متن استاتیک شماره 63 موجود نیست

26 تیر 1403

  • 1399/12/17
  • - تعداد بازدید: 50
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از شیوع نگران کننده کم شنوایی می گوید

به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، دو سوم افراد دچار کم شنوایی، در کشور‌های در حال توسعه زندگی می ‌کنند.

به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، دو سوم افراد دچار کم شنوایی، در کشور‌های در حال توسعه زندگی می ‌کنند.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، دکتر «عبدالرسول همتی» به مناسبت سیزدهم اسفند «روز جهانی شنوایی» گفت: بر اساس آخرین برآورد‌های منتشر شده از سوی سازمان جهانی بهداشت، نزدیک به 900 میلیون نفر در سراسر جهان تا سال 2050 میلادی از کم شنوایی ناتوان ‌کننده، رنج می برند.

 

او با اعلام اینکه در حال حاضر نزدیک به 466 میلیون نفر در سراسر جهان دچار کم شنوایی ناتوان کننده هستند و 34 میلیون نفر از این تعداد را کودکان تشکیل می ­دهند، افزود: شیوع کم شنوایی ناتوان‌کننده دوره نوزادی یک تا سه در هر هزار تولد زنده است، اما نکته بسیار مهم این است که 60 درصد از کم شنوایی کودکان از راه مداخله به موقع، قابل پیشگیری است.

دکتر همتی با بیان اینکه یک و یک دهم میلیارد نفر جمعیت جوان در معرض خطر کم شنوایی ناشی از قرار گرفتن در معرض صداهای بلند قرار دارند، ادامه داد: کم شنوایی، یک ناتوانی ارتباطی محسوب می شود که شیوع آن در جامعه به طور کلی و در سالمندان به طور ویژه در حال افزایش و نگران کننده است.

او اضافه کرد: بار کلی بیماری ‌های کم شنوایی (GBD)، 6 و هشت دهم درصد از بار کلی بیماری‌ ها را شامل می‌ شود و بر اساس سال‌ های سپری شده با ناتوانی (YLD)، سومین عامل اصلی را به خود اختصاص می ‌دهد.

دکتر همتی هشدار داد: شناسایی و مداخله نکردن به موقع کم شنوایی، سالانه 750 میلیارد دلار به هزینه ‌های مستقیم سلامت کشور‌ها، آسیب زده و سبب از دست دادن بهره وری در کشور‌ها می ‌شود.

این مقام مسوول در دانشگاه توضیح داد: دلایل اصلی رشد بالای کم شنوایی در جهان طی این سال ها، افزایش جمعیت سالمندی، افزایش عوامل خطر مانند ابتلا به عفونت‌ های گوش و دیگر عفونت ‌ها و همچنین بیماری ‌هایی مانند سرخک، اوریون، سرخجه، مننژیت، سیتومگالوویروس، استفاده بی ‌رویه و نابه جا از دارو‌های آسیب رسان به شنوایی مانند دارو‌های سل و مالاریا و مصرف ناصحیح از آنتی بیوتیک ‌های اتوتوکسیک آمینوگلیکوزیدی، قرار گرفتن افراد در معرض صداهای بلند نظیر محیط‌ های شغلی و استفاده بی رویه از تلفن‌ های همراه و دستگاه ‌های صوتی شخصی در اماکن تفریحی و محل کار است.

معاون بهداشت دانشگاه ادامه داد: در این راستا، سومین روز ماه مارس مصادف با 13 اسفند به عنوان روز جهانی شنوایی با شعار «مراقبت از شنوایی برای همه (غربالگری، توانبخشی، ارتباط موثر)» نامگذاری شده تا تاکیدی بر اهمیت تشخیص زودهنگام و مداخله به موقع کم شنوایی و همچنین ارایه خدمات توانبخشی، گفتار و زبان درمانی، باشد./ا.کشاورزی

پایان خبر

  • گروه خبری : اخبار و اطلاعیه ها,مناسبت های بهداشتی,آموزش همگانی
  • کد خبری : 38139
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید