متن استاتیک شماره 63 موجود نیست

27 تیر 1403

رشد و تعالی یک سرزمین و آینده درخشان نسل های آتی جز با تشریک مساعی و تلاش همگانی میسر نمی شود و این امر ضرورت و اهمیت تامین خدمات سلامت مبتنی بر نیاز حال و آینده آحاد مردم را تایید می نماید. بی تردید در شرایط اقتصادی کنونی و وجود محدودیت و چالش های پیش رو، بهبود کیفیت، امنیت و هزینه اثربخشی خدمات سلامت رسالت عظیمی است که متولیان نظام سلامت عهده دار آن بوده و همت والای مدیران، مسئولین و متصدیان این امر را می طلبد.

معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، با تحت پوشش قرار دادن ۴۴۹۵۲۸۷ نفر از جمعیت استان، وظیفه سنگینی را در ارتقاء سلامت تک تک هم استانی های عزیز به عهده دارد که به پشتوانه ساختار PHC  توانمند و نیروهای متهعد خود، خدمات خود را تا دور افتاده ترین و صعب العبورترین نقاط استان نیز گسترش داده است.

از این تعداد جمعیت تحت پوشش، ۳۲۵۸۴۲۱ نفر آنان شهرنشین، ۱۱۷۹۹۷۰ نفر روستایی و ۵۶۸۹۶ نفر نیز عشایر هستند که معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شیراز با در اختیار داشتن تعداد ۸۸۹ خانه بهداشت، ۱۹ خانه بهداشت عشایری، ۱۲ پایگاه سلامت روستایی، ۱۵۳ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی، ۹۲ مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، ۲۴۲ پایگاه سلامت شهری، ۵۳ مرکز خدمات جامع سلامت شهری، ۸ مرکز تسهیلات زایمانی و ۹ آموزشگاه بهورزی، تأمین کننده نیاز جمعیت تحت پوشش خود به خدمات بهداشتی اولیه می باشد.

این معاونت با در اختیار داشتن یکی از گسترده ترین شبکه های بهداشت کشور در تلاش است با برنامه ریزی، سازماندهی، ارزشیابی و ارایه خدمات بهداشتی و درمانی در قالب ارائه خدمات سلامت باروری، مراقبت کودکان، مادران، نوجوانان، جوانان میانسالان و سالمندان، ارائه خدمات بهداشت مدارس، واکسیناسیون کودکان و گروه های هدف در نظام مراقبت بیماری های واگیر، پایش و نظارت بر منابع آب آشامیدنی و دفع فاضلاب و مدیریت پسماند، پایش و نظارت بر مراکز تولید و توزیع مواد غذائی، آشامیدنی و آرایشی و اماکن عمومی و کارگاه های صنعتی، نظارت بر مراکز آموزشی تربیتی بهداشتی و درمانی، مراکز دامی و صنایع وابسته به دام، آموزش بهداشت به جامعه، ارائه خدمات بهداشت دهان و دندان، ارائه خدمات پاراکلینیکی از جمله داروئی، آزمایشگاهی و رادیولوژی در مراکز بهداشتی درمانی روستائی و شهری تحت پوشش، ارائه خدمات پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر و غیرواگیر، ارائه خدمات سلامت روان، ارائه خدمات پیشگیری و کاهش خطر بلایا و حوادث و ... و با بهره گیری از روش های نوآورانه و خلاقانه، دسترسی عادلانه جمعیت تحت پوشش به خدمات اولیه بهداشتی را با بالاترین کیفیت، ممکن سازد.

به طور کلی استراتژی های حوزه معاونت بهداشت در دستیابی به هدف تأمین، حفظ و ارتقای سطح سلامت جامعه، شامل:

تقویت خدمات بهداشتی با مشارکت بخش خصوصی در حاشیه شهرها،

بهینه سازی منابع با اجرای برنامه سلامت با رویکرد کارآفرینی،

توانمندسازی جامعه در جهت خودمراقبتی با محوریت ارتقای سبک زندگی سالم،

ارتقای نظام مدیریت بیماری ها و دیده بانی بیماری ها در منطقه تحت پوشش با تمرکز بر بیماریهای نوپدید و بازپدید،

ایجاد زیرساخت های بهداشتی در ارائه خدمات،

اصلاح و تقویت نقش و کارکرد نظارتی در ارتقاء سلامت منطقه تحت پوشش با محوریت صیانت از حقوق مصرف کنندگان،

مدیریت ریسک بلایا و افزایش آمادگی در برابر بلایا با رویکرد تمام مخاطرات،

ارتقا سطح سواد سلامت جامعه تحت پوشش و

توسعه تحقیقات کاربردی و تولید دانش در حوزه سلامت می باشد.

  • 1399/05/08
  • - تعداد بازدید: 11
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

روزهای تلخ کرونایی با مرگ 19 هم استانی دیگر و افزایش جانباختگان فارس به 466 نفر

با ثبت یک روز تلخ در دوران کرونای فارس، 19 هم استانی دیگر طی روز گذشته در اثر کروناویروس جان خود را از دست دادند.

با ثبت یک روز تلخ در دوران کرونای فارس، 19 هم استانی دیگر طی روز گذشته در اثر کروناویروس جان خود را از دست دادند. 

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اعلام آخرین وضعیت کروناویروس در استودیو سلامت دانشگاه، از بیشترین مورد مرگ روزانه در اثر کروناویروس با جان باختن 19 هم استانی طی 24 ساعت گذشته خبر داد.

دکتر «عبدالرسول همتی» با اشاره به بررسی بیش از 210 هزار آزمایش در آزمایشگاه های تشخیصی استان از ابتدای شیوع بیماری، افزود: تاکنون ابتلای قطعی 31 هزار و 147 بیمار به اثبات رسیده است.

او ضمن ابراز نگرانی از جان باختن 19 هم استانی در 24 ساعت گذشته که عدد بالایی محسوب می شود و بیشترین تعداد فوتی در 24 ساعت در طول دوران شیوع کرونا نیز بوده است، اعلام کرد: جمع جانباختگان بیماری کووید 19 در فارس تا امروز به 466 نفر رسیده است.

معاون بهداشت دانشگاه اضافه کرد: تاکنون 26 هزار و 826 نفر نیز با بهبودی کامل از بیمارستان ها مرخص یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.

دکتر همتی با اعلام دیگر آمارهای مربوط به کروناویروس در فارس گفت: امروز و بر اساس آخرین آمارها، هزار و 57 بیمار در بیمارستان هایی که به کووید19 اختصاص یافته است بستری هستند و علاوه بر آن 112 بیمار نیز در بخش مراقبت های ویژه خدمات درمانی دریافت می کنند.

این مقام مسوول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه استان فارس همچنان در وضعیت قرمز قرار دارد، ادامه داد: با اعمال محدودیت ها و همکاری مردم در رعایت دستورالعمل های بهداشتی، تاثیرگذاری بر روی کاهش موارد ابتلا آغاز شده است.

دکتر همتی ضمن تبیین دوباره نقش استفاده حداکثری از ماسک در کاهش 60 درصدی موارد ابتلا و کاهش 70 درصدی موارد مرگ و میر، گفت: با تقدیر از افرادی که تا امروز با مجموعه سلامت استان همکاری داشته اند، از عموم مردم می خواهیم این همکاری را ادامه دهند و افرادی که تاکنون موفق به رعایت و اجرای پروتکل های بهداشتی نشده اند، با حساسیت و دقت بیشتر مشارکت بیشتری با مدافعان سلامت داشته باشند تا در روزهای آینده شاهد کاهش موارد بستری و مرگ در بیمارستان ها باشیم./102

پایان خبر

  • گروه خبری : اخبار و اطلاعیه ها,اخبار کرونا ویروس
  • کد خبری : 27003
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید