متن استاتیک شماره 63 موجود نیست

27 تیر 1403

رشد و تعالی یک سرزمین و آینده درخشان نسل های آتی جز با تشریک مساعی و تلاش همگانی میسر نمی شود و این امر ضرورت و اهمیت تامین خدمات سلامت مبتنی بر نیاز حال و آینده آحاد مردم را تایید می نماید. بی تردید در شرایط اقتصادی کنونی و وجود محدودیت و چالش های پیش رو، بهبود کیفیت، امنیت و هزینه اثربخشی خدمات سلامت رسالت عظیمی است که متولیان نظام سلامت عهده دار آن بوده و همت والای مدیران، مسئولین و متصدیان این امر را می طلبد.

معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، با تحت پوشش قرار دادن ۴۴۹۵۲۸۷ نفر از جمعیت استان، وظیفه سنگینی را در ارتقاء سلامت تک تک هم استانی های عزیز به عهده دارد که به پشتوانه ساختار PHC  توانمند و نیروهای متهعد خود، خدمات خود را تا دور افتاده ترین و صعب العبورترین نقاط استان نیز گسترش داده است.

از این تعداد جمعیت تحت پوشش، ۳۲۵۸۴۲۱ نفر آنان شهرنشین، ۱۱۷۹۹۷۰ نفر روستایی و ۵۶۸۹۶ نفر نیز عشایر هستند که معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شیراز با در اختیار داشتن تعداد ۸۸۹ خانه بهداشت، ۱۹ خانه بهداشت عشایری، ۱۲ پایگاه سلامت روستایی، ۱۵۳ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی، ۹۲ مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، ۲۴۲ پایگاه سلامت شهری، ۵۳ مرکز خدمات جامع سلامت شهری، ۸ مرکز تسهیلات زایمانی و ۹ آموزشگاه بهورزی، تأمین کننده نیاز جمعیت تحت پوشش خود به خدمات بهداشتی اولیه می باشد.

این معاونت با در اختیار داشتن یکی از گسترده ترین شبکه های بهداشت کشور در تلاش است با برنامه ریزی، سازماندهی، ارزشیابی و ارایه خدمات بهداشتی و درمانی در قالب ارائه خدمات سلامت باروری، مراقبت کودکان، مادران، نوجوانان، جوانان میانسالان و سالمندان، ارائه خدمات بهداشت مدارس، واکسیناسیون کودکان و گروه های هدف در نظام مراقبت بیماری های واگیر، پایش و نظارت بر منابع آب آشامیدنی و دفع فاضلاب و مدیریت پسماند، پایش و نظارت بر مراکز تولید و توزیع مواد غذائی، آشامیدنی و آرایشی و اماکن عمومی و کارگاه های صنعتی، نظارت بر مراکز آموزشی تربیتی بهداشتی و درمانی، مراکز دامی و صنایع وابسته به دام، آموزش بهداشت به جامعه، ارائه خدمات بهداشت دهان و دندان، ارائه خدمات پاراکلینیکی از جمله داروئی، آزمایشگاهی و رادیولوژی در مراکز بهداشتی درمانی روستائی و شهری تحت پوشش، ارائه خدمات پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر و غیرواگیر، ارائه خدمات سلامت روان، ارائه خدمات پیشگیری و کاهش خطر بلایا و حوادث و ... و با بهره گیری از روش های نوآورانه و خلاقانه، دسترسی عادلانه جمعیت تحت پوشش به خدمات اولیه بهداشتی را با بالاترین کیفیت، ممکن سازد.

به طور کلی استراتژی های حوزه معاونت بهداشت در دستیابی به هدف تأمین، حفظ و ارتقای سطح سلامت جامعه، شامل:

تقویت خدمات بهداشتی با مشارکت بخش خصوصی در حاشیه شهرها،

بهینه سازی منابع با اجرای برنامه سلامت با رویکرد کارآفرینی،

توانمندسازی جامعه در جهت خودمراقبتی با محوریت ارتقای سبک زندگی سالم،

ارتقای نظام مدیریت بیماری ها و دیده بانی بیماری ها در منطقه تحت پوشش با تمرکز بر بیماریهای نوپدید و بازپدید،

ایجاد زیرساخت های بهداشتی در ارائه خدمات،

اصلاح و تقویت نقش و کارکرد نظارتی در ارتقاء سلامت منطقه تحت پوشش با محوریت صیانت از حقوق مصرف کنندگان،

مدیریت ریسک بلایا و افزایش آمادگی در برابر بلایا با رویکرد تمام مخاطرات،

ارتقا سطح سواد سلامت جامعه تحت پوشش و

توسعه تحقیقات کاربردی و تولید دانش در حوزه سلامت می باشد.

  • 1399/06/24
  • - تعداد بازدید: 24
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

چگونه یک شنونده خوب باشیم؟

گوش دادن یعنی توانایی دریافت و درک صحیح پیام ‌ها؛ این توانایی، کلید همه‌ ارتباطات موثر است. چنانچه به مهارت گوش دادن مسلط نباشیم، به آسانی ممکن است پیام‌ های ارسالی از سوی طرف مقابل‌ را اشتباه برداشت کنیم. در چنین شرایطی، فرآیند ارتباط بی ‌اثر شده و به سادگی موجب نا‌امیدی و رنجش گوینده می شود.

گوش دادن یعنی توانایی دریافت و درک صحیح پیام ‌ها؛ این توانایی، کلید همه‌ ارتباطات موثر است. چنانچه به مهارت گوش دادن مسلط نباشیم، به آسانی ممکن است پیام‌ های ارسالی از سوی طرف مقابل‌ را اشتباه برداشت کنیم. در چنین شرایطی، فرآیند ارتباط بی ‌اثر شده و به سادگی موجب نا‌امیدی و رنجش گوینده می شود.

 

به عبارت دیگر، گوش دادن یعنی درک همزمان پیام ‌های کلامی و غیرکلامی. پس فقط شنیدن کلمات گفته شده کفایت نمی‌ کند، بلکه برای گوش دادن، به چیزی بیشتر از گوش‌ ها احتیاج داریم. در مجموع، مهارت خوب گوش دادن بستگی به این دارد که چه مقدار از حرف‌ های طرف مقابل‌ را شنیده و به مفهوم‌ شان آگاه هستیم.

گوش دادن اساسی ‌ترین و قدرتمندترین شیوه‌ برقراری ارتباط با دیگران است. تنها گوش دهیم و شاید مهم ‌ترین چیزی که همواره به یکدیگر ارزانی می‌ بخشیم همین توجه ‌مان باشد.

اصول خوب گوش دادن

1. در زمان مناسب صحبت کنید: وقتی شخص دیگری در حال حرف زدن است به چیزی که می‌ گوید گوش دهید، وسط حرفش نپرید، به جای او حرف نزنید و اجازه بدهید که خودش جملاتش را تمام کند.

2. خودتان را برای گوش دادن آماده کنید: آرام باشید و همه‌ توجه‌ تان را به گوینده اختصاص دهید. به عبارت دیگر، تمام چیزهای اضافه‌ دیگر را از ذهن ‌تان دور بریزید.

3. گوینده را راحت بگذارید: طوری رفتار کنید که گوینده برای صحبت کردن احساس راحتی کند. نیازها و علائق طرف مقابل‌تان را هم مدنظر قرار دهید. بد نیست گاهی سر بجنبانید یا از حرکات و کلماتی استفاده کنید که گوینده برای ادامه‌ صحبت ترغیب شود. دیگر اینکه ارتباط چشمی فراموش‌ نشود، اما حواستان باشد که خیره نشوید.

4. حواس گوینده را پرت نکنید: فقط و فقط به چیزی که گفته می ‌شود توجه کنید. خط‌ خطی کردن یا بازی کردن با کاغذهای جلوی دست‌، از پنجره بیرون را دید زدن، ور رفتن با ناخن‌ های دست و کارهای این شکلی را کنار بگذارید. این رفتارها حواس طرف مقابل را پرت کرده و این حس را به او منتقل می ‌کند که از حرف‌ هایش خسته شده ‌اید و به پیامی که سعی در انتقالش دارد بی ‌اعتنا هستید.

5. همدلی کنید: بهتر است دیدگاه طرف مقابل‌ را بفهمید و به قضایا از دید او نگاه کنید. دیدگاه‌ هایی را که از قبل برای خودتان ساخته ‌اید کنار بگذارید و با ذهنیت باز وارد مکالمه شوید تا بیشتر بتوانید با گوینده ابراز همدلی کنید.

6. صبور باشید: گاهی ممکن است طرف مقابل مکث کند، شاید هم یک مکث طولانی، اما مکث کردن همیشه به این معنی نیست که حرف گوینده تمام شده است. پس صبور باشید و اجازه دهید که طرف مقابل‌ با زمان‌ بندی خودش پیش برود.

7. به لحن گوینده گوش دهید: مردم در مواقع خاص از زیر و بمی، لحن و حجم صدا برای رساندن مقصودشان کمک می ‌گیرند و شما می‌ توانید با توجه به این موارد به اهمیت مطلبی که عنوان می‌ شود پی ببرید.

8. به طرز فکر گوینده گوش دهید نه فقط کلماتش: باید از حرف‌ های طرف مقابل‌ یک تصویر کلی برداشت کنید، نه اطلاعات تکه‌تکه و پراکنده.

9. به نشانه ‌های ارتباط غیرکلامی توجه کنید: به اشارات و حرکات بدن، حالات چهره و حرکات چشم‌ ها دقت کنید. برای خوب گوش دادن تنها به گوش‌ های خود اکتفا نکنید، بلکه از چشم‌ ها نیز کمک بگیرید، یعنی حواستان به اطلاعات اضافه ‌تری که به کمک ارتباط غیرکلامی منتقل می ‌شوند نیز باشد./101

«سیمین تاج دهقانی» کارشناس سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز

پایان خبر

  • گروه خبری : اخبار و اطلاعیه ها,آموزش همگانی
  • کد خبری : 29122
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید