متن استاتیک شماره 63 موجود نیست

26 تیر 1403

  • 1400/08/29
  • - تعداد بازدید: 38
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

خودمراقبتی، کم هزینه ترین روش برای پیشگیری از ابتلا به کرونا

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز و رییس مرکز بهداشت استان فارس به مناسبت گرامیداشت هفته جهانی خودمراقبتی، خودمراقبتی را کم هزینه ترین روش برای پیشگیری از ابتلا به کروناویروس عنوان کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز و رییس مرکز بهداشت استان فارس به مناسبت گرامیداشت هفته جهانی خودمراقبتی، خودمراقبتی را کم هزینه ترین روش برای پیشگیری از ابتلا به کروناویروس عنوان کرد.

 

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، در متن پیام دکتر «عبدالرسول همتی» آمده است:

خودمراقبتی، علم و هنری است که تمام افراد جامعه و نه تنها کارکنان بهداشتی و درمانی باید از آن آگاهی داشته باشند؛ به این معنی که همه ما بیاموزیم چگونه از خودمان مراقبت کنیم.

بر همین اساس، برنامه خودمراقبتی به عنوان پنجمین جزء از برنامه تحول سلامت در حوزه بهداشت، از سال 1394 از طرف وزارت بهداشت ابلاغ و مقرر شد که از هر خانواده یک نفر که دست کم تحصیلات آن هشت کلاس باشد و علاقه مند به مباحث سلامت و تندرستی است، پس از گذراندن دوره های آموزشی توسط بهورزان و مراقبان سلامت در خانه های بهداشت و پایگاه های سلامت، به عنوان سفیر سلامت خانواده خود، آموزش های لازم را به سایر افراد خانواده خود نیز انتقال دهد تا علاوه بر ارتقای سلامت خود و دیگر اعضای خانواده، مراجعه های غیرضروری به مراکز درمانی را کاهش دهند.

بر این اساس تا کنون در استان فارس، 729 هزار و 935 نفر پس از گذراندن دوره های آموزشی، سفیر سلامت خانواده شده اند و در حال حاضر 59 و 86 صدم از خانوارهای استان، دارای سفیر سلامت خانواده هستند.

به طور معمول در بین اعضای خانواده، مادران مهمترین نقش مراقبتی را بر عهده دارند و با توانمندسازی مادران در زمینه خودمراقبتی به ویژه با اجرای برنامه ملی «هر خانه، یک پایگاه سلامت»، می توان گام بلندی در راستای سلامت فرد و خانواده برداشت.

در حال حاضر با توجه به شیوع کروناویروس، بیش از پیش نقش خودمراقبتی اهمیت دارد. خودمراقبتی کم هزینه ترین روش پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا است و می توانیم با تزریق واکسن کرونا و رعایت شیوه نامه های بهداشتی همچون شست و شوی مرتب دست ها با آب و صابون، استفاده صحیح از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی مناسب و پرهیز از رفتن به اجتماعات و مکان های شلوغ، تا حد زیادی از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنیم.

به دلیل اهمیت خودمراقبتی، 15 تا 21 نوامبر سال جاری مصادف با 24 تا 30 آذر، هفته جهانی خودمراقبتی تعیین شده است.

شعار امسال «practice self care for life» به معنی «مراقبت از خود را برای زندگی تمرین کنید» تعیین شده است تا تاکیدی بر اهمیت و جایگاه خودمراقبتی در بهتر زندگی کردن افراد باشد.

دکتر عبدالرسول همتی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز و رییس مرکز بهداشت استان فارس

  • گروه خبری : اخبار و اطلاعیه ها,مناسبت های بهداشتی,اخبار کرونا ویروس
  • کد خبری : 50585
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید