متن استاتیک شماره 63 موجود نیست

27 تیر 1403

  • 1399/04/01
  • - تعداد بازدید: 23
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
1 لغایت 7 تیرماه

پیام معاون بهداشت دانشگاه به مناسبت هفته پیشگیری و مواد مبارزه با مواد مخدر

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با ارسال پیامی، یکم تا هفتم تیر، هفته پیشگیری و مواد مبارزه با مواد مخدر را گرامی داشت و تعیین این مناسبت در تقویم را نشانگر لزوم عزم راسخ و بسیج همگانی در ایجاد جامعه‌ای سالم و عاری از مصرف مواد دانست.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با ارسال پیامی، یکم تا هفتم تیر، هفته پیشگیری و مواد مبارزه با مواد مخدر را گرامی داشت و تعیین این مناسبت در تقویم را نشانگر لزوم عزم راسخ و بسیج همگانی در ایجاد جامعه‌ای سالم و عاری از مصرف مواد دانست.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در متن پیام دکتر «عبدالرسول همتی» آمده است:

اعتیاد به مواد مخدر به عنوان یکی از مشکلات بهداشتی، درمانی و اجتماعی قرن حاضر شناخته شده است. اعتیاد نه تنها منجر به آسیب ‌های شدید و عمیق جسمی و روانی در فرد می شود، بلکه آسیب ‌های اجتماعی نظیر افزایش طلاق، بزهکاری، فحشا و بیکاری را نیز در بر دارد.

مواد مخدر یکی از معضلات عمده بهداشتی کشور و مسبب شیوع برخی از بیماری های عفونی نیز است، به نحوی که از میان موارد گزارش ‌شده آزمایش مثبت ویروس ایدز، ابتلای درصد بالایی از آنها به علت رفتار اعتیاد تزریقی بوده است.

توجه به اعتیاد به عنوان یک مشکل بهداشتی، دارای سابقه‌ ای طولانی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

برای نخستین بار در سال  1365 در برنامه کشوری بهداشت روان به این بیماری توجه شد و بر این اساس برنامه ریزی برای پیشگیری، شناسایی به موقع و درمان روانشناختی و دارویی مصرف کنندگان مواد در اولویت های وزارت بهداشت قرار گرفت که به لطف و مدد الهی، اقدامات مطلوب و مثمرثمر در این زمینه انجام شده است.

با اجرای طرح تحول سلامت، برنامه های متعددی در سه سطح پیشگیری در این دانشگاه در حال اجرا است که از مهمترین آنها می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

برنامه هایی با محوریت پیشگیری و ارتقای سلامت جامعه:

آموزش مهارت های زندگی به عموم، آموزش مهارت های فرزند پروری به والدین دارای فرزند دو تا یازده سال و والدین دارای فرزند نوجوان 12 تا هفده سال، برنامه خودمراقبتی و آموزش در مدارس پرخطر سطح استان با همکاری سازمان آموزش و پرورش استان.

برنامه شناسایی و مراقبت اختلالات مصرف مواد الکل و دخانیات:

غربالگری جمعیت 15 تا 59 سال تحت پوشش و شناسایی افراد در معرض خطر مصرف الکل، دخانیات و مواد به منظور دریافت مداخلات روانشناختی توسط روانشناسان مراکز خدمات جامع سلامت و خدمات درمان دارویی از سوی پزشکان.

برنامه کاهش آسیب اعتیاد در مراکز گذری کاهش آسیب و تیم ‌های سیاری امدادرسان:

در حال حاضر سه مرکز گذری و یک مرکز سیار کاهش آسیب در شهرستان شیراز، یک مرکز گذری در شهرستان مرودشت و چهار تیم سیار در شهرستان های کازرون، کوار، فیروزآباد و داراب فعال هستند.

مردم عزیز در صورت نیاز خود یا خانواده به مراقبت های بهداشتی و درمانی و خدمات رایگان روانشناسان در حیطه مصرف الکل، مواد و دخانیات می توانند با مراجعه به پزشک خانواده خود از آدرس نزدیکترین مراکز ارائه دهنده خدمات  اطلاع یابند.

اینجانب ضمن گرامیداشت مجدد این هفته، امیدوارم با تلاش های عزیزان مجموعه دانشگاه و حمایت های مستمر مسوولان سایر سازمان ها بتوانیم گام ‌های موثری برای پیشگیری و کاهش مصرف مواد و در نتیجه داشتن نسلی سالم و پویا برداریم.

 

دکتر عبدالرسول همتی

معاون بهداشت دانشگاه و رئیس مرکز بهداشت استان

  • گروه خبری : اخبار و اطلاعیه ها,مناسبت های بهداشتی
  • کد خبری : 25450
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید