متن استاتیک شماره 63 موجود نیست

26 تیر 1403

نام و نام خانوادگی معاون: محمدرضا کریمی
پست مربوطه: معاون فنی معاونت بهداشتی
مدرک تحصیلی: دکترای پزشکی عمومی
 
 
 وظایف محوله به عنوان معاون فنی معاونت بهداشت:

۱- نظارت بر اجرای بسته های خدمتی ابلاغی از سوی معاونت محترم بهداشت وزارت
۲- پایش منظم نحوه اجرای خدمات، فرایندها و مراقبتها و دیگر برنامه های حوزه بهداشت در کلیه واحدهای زیر مجموعه در جهت ارتقاء بهره وری
۳- دسته بندی و لحاظ نمودن آمارهای استانی در تدوین برنامه عملیاتی حوزه معاونت بهداشت با تاکید بر ارتقاء تمامی شاخص ها
۴- برگزاری منظم جلسات فنی با واحد های تخصصی در جهت ارتقاء فرآیند های ارائه خدمات
۵- انجام پژوهش های کاربردی با توجه به شناخت توانایی های بالقوه منطقه وتهیه طرح های جدید متناسب با ابعاد اقتصادی، فرهنگی واجتماعی
۶- بررسی گزارش های رسیده از واحد ها و شبکه های بهداشتی درمانی تابعه و همکاری در تهیه بازخوراند مناسب در راستای ارتقاء کیفی فعالیت واحد ها
۷- برنامه ریزی جهت استفاده از همفکری و توان اعضای محترم هیئت علمی دانشگاه، متناسب با بسته های خدمتی ابلاغی و تشکیل جلسات منظم در این خصوص
۸- انجام سایر امور محوله برحسب نظر مقام مافوق
  • 1401/02/10
  • - تعداد بازدید: 34
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

به کارگیری نوآوری ها برای کاهش بار مالاریا و حفظ جان انسان ها

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با ارسال پیامی، بیست و پنجم آوریل، روز جهانی مالاریا را گرامی داشت.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با ارسال پیامی، بیست و پنجم آوریل، روز جهانی مالاریا را گرامی داشت.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، در متن پیام دکتر «عباس رضائیان زاده» آمده است:

مالاریا همچنان تأثیر مخربی بر سلامت و معیشت مردم در سراسر جهان دارد. در سال 2020میلادی، 241 میلیون مورد جدید مالاریا و 627 هزار مورد مرگ ناشی از مالاریا در 85 کشور جهان گزارش شده که متاسفانه بیش از دو سوم مرگ و میرها در میان کودکان زیر 5 سال ساکن آفریقا بوده است.

این تعداد نشان دهنده حدود 14 میلیون مورد مبتلا و 69 هزار مرگ، بیشتر از سال 2019 است.

بر اساس تحقیقات انجام شده، حدود دو سوم از موارد افزایش مرگ در سال 2020، به دلیل اختلال در چرخه ارائه خدمات پیشگیری، تشخیص و درمان مالاریا در بحران همه‌گیری کووید 19 رخ داده است.

منطقه آفریقایی سازمان جهانی بهداشت (AFRO) در سال 2020میلادی، 95 درصد موارد مالاریا (228 میلیون) و 96 درصد مرگ و میرها (602000) را به خود اختصاص داده است.

در سال 2015میلادی، سازمان بهداشت جهانی برنامه راهبردی فنی مالاریا را تصویب کرد که بر اساس آن تمامی کشورهای دنیا می بایست برای حذف مالاریا، همکاری و تلاش کنند. این طرح 15 ساله اهداف بلندپروازانه اما قابل دستیابی را برای سال 2030 میلادی تعیین کرده است که شامل کاهش 90 درصدی شیوع مالاریا، کاهش 90 درصدی میزان مرگ و میر در اثر مالاریا، حذف مالاریا در حداقل 35 کشور جهان و جلوگیری از بروز مجدد مالاریا در تمام کشورهایی می شود که مالاریا در آنها ریشه کن شده است.

شعار روز جهانی مالاریا در سال 2022 «Harness innovation to reduce the malaria disease burden and save lives» به معنی «به کارگیری نوآوری ها برای کاهش بار مالاریا و حفظ جان انسان ها» تعیین شده است تا تاکیدی باشد بر لزوم سرمایه گذاری و نوآوری در رویکردهای جدید تشخیص و کنترل ناقل، داروهای ضد مالاریا و سایر ابزارها، همچنین برنامه کنترل مالاریا در جهان با سرعت بیشتری به اهداف تعریف شده خود دست یابد.

خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران در سال 2020 میلادی علیرغم وجود چالش همه گیری کووید 19، به 3 سال متوالی گزارش صفر موارد بومی دست یافت.

از نظر سازمان بهداشت جهانی کشوری که سه سال فاقد موارد ابتلای محلی باشد واجد شرایط دریافت گواهینامه حذف مالاریا می شود و امسال تیمی از این سازمان برای بررسی دریافت گواهینامه به ایران سفر خواهد کرد.

بی تردید دریافت گواهینامه حذف مالاریا یکی از بزرگترین دستاوردهای تاریخ سلامت کشور است و ابعاد اجتماعی، اقتصادی و سیاسی این دستاورد بسیار بزرگ بوده و نشان دهنده میزان تعهد سیاسی قوی کشور برای حذف مالاریا است.

اینجانب ضمن تقدیر از تلاش های برجسته تمامی فعالان این حوزه، برای ایشان از خداوند منان، توفیق روزافزون مسئلت می نمایم.

دکتر عباس رضائیان زاده

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز

 

  • گروه خبری : اخبار و اطلاعیه ها,مناسبت های بهداشتی
  • کد خبری : 59148
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید