متن استاتیک شماره 63 موجود نیست

27 تیر 1403

رشد و تعالی یک سرزمین و آینده درخشان نسل های آتی جز با تشریک مساعی و تلاش همگانی میسر نمی شود و این امر ضرورت و اهمیت تامین خدمات سلامت مبتنی بر نیاز حال و آینده آحاد مردم را تایید می نماید. بی تردید در شرایط اقتصادی کنونی و وجود محدودیت و چالش های پیش رو، بهبود کیفیت، امنیت و هزینه اثربخشی خدمات سلامت رسالت عظیمی است که متولیان نظام سلامت عهده دار آن بوده و همت والای مدیران، مسئولین و متصدیان این امر را می طلبد.

معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، با تحت پوشش قرار دادن ۴۴۹۵۲۸۷ نفر از جمعیت استان، وظیفه سنگینی را در ارتقاء سلامت تک تک هم استانی های عزیز به عهده دارد که به پشتوانه ساختار PHC  توانمند و نیروهای متهعد خود، خدمات خود را تا دور افتاده ترین و صعب العبورترین نقاط استان نیز گسترش داده است.

از این تعداد جمعیت تحت پوشش، ۳۲۵۸۴۲۱ نفر آنان شهرنشین، ۱۱۷۹۹۷۰ نفر روستایی و ۵۶۸۹۶ نفر نیز عشایر هستند که معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شیراز با در اختیار داشتن تعداد ۸۸۹ خانه بهداشت، ۱۹ خانه بهداشت عشایری، ۱۲ پایگاه سلامت روستایی، ۱۵۳ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی، ۹۲ مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، ۲۴۲ پایگاه سلامت شهری، ۵۳ مرکز خدمات جامع سلامت شهری، ۸ مرکز تسهیلات زایمانی و ۹ آموزشگاه بهورزی، تأمین کننده نیاز جمعیت تحت پوشش خود به خدمات بهداشتی اولیه می باشد.

این معاونت با در اختیار داشتن یکی از گسترده ترین شبکه های بهداشت کشور در تلاش است با برنامه ریزی، سازماندهی، ارزشیابی و ارایه خدمات بهداشتی و درمانی در قالب ارائه خدمات سلامت باروری، مراقبت کودکان، مادران، نوجوانان، جوانان میانسالان و سالمندان، ارائه خدمات بهداشت مدارس، واکسیناسیون کودکان و گروه های هدف در نظام مراقبت بیماری های واگیر، پایش و نظارت بر منابع آب آشامیدنی و دفع فاضلاب و مدیریت پسماند، پایش و نظارت بر مراکز تولید و توزیع مواد غذائی، آشامیدنی و آرایشی و اماکن عمومی و کارگاه های صنعتی، نظارت بر مراکز آموزشی تربیتی بهداشتی و درمانی، مراکز دامی و صنایع وابسته به دام، آموزش بهداشت به جامعه، ارائه خدمات بهداشت دهان و دندان، ارائه خدمات پاراکلینیکی از جمله داروئی، آزمایشگاهی و رادیولوژی در مراکز بهداشتی درمانی روستائی و شهری تحت پوشش، ارائه خدمات پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر و غیرواگیر، ارائه خدمات سلامت روان، ارائه خدمات پیشگیری و کاهش خطر بلایا و حوادث و ... و با بهره گیری از روش های نوآورانه و خلاقانه، دسترسی عادلانه جمعیت تحت پوشش به خدمات اولیه بهداشتی را با بالاترین کیفیت، ممکن سازد.

به طور کلی استراتژی های حوزه معاونت بهداشت در دستیابی به هدف تأمین، حفظ و ارتقای سطح سلامت جامعه، شامل:

تقویت خدمات بهداشتی با مشارکت بخش خصوصی در حاشیه شهرها،

بهینه سازی منابع با اجرای برنامه سلامت با رویکرد کارآفرینی،

توانمندسازی جامعه در جهت خودمراقبتی با محوریت ارتقای سبک زندگی سالم،

ارتقای نظام مدیریت بیماری ها و دیده بانی بیماری ها در منطقه تحت پوشش با تمرکز بر بیماریهای نوپدید و بازپدید،

ایجاد زیرساخت های بهداشتی در ارائه خدمات،

اصلاح و تقویت نقش و کارکرد نظارتی در ارتقاء سلامت منطقه تحت پوشش با محوریت صیانت از حقوق مصرف کنندگان،

مدیریت ریسک بلایا و افزایش آمادگی در برابر بلایا با رویکرد تمام مخاطرات،

ارتقا سطح سواد سلامت جامعه تحت پوشش و

توسعه تحقیقات کاربردی و تولید دانش در حوزه سلامت می باشد.

  • 1398/12/21
  • - تعداد بازدید: 18
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

کاهش استرس و اضطراب ناشی از ویروس کرونا در کارکنان بهداشتی

هر یک از ما به شکل متفاوتی به استرس و حوادث ناگوار واکنش نشان می دهیم؛ آگاهی از نشانه های جسمی و ذهنی اضطراب، نخستین قدم در مدیریت آن است.

هر یک از ما به شکل متفاوتی به استرس و حوادث ناگوار واکنش نشان می دهیم؛ آگاهی از نشانه های جسمی و ذهنی اضطراب، نخستین قدم در مدیریت آن است.

 

تحریک پذیری، عصبانیت و از کوره در رفتن، بی خوابی و کابوس، ترس، خستگی، سردرد، عدم تمرکز، اسپاسم عضلانی، تپش قلب و حالت تهوع و دیگر مشکلات گوارشی از نشانه های اضطراب است.

* در محل کار از روش های ساده برای کاهش استرس خود استفاده کنیم؛ حرکات کششی و نرمش، قدم زدن در فضای باز، تمرین تنفس عمیق از جمله این اقدامات است.

* فرهنگ حمایت و کار تیمی را در محل کار تقویت کنیم؛ از آنها در مورد نگرانی هایشان سؤال کنیم و در مورد نگرانی های خود نیز به آنها بگوییم.

* صحبت های خود را به موضوع بحران و کار محدود نکنیم و در مورد موضوعات دیگر نیز صحبت کنیم؛ از یکدیگر حمایت کنیم و احوال هم را بپرسیم.

* بیشتر افراد هنگام استرس زیاد با خطاهای کوچک دیگران، برخوردهای بیش از اندازه می کنند؛ به یکدیگر بازخورد مثبت بدهیم و تلاش و جدیت افراد را تشویق کنیم.

* لازم است در جریان اطلاعات و اخبار روز باشیم، مواجهه با اخبار به ویژه از منابع غیرموثق و در فضای مجازی را محدود کنیم.

* بررسی مکرر شبکه های مجازی می تواند استرس ما را بیشتر کرده و زمان استراحت ما را که برای بازیابی توان و انرژی نیاز داریم، محدود کند.

* مراقب باشیم که در شرایط بحرانی هم، اصول برخورد حرفه ای را در برخورد با بیماران و مسائل آنها را حفظ کنیم؛ بخشی از فرآیند بهبود بیماران مربوط به مشاهده حالت کاملا حرفه ای کادر درمان است.

* در بحران ها موارد زیادی پیش می آید که خارج از کنترل ماست؛ سعی کنیم تنها بر مواردی که در کنترل ماست، تمرکز کنیم و بیش از اندازه به بخش هایی از بحران که کنترلی بر آن نداریم، فکر نکنیم.

* دغدغه ها و نگرانی های خانوادگی را مدیریت کنیم و با نزدیکان خود در مورد برنامه های کاری خود، زمان و روشی که می توانند با ما در تماس باشند و همچنین نگرانی هایشان صحبت کنیم.

* تلاش کنیم برنامه منظمی برای تماس و صحبت با خانواده و دوستان داشته باشیم.

* از خود مراقبت کنیم و تا جایی که امکان دارد، خواب و استراحت کافی داشته باشیم.

* تغذیه سالم داشته باشیم؛ مصرف کافئین را محدود کرده و مایعات کافی بنوشیم.

* در صورتی که احساس کردیم به دلیل استرس یا افسردگی برای چند روز متوالی نمی توانیم کارهای روزمره را انجام دهیم یا تحت فشار بسیاری هستیم، از روانپزشک کمک بگیریم.

* استراحت، خواب کافی و تغذیه مناسب ضروری است؛ در نظر گرفتن زمان هایی برای استراحت کوتاه در محلی که سر و صدای کمتری داشته و امکانات مناسب ­تری برای استراحت داشته ­باشد، می ­تواند مفید باشد.

* نشست های گفت و گو با همکاران راجع به موضوع می­ تواند مفید و انجام بازگویی روانشناختی می تواند کمک کننده باشد تا از فشار وارده کاسته شود.

* با رعایت اصول ایمنی در انتقال بیماری، به کاهش استرس خود کمک کنیم.

* با همکاران خود راجع به احساسات و تنش هایمان صحبت کنیم(بهتر است همکارانی را برای صحبت کردن انتخاب کنیم که از آرامش بیشتری برخوردارند و می توانند با شما همدلی کنند.)

* در محل خدمت ترتیبی دهیم تا دقایقی را با دیگر همکاران بگذرانیم؛ با هم صحبت کنیم و دقایق شادی را برای هم فراهم بیاوریم.

* از شوخی و شوخ طبعی استفاده کنیم.

* مراقب سلامت روان دیگر همکارانمان باشیم؛ در صورتی که هر کدام از نشانه های استرس را در همکارانمان مشاهده کردیم، یک شبکه حمایتی برای حمایت از او تشکیل داده و او را همراهی کنیم.

* مهارت گوش دادن فعال را در خود تقویت کنیم و به صحبت های همدیگر گوش دهیم.

* به خاطر داشته­ باشیم که لازم نیست خودمان را به جای افراد بیمار قرار دهیم؛ تنها کافی است با آنها همدلی کنیم.

* از پخش عکس ها و تصویرهای صحنه های ناگوار و دلخراش از راه شبکه های مجازی خودداری کنیم.

* از بیان و انتشار اخبار و اطلاعات اشتباه و غیرموثق و بر اساس حدس و گمان در مورد تعداد بیماران و فوت شدگان در جامعه، به ویژه در شبکه های مجازی خودداری کنیم.

* از بحث و گفتگو و ارائه مطالب ناخوشایند و ناراحت کننده در خانواده و جمع های دوستانه، اداری، آموزشی، درمانی و گروه های مجازی خودداری کنیم.

* به شایعات و اطلاعات نادرست توجه نکرده و تنها از وزارت بهداشت اخبار مربوط را دنبال کنیم.

* برای کمک به سلامت روان خود و دیگران با ارائه درست اطلاعات، در کاهش استرس جامعه سهیم شویم./103

«فریبا رضایی»، سرپرست مدیریت سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز

پایان خبر

  • گروه خبری : اخبار و اطلاعیه ها,آموزش همگانی
  • کد خبری : 21109
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید