متن استاتیک شماره 63 موجود نیست

26 تیر 1403

نام و نام خانوادگی معاون: محمدرضا کریمی
پست مربوطه: معاون فنی معاونت بهداشتی
مدرک تحصیلی: دکترای پزشکی عمومی
 
 
 وظایف محوله به عنوان معاون فنی معاونت بهداشت:

۱- نظارت بر اجرای بسته های خدمتی ابلاغی از سوی معاونت محترم بهداشت وزارت
۲- پایش منظم نحوه اجرای خدمات، فرایندها و مراقبتها و دیگر برنامه های حوزه بهداشت در کلیه واحدهای زیر مجموعه در جهت ارتقاء بهره وری
۳- دسته بندی و لحاظ نمودن آمارهای استانی در تدوین برنامه عملیاتی حوزه معاونت بهداشت با تاکید بر ارتقاء تمامی شاخص ها
۴- برگزاری منظم جلسات فنی با واحد های تخصصی در جهت ارتقاء فرآیند های ارائه خدمات
۵- انجام پژوهش های کاربردی با توجه به شناخت توانایی های بالقوه منطقه وتهیه طرح های جدید متناسب با ابعاد اقتصادی، فرهنگی واجتماعی
۶- بررسی گزارش های رسیده از واحد ها و شبکه های بهداشتی درمانی تابعه و همکاری در تهیه بازخوراند مناسب در راستای ارتقاء کیفی فعالیت واحد ها
۷- برنامه ریزی جهت استفاده از همفکری و توان اعضای محترم هیئت علمی دانشگاه، متناسب با بسته های خدمتی ابلاغی و تشکیل جلسات منظم در این خصوص
۸- انجام سایر امور محوله برحسب نظر مقام مافوق
  • 1400/12/16
  • - تعداد بازدید: 28
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

ارائه خدمات شنوایی سنجی نوزادان در 25 مرکز دانشگاه علوم پزشکی شیراز

به گفته مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، 25 مرکز شنوایی سنجی نوزادان در مراکز خدمات جامع سلامت شیراز و مراکز بهداشت شهرستان ها، از ابتدای سال 1399 راه اندازی و در حال ارائه خدمت هستند.

به گفته مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، 25 مرکز شنوایی سنجی نوزادان در مراکز خدمات جامع سلامت شیراز و مراکز بهداشت شهرستان ها، از ابتدای سال 1399 راه اندازی و در حال ارائه خدمت هستند.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، دکتر «فریبا مرادی» گفت: روز جهانی شنوایی امسال مقارن با سوم مارس 2022 میلادی و 12 اسفند که با شعار «مراقب شنوایی خود باشید تا یک عمر لذت ببرید!» گرامی داشته می شود، بر اهمیت پیشگیری از کم شنوایی با شنیدن ایمن، تاکید دارد.

او ضمن بیان اینکه بیشتر مردم با درجاتی از کم شنوایی‌ های شناسایی نشده زندگی می‌کنند و اغلب آنها نیز متوجه نیستند که برخی از اصوات و کلمات خاص را نمی‌شنوند و یا درک نمی‌کنند، افزود: در همین راستا بررسی شنوایی، نخستین گام برای حل مسئله است.

دکتر مرادی اظهار کرد: افزایش آگاهی ‌های اجتماعی در زمینه مراقبت از سلامت گوش و شنوایی، عواقب ناشی از عدم توجه به کم شنوایی ها، اهمیت تشخیص زودهنگام و مداخلات به موقع در مراقبت ‌های مربوط به کم شنوایی، توجه به اقدامات پیشگیرانه مناسب برای جلوگیری از افزایش بار ناشی از کم شنوایی در جوامع، نیاز به اطمینان از دسترسی همگانی به خدمات توانبخشی و برقراری ارتباط برای افرادی که دارای کم شنوایی هستند، از دیگر اقدامات موثر در مقابله با این معضل رو به افزایش است.

او با اشاره به تاثیر مستقیم و غیر مستقیم کم شنوایی بر بسیاری از شئونات زندگی افراد گفت: این بیماری بر توانایی افراد برای برقراری ارتباط، معاشرت، یادگیری، کار و لذت در زندگی، کمک به فقر خانواده، انزوای اجتماعی و احساس تنهایی بسیار تاثیرگذار است؛ در افراد مسن به طور خاص، کم شنوایی می‌تواند منجر به زوال شناختی، افزایش خطر ابتلا به افسردگی و زوال عقل ‌شود.

امکان پیشگیری از بیش از 60 درصد از انواع کم شنوایی کودکان با مداخله به موقع

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: بیش از 60 درصد از انواع کم شنوایی کودکان با اجرای برنامه های پیشگیری و مراقبتی در نظام سلامت قابل پیشگیری اولیه هستند و به همین دلیل تشخیص در بدو تولد و مداخلات درمانی را نباید به تاخیر انداخت.

دکتر مرادی گفت: سیاست راهبرد‌ی معاونت بهداشت وزارت بهداشت در پیشگیری و کنترل کم شنوایی ناتوان کننده در ایران، تغییر در شیوه ارائه خدمات مراقبت شنوایی، ارتقای سیستم مراقبت پیشگیری و کنترل کم شنوایی در نظام سلامت کشور، ارتقای سواد سلامت مردم در زمینه سلامت گوش و شنوایی گروه‌های جمعیتی و بهره مندی مردم از خدمات مراقبت‌های اولیه بر اساس ادغام خدمات غیرواگیر در نظام سلامت اولیه کشور است.

او ضمن اشاره به راه اندازی 25 مرکز سنجش شنوایی در مراکز خدمات جامع سلامت شیراز و شهرستان های استان با همکاری معاونت درمان، معاونت بهداشت و سازمان بهزیستی از ابتدای سال 1399، این اقدام را گامی بزرگ در ارائه خدمات تشخیص، درمان و مراقبت از کم شنوایی و ناشنوایی در نوزادان و کودکان استان دانست.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه ادامه داد: با اجرای این برنامه، غربالگری شنوایی بیش از 86 درصد از نوزادان در فاصله سنی سه تا پنج روزگی انجام گرفته و پیگیری های لازم برای ارجاع و مداخلات به موقع درسطح 2 و 3 و ارائه خدمات تخصصی و فوق تخصصی با همکاری اساتید گروه گوش و حلق و بینی در قالب کارگروه سلامت شنوایی در دستور کار قرار دارد.

دکتر مرادی همچنین از برگزاری وبینار آموزش سلامت گوش و مراقبت از شنوایی با همکاری اساتید هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و اداره سلامت شنوایی دفتر بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، برای پزشکان متخصص گوش و حلق و بینی (ENT) و کودکان در تاریخ بیست و سوم اسفند سال جاری خبر داد./ا.کشاورزی

پایان خبر

  • گروه خبری : اخبار و اطلاعیه ها
  • کد خبری : 56285
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید