متن استاتیک شماره 63 موجود نیست

26 تیر 1403

  • 1399/05/20
  • - تعداد بازدید: 31
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ به کمک مصرف نان سبوس دار

تحقیقات بسیاری نشان داده است مصرف نان سبوس دار به پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها از جمله چاقی، دیابت و بیماری های قلبی عروقی کمک می کند، به گونه ای که مصرف نان های سبوس دار در مقایسه با نان های سفید به آهستگی قندخون را بالا می برد و فرد دیرتر احساس گرسنگی می کند.

تحقیقات بسیاری نشان داده است مصرف نان سبوس دار به پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها از جمله چاقی، دیابت و بیماری های قلبی عروقی کمک می کند، به گونه ای که مصرف نان های سبوس دار در مقایسه با نان های سفید به آهستگی قندخون را بالا می برد و فرد دیرتر احساس گرسنگی می کند.

 

این عامل می تواند در پیشگیری از بروز چاقی و به دنبال آن دیابت و بیماری های قلبی عروقی مؤثر باشد. مصرف نان سبوس دار موجب افزایش حجم مدفوع و رانش مدفوع در طول روده کوچک و بزرگ می شود که این عوامل نقش مهمی در مبارزه با یبوست و سرطان روده بزرگ دارند.

مصرف منابع غذایی فیبردار از جمله نان سبوس دار بر کاهش چربی و کلسترول خون نیز تأثیر بسزایی دارد، به گونه ای که فیبرهای غذائی نامحلول با اتصال به اسیدهای صفراوی یا چربی ها از جذب کلسترول و چربی غذائی جلوگیری می کنند. نان سبوس دار منبع خوبی از ویتامین های گروه B به ویژه ویتامین B2 و نیاسین است که این ویتامین ها به عملکرد بهتر مغز کمک می کنند.

فیبرهای گیاهی به دو نوع محلول و غیر محلول تقسیم می ‌شوند و سبوس گندم، جزو فیبرهای نامحلول است که نان‌های سبوس دار نیز از آن تهیه می‌ شود.

یبوست و سرطان روده بزرگ نیز از جمله بیماری ‌های شایع در جامعه است و مصرف منابع غذایی حاوی سبوس، به ویژه نان سبوس ‌دار می‌تواند از بروز این بیماری‌ ها جلوگیری کند./105

«رضیه شناور» رییس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز

پایان خبر

  • گروه خبری : اخبار و اطلاعیه ها,آموزش همگانی
  • کد خبری : 27436
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید