متن استاتیک شماره 63 موجود نیست

26 تیر 1403

رشد و تعالی یک سرزمین و آینده درخشان نسل های آتی جز با تشریک مساعی و تلاش همگانی میسر نمی شود و این امر ضرورت و اهمیت تامین خدمات سلامت مبتنی بر نیاز حال و آینده آحاد مردم را تایید می نماید. بی تردید در شرایط اقتصادی کنونی و وجود محدودیت و چالش های پیش رو، بهبود کیفیت، امنیت و هزینه اثربخشی خدمات سلامت رسالت عظیمی است که متولیان نظام سلامت عهده دار آن بوده و همت والای مدیران، مسئولین و متصدیان این امر را می طلبد.

معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، با تحت پوشش قرار دادن ۴۴۹۵۲۸۷ نفر از جمعیت استان، وظیفه سنگینی را در ارتقاء سلامت تک تک هم استانی های عزیز به عهده دارد که به پشتوانه ساختار PHC  توانمند و نیروهای متهعد خود، خدمات خود را تا دور افتاده ترین و صعب العبورترین نقاط استان نیز گسترش داده است.

از این تعداد جمعیت تحت پوشش، ۳۲۵۸۴۲۱ نفر آنان شهرنشین، ۱۱۷۹۹۷۰ نفر روستایی و ۵۶۸۹۶ نفر نیز عشایر هستند که معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شیراز با در اختیار داشتن تعداد ۸۸۹ خانه بهداشت، ۱۹ خانه بهداشت عشایری، ۱۲ پایگاه سلامت روستایی، ۱۵۳ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی، ۹۲ مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، ۲۴۲ پایگاه سلامت شهری، ۵۳ مرکز خدمات جامع سلامت شهری، ۸ مرکز تسهیلات زایمانی و ۹ آموزشگاه بهورزی، تأمین کننده نیاز جمعیت تحت پوشش خود به خدمات بهداشتی اولیه می باشد.

این معاونت با در اختیار داشتن یکی از گسترده ترین شبکه های بهداشت کشور در تلاش است با برنامه ریزی، سازماندهی، ارزشیابی و ارایه خدمات بهداشتی و درمانی در قالب ارائه خدمات سلامت باروری، مراقبت کودکان، مادران، نوجوانان، جوانان میانسالان و سالمندان، ارائه خدمات بهداشت مدارس، واکسیناسیون کودکان و گروه های هدف در نظام مراقبت بیماری های واگیر، پایش و نظارت بر منابع آب آشامیدنی و دفع فاضلاب و مدیریت پسماند، پایش و نظارت بر مراکز تولید و توزیع مواد غذائی، آشامیدنی و آرایشی و اماکن عمومی و کارگاه های صنعتی، نظارت بر مراکز آموزشی تربیتی بهداشتی و درمانی، مراکز دامی و صنایع وابسته به دام، آموزش بهداشت به جامعه، ارائه خدمات بهداشت دهان و دندان، ارائه خدمات پاراکلینیکی از جمله داروئی، آزمایشگاهی و رادیولوژی در مراکز بهداشتی درمانی روستائی و شهری تحت پوشش، ارائه خدمات پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر و غیرواگیر، ارائه خدمات سلامت روان، ارائه خدمات پیشگیری و کاهش خطر بلایا و حوادث و ... و با بهره گیری از روش های نوآورانه و خلاقانه، دسترسی عادلانه جمعیت تحت پوشش به خدمات اولیه بهداشتی را با بالاترین کیفیت، ممکن سازد.

به طور کلی استراتژی های حوزه معاونت بهداشت در دستیابی به هدف تأمین، حفظ و ارتقای سطح سلامت جامعه، شامل:

تقویت خدمات بهداشتی با مشارکت بخش خصوصی در حاشیه شهرها،

بهینه سازی منابع با اجرای برنامه سلامت با رویکرد کارآفرینی،

توانمندسازی جامعه در جهت خودمراقبتی با محوریت ارتقای سبک زندگی سالم،

ارتقای نظام مدیریت بیماری ها و دیده بانی بیماری ها در منطقه تحت پوشش با تمرکز بر بیماریهای نوپدید و بازپدید،

ایجاد زیرساخت های بهداشتی در ارائه خدمات،

اصلاح و تقویت نقش و کارکرد نظارتی در ارتقاء سلامت منطقه تحت پوشش با محوریت صیانت از حقوق مصرف کنندگان،

مدیریت ریسک بلایا و افزایش آمادگی در برابر بلایا با رویکرد تمام مخاطرات،

ارتقا سطح سواد سلامت جامعه تحت پوشش و

توسعه تحقیقات کاربردی و تولید دانش در حوزه سلامت می باشد.

  • 1403/03/21
  • - تعداد بازدید: 126
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
برای نخستین بار در کشور و به همت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز؛

شیر های اهدایی مادران از بانک شیر مادر بیمارستان حضرت زینب (س)، به زاهدان ارسال شد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ارسال شیر اهدایی مادران از بانک شیر مادر بیمارستان حضرت زینب (س) به بانک شیر مادر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، برای نخستین بار در کشور خبر داد.

به گزارش روابط عمومی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، دکتر «عباس رضاییان زاده» ضمن اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی شیراز در زمینه اهدای شیر مادران، همیشه در کشور پیشتاز بوده است، گفت: در مرداد سال 1398 نخستین بانک شیر مادر در جنوب کشور با هدف نجات جان نوزادان نارس و نوزادان بستری در بخش های مراقبت ویژه نوزادان، در بیمارستان حضرت زینب (س) راه اندازی شد.

او ادامه داد: خوشبختانه با تبلیغات گسترده و تلاش مشاوران شیر مادر در سطح دانشگاه، تعداد مادران اهدا کننده شیر مادر افزایش یافت و مقادیر قابل توجهی شیر مادر به بانک شیر اهدا شد.

دکتر رضاییان زاده افزود: به دلایل بسیاری ممکن است که شیرخواری از شیر مادر محروم باشد؛ به عنوان نمونه، مادری که بیماری صعب‌العلاج داشته باشد از شیردهی به نوزاد منع می‌شود و یا یک اتفاق شایع در بین مادرانی که زودتر از موعد، فرزند خود را به دنیا می‌آورند و لازم است نوزاد در بخش مراقبت های ویژه نوزادان«NICU» بستری شود، این است که امکان دارد در روزهای نخست پس از تولد، این مادران به دلیل استرس، شیرشان کم شود و یا شیردهی موفقی نداشته باشند.

این مقام مسوول در دانشگاه ادامه داد: پس از اعلام نیاز دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به شیرهای اهدایی به منظور استفاده در بخش های مراقبت ویژه نوزادان، شیرهای مازاد بر نیاز بانک شیر ، به صورت هوایی به بانک شیر مادر دانشگاه زاهدان ارسال شد.

او در ادامه توضیح داد: مادرانی که شیرخوار کمتر از یکسال دارند و شیرشان  اضافه است، پس از بررسی‌ها و آزمایش‌های تخصصی سلامتی برای اطمینان از عدم بیماری نظیر عدم ابتلا به ایدز «HIV»، هپاتیت و دیگر عفونت‌ها، این شیر اضافه را به بانک شیرمادر اهدا می‌کنند.

معاون بهداشت دانشگاه اضافه کرد: در بانک شیر، فرآیندهایی از جمله پاستوریزه کردن روی شیر انجام می‌شود تا مطمئن شوند، شیر آلودگی میکروبی ندارد و در نهایت فریز و نگهداری می‌شود تا برای نوزادانی که نیازمند دریافت شیر هستند، استفاده شود.

دکتر رضاییان زاده از همکاری مجموعه فرودگاه بین المللی شهید آیت الله دستغیب شیراز و مدیریت هواپیمایی آسمان در انجام این امر خداپسندانه نیز، قدردانی کرد.

پایان خبر

  • گروه خبری : اخبار و اطلاعیه ها
  • کد خبری : 103404
کلیدواژه