعه و فرهنگ است؛ نخستین شرط داشتن جامعه ای سالم و پویا، سلامت، پایداری و تحکیم خانواده است و زنان، تضمین کننده سلامت و تحکیم خانواده هستند.

از آنجایی که زنان به عنوان حدود نیمی از جمعیت کشور، همانند یک مربی در نهاد خانواده، نقش تعیین کننده ای در مدیریت و برنامه ریزی سلامت و پویایی خانواده، رشد و کمال افراد و در نتیجه سلامت و سعادت جامعه دارند، باید از لحاظ جسمی، روحی و روانی، عاطفی، اجتماعی و معنوی در سلامت باشند.

امروزه زنان علاوه بر تربیت اجتماعی فرزندان و مدیریت خانواده، در تمامی مراکز اقتصادی، علمی و فرهنگی حضوری فعال و اثرگذار دارند و بار مسوولیت های اجتماعی را در کنار فعالیت های خانوادگی به دوش می کشند؛ جامعه صالح و سالم نتیجه نقش و فعالیت زنان است و اگر جامعه ای رو به نابودی و سقوط رود، این امر در وهله اول متوجه زنان خواهد بود.

برای اینکه بتوانیم بنیان محکمی در خانواده داشته باشیم، زنان و مادران نقش بی بدلیلی در این مهم دارند، زیرا تربیت نسل آینده بر عهده زنان است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی مادران با حضور گسترده در مجامع علمی و پژوهشی علاوه بر انجام وظایف همسری و مادری، برای رشد و تعالی استعدادهای شخصی و اجتماعی خویش، بیشتر کوشیدند و در عرصه های شغلی نیز بسیار موفق نقش آفرینی کردند.  

امروزه زنان با داشتن تحصیلات بالا، علاوه بر مدیریت امور منزل، تمایل دارند هر چه بیشتر و موثرتر به عرصه های اجتماعی وارد شوند و تخصص و مهارت خود را بالفعل کنند؛ اما ممکن است به دلیل وظایف مختلف به یک فرزند اکتفا کنند که این مشکل نیز با روی کار آمدن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و مزایای آن برای زنان و مادران ایران، تا حد زیادی برطرف شده است.  

لازم است در هفته ملی سلامت بانوان، حوزه امور زنان دانشگاه، معاونت های تابعه و زیرمجموعه های آنان و همچنین سایر گروه های ذینفع و سازمان ها و اداره های دست اندر کار به این موضوع مهم پرداخته و در راستای شعار این هفته اطلاع رسانی و اقدام نمایند.

دکتر عباس رضائیان زاده

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز و رییس مرکز بهداشت استان فارس

 

روزشمار هفته ملی سلامت بانوان ایرانی (سبا):

یکشنبه: 24/7/1401 زنان و امنیت غذایی خانواده

دوشنبه: 25/7/1401 سلامت زنان و سلامت روانی خانواده

سه شنبه: 26/7/1401 سلامت زنان و سبک زندگی

چهارشنبه: 27/7/1401 سلامت زنان، سلامت خانواده و جوانی جمعیت

پنج شنبه: 28/7/1401 زنان و بیماری های شایع ( روز جهانی استئوپروز)

جمعه: 29/7/1401 زنان و تعلیم و تربیت نسل آینده

شنبه: 30/7/1401 زنان و آسیب های شغلی

  • گروه خبری : اخبار و اطلاعیه ها,مناسبت های بهداشتی
  • کد خبری : 67873
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید