متن استاتیک شماره 63 موجود نیست

26 تیر 1403

  • 1398/07/29
  • - تعداد بازدید: 11
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
همراه با پویش ملی سرطان پستان/ بخش یک

همراه با پویش ملی سرطان پستان/ بخش یک

پویش ملی سرطان سینه، از نهم مهر، در سراسر کشور آغاز شده و به مدت یک ماه، با اجرای برنامه های آموزشی و ارائه خدمات غربالگری، ادامه دارد.

پویش ملی سرطان سینه، از نهم مهر، در سراسر کشور آغاز شده و به مدت یک ماه، با اجرای برنامه های آموزشی و ارائه خدمات غربالگری، ادامه دارد.

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیوع سرطان سینه در میان بانوان کشورمان، دست اندرکاران نظام سلامت را بر آن داشت تا به کمک برنامه های اطلاع رسانی در قالب یک پویش ملی، زمینه های پیشگیری و تشخیص زودهنگام این بیماری، فراهم شود.

به همین مناسبت، در طول روزهای برگزاری این پویش ملی، می توانید مفاهیم آموزشی در خصوص بیماری سرطان سینه را دنبال کنید.

مفهوم سرطان سینه:

سرطان سینه زمانی شروع می شود که رشد سلول های سینه از کنترل خارج شده و به صورت بی رویه افزایش می یابد. از مجموعه این سلول ها یک توده به وجود می آید که به آن تومور می گویند و به صورت یک توده لمس می شود یا تبا اشعه ایکس دیده و تشخیص داده می شود. این تومور در صورتی بدخیم(سرطانی) تلقی می شود که سلول ها بتوانند در بافت های اطراف رشد کنند (تهاجم) و یا به مناطق دیگر بدن که دور از بافت سینه است، بروند(متاستاز).

سرطان سینه اغلب در بانوان رخ می دهد، اما مردان نیز می توانند به آن مبتلا شوند.

سرطان سینه از کجا شروع می شود؟

سرطان سینه می تواند از قسمت های مختلف سینه شروع شود. اکثر سرطان های سینه از سلول های کانال هایی که شیر را به نوک سینه (سرطان های مجاری) حمل می کنند، شروع می شود. برخی دیگر از سلول های غددی که شیر تولید می کنند(سلول لوبولار) منشا می گیرند. البته انواع دیگر از سرطان های سینه نیز وجود دارند، که کمتر رایج هستند.

اگر چه بسیاری از انواع سرطان سینه ممکن است باعث ایجاد یک توده در سینه شود، اما همه آنها با تشکیل توده تظاهر نمی کنند. بنابراین به علائم دیگر سرطان سینه نیز باید دقت شود و در صورت مشاهده آنها، به پزشک مراجعه کرد. همچنین مهم است که بدانیم بیشتر توده هایی که در سینه لمس می شوند، سرطانی نبوده و خوش خیم هستند. تومورهای خوش خیم سینه رشد غیر طبیعی دارند، اما به خارج از بافت سینه، گسترش نمی یابند و تهدیدکننده نیستند.

اما برخی توده های خوش خیم سینه می توانند منجر به افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان شوند؛ بنابراین هر گونه توده یا تغییر در ساختار سینه باید از نظر خوش خیم یا سرطانی بودن و همین طور تعیین این موضوع که آیا ممکن است بر خطر سرطان فرد در آینده تاثیر بگذارد، از سوی پزشک بررسی شود./101

پایان

  • گروه خبری : آموزش همگانی
  • کد خبری : 11140
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید