متن استاتیک شماره 63 موجود نیست

27 تیر 1403

  • 1399/03/03
  • - تعداد بازدید: 26
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
3 خردادماه

پیام معاون بهداشت دانشگاه به مناسبت هفته جهانی تیروئید

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با ارسال پیامی به مناسبت هفته جهانی تیروئید، بر اهمیت تشخیص به موقع این بیماری تاکید کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با ارسال پیامی به مناسبت هفته جهانی تیروئید، بر اهمیت تشخیص به موقع این بیماری تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در متن پیام دکتر «عبدالرسول همتی» آمده است:

کم ‌کاری مادرزادی تیروئید، بر اثر کمبود هورمون ‌های تیروئید در بدو تولد یا پس از آن دیده می شود. در این بیماری سطح هورمون «تیروکسین» کمتر از میزان طبیعی است. بیشتر موارد این بیماری در اثر اختلال غده تیروئید در دوران جنینی و اختلال در سنتز هورمون ‌های تیروئید اتفاق می ‌افتد. هر نوزادی که متولد می ‌شود، ممکن است به این بیماری مبتلا باشد. با توجه به این که غده تیروئید بر همه جوانب سلامت تاثیر می ‌گذارد، در صورت کنترل و تشخیص کم‌ کاری تیروئید، اقدامات درمانی برای آن باید به‌ سرعت شروع شود.

لزوم تشخیص به‌ موقع این بیماری از آن روی اهمیت دارد که سال ‌های اول عمر، زمان تکامل مغز کودک بوده و تکامل طبیعی مغز وابسته به هورمون‌ های تیروئید است. این بیماری در بدو تولد به ‌ندرت علائم دارد و در صورت تشخیص می‌ توان از عوارض برگشت ‌ناپذیر و غیرقابل جبران آن جلوگیری کرد.

کم‌ کاری مادرزادی تیروئید 95 درصد موارد در بدو تولد، بدون علامت است و به ندرت با علائمی از قبیل، ورم اطراف چشم، خواب آلودگی، زبان بزرگ و زردی طولانی خود را نشان می ‌دهد.

با از بین رفتن زمان طلایی و به تعویق افتادن درمان، این بیماری با اختلال در تکامل مغز، سبب بروز اختلال توانایی ‌های مغزی، بدنی و رشد قدی می‌ شود، همچنین بروز اختلال در ترشح هورمون ‌های تیروئید در ماه ‌های اول تولد، باعث عقب ماندگی ذهنی کودک می‌ شود.

غربالگری نوزادان از نظر ابتلا به کم کاری مادرزادی تیروئید از سال 1385 در استان فارس فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر غربالگری نوزادان توسط کارشناسان دوره دیده در 56 مرکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام می شود.

در استان فارس به طور متوسط سالیانه 70 هزار نوزاد غربال می شوند که از این تعداد در حدود 200 کودک مبتلا به کم کاری مادرزادی تیروئید شناسایی می شوند. تعداد کودکان شناسایی شده از ابتدای برنامه، دو هزار و 410 نوزاد است که همگی تحت پوشش و درمان هستند.

 

دکتر عبد الرسول همتی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز

  • گروه خبری : اخبار و اطلاعیه ها,مناسبت های بهداشتی
  • کد خبری : 24521
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید