متن استاتیک شماره 63 موجود نیست

28 تیر 1403

  • 1398/03/28
  • - تعداد بازدید: 7
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
اهمیت نقش تغذیه در بیماری فشارخون بالا

30 درصد انسان ها در سراسر جهان مبتلا به پرفشاری خون هستند و بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، 33 درصد از مبتلایان بزرگسال هستند.

---

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه با اعلام این خبر گفت: امروزه فشارخون بالا یکی از مشکلات بهداشتی در جهان محسوب می شود که عوامل ارثی و نژادی، عوامل محیطی، اختلالات فیزیولوژیکی و عوامل تغذیه ای در این زمینه نقش دارند.

«رضیه شناور» با بیان اینکه یکی از عوامل مهم در پیشگیری، کنترل و ایجاد بیماری پرفشاری خون، عوامل تغذیه ای است، ادامه داد: از مهمترین عوامل تغذیه ای موثر در ابتلا به فشارخون بالا، افزایش دریافت انرژی و اضافه وزن است که با فشارخون بالا ارتباط مستقیم دارد.

او شیوع این مشکل را در افراد جوان دچار اضافه وزن، دو برابر و در افراد مسن و چاق، 50 درصد بیشتر از افراد دارای وزن طبیعی عنوان کرد.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه با بیان اینکه مصرف نمک از دیگر عوامل تاثیرگذار بر ابتلا به فشارخون بالاست، گفت: در جوامعی که مصرف نمک بالایی دارند، خطر پرفشاری خون و سکته بیشتر است، البته دریافت زیاد نمک، همیشه و در همه افراد باعث پرفشاری خون نمی شود، اما در حال حاضر مصرف نمک در کشور ما به ویژه در غذاهای آماده بالاست.

او یادآور شد: طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی، بالاترین میزان مقدار مصرف روزانه نمک پنج گرم (معادل یک قاشق چای خوری) است، این در حالیست که میزان مصرف نمک در کشور ما دو تا سه برابر این مقدار برآورد شده است، نمک دریافتی شامل نمک نمکدان، نمک موجود در مواد غذایی یا نمک پنهان مثل نمک موجود در پنیر، دوغ، سوسیس و کالباس و انواع سس، نمک اضافه شده به غذا در زمان طبخ و دیگر موارد مشابه است.

شناور برای کاهش مصرف نمک توصیه کرد: مقدار نمک حین پختن غذا را نصف کنیم، نمکدان را از سفره حذف کنیم و از سایر طعم دهنده ها مانند آبلیمو، سرکه، سبزی های معطر، سیر و آویشن به جای نمک استفاده کنیم.

او ادامه داد: برای تعیین میزان نمک در محصولات، نخست باید به نشانگر رنگی تغذیه ای روی محصول توجه کنیم، اگر رنگ این نشانگر برای نمک سبز باشد، یعنی میزان آن در محصول کم است و می توان با خیال راحت محصول را استفاده کرد، اگر به رنگ نارنجی باشد یعنی مقدار نمک متوسط بوده و محصول را باید با احتیاط مصرف کرد و اگر قرمز باشد، به معنای مقادیر بالای نمک است که تا حد امکان از این محصول نباید استفاده کرد.

شناور تاکید کرد: باید نمک مصرفی را از نمک تصفیه شده یددار تامین کنیم، تا ید موردنیاز بدن تامین شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه از «پتاسیم» به عنوان یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر میزان فشارخون یاد کرد و گفت: میزان پتاسیم دریافتی با فشارخون، ارتباط معکوسی دارد، به این معنی که افزایش پتاسیم دریافتی باعث کاهش فشارخون می شود، همچنین منابع غذایی غنی از پتاسیم، موز، طالبی، پرتقال، زردآلو، انجیر، گریپ فروت، هلو، سیب زمینی، سیر، کدوسبز، قارچ، گوجه فرنگی، سبزی ها، آجیل و مغزها و حبوبات است.

او با اشاره به کلسیم به عنوان یک کاهنده فشارخون بیان کرد: مصرف کلسیم خطر ابتلا به پرفشاری خون را کاهش می دهد و شیر، لبنیات و سبزیجات تیره، از منابع کلسیم است.

شناور بر نقش استفاده از چربی در ابتلا به فشارخون بالا تاکید کرد و گفت: افزایش مصرف چربی باعث افزایش خطر ابتلا به پرفشاری خون می شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه کاهش میزان نمک مصرفی و غذاهای حاوی نمک بالا مانند انواع کنسرو و فست فودها، کاهش مقدار چربی مصرفی، جدا کردن چربی گوشت و پوست مرغ قبل از پخت، کاهش مصرف دل، قلوه، کله پاچه و مغز، مصرف دست کم دو وعده خوراک ماهی در هفته و پرهیز از مصرف بیش از حد مواد نشاسته ای و قندی را در کاهش خطر ابتلا به فشارخون بالا بسیار موثر عنوان کرد./105

پایان خبر

 
  • گروه خبری : اخبار و اطلاعیه ها
  • کد خبری : 7159
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید