متن استاتیک شماره 63 موجود نیست

26 تیر 1403

نام و نام خانوادگی معاون: عباس رضائیان زاده
پست مربوطه: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز و رئیس مرکز بهداشت استان
مدرک تحصیلی: دکتری تخصصی اپیدمیولوژی
وظایف محوله: کلیه امور مربوط به معاونت بهداشت دانشگاه
کلیه وظایف معاونت: کلیه امور مربوط به معاونت بهداشت در شیراز و شهرستان ها
 
تاریخچه ای از مدیریت یا معاونت :

-رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان کازرون: ۱۳۸۰-۱۳۷۶.

-رئیس اداره کنترل کیفیت غذا دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز ۱۳۸۲-۱۳۸۰.

-مدیر بیمارستان نمازی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز: ۱۳۸۳-۱۳۸۲.

-رئیس بیمارستان نمازی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز:۱۳۸۷-۱۳۸۶.

- عضو هیات علمی گروه اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، از ۱۳۸۷ تا کنون

-رئیس گروه اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز: ۱۳۹۵-۱۳۹۰.

- استاد تمام گروه اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، از شهریور ۱۳۹۲ تا کنون

-عضو مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز.

-عضو مرکز تحقیقات علوم بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز.

-معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز:۱۴۰۰-۱۳۹۸.

-معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز و رئیس مرکز بهداشت استان: آبان ۱۴۰۰ تا کنون

-مشاور و نماینده تام الاختیار رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در امور شبکه های بهداشت و درمان استان: آذر ۱۴۰۰ تا کنون

  • 1401/05/30
  • - تعداد بازدید: 41
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

رعایت سرعت مطمئن چه نقشی در پیشگیری از سوانح رانندگی دارد؟

سرعت بالای وسایل نقلیه به صورت مستقیم بر خطر وقوع حادثه ترافیکی و شدت مصدومیت های ناشی از آن اثرگذار است. بنابراین مدیریت سرعت مؤثر در اکثر استراتژی های ایمنی، مهم ترین و اساسی ترین راه مداخله است.

سرعت بالای وسایل نقلیه به صورت مستقیم بر خطر وقوع حادثه ترافیکی و شدت مصدومیت های ناشی از آن اثرگذار است. بنابراین مدیریت سرعت مؤثر در اکثر استراتژی های ایمنی، مهم ترین و اساسی ترین راه مداخله است.

 

بی شک تصویب و اجرای قانون محدودیت سرعت، عنصر اصلی مدیریت سرعت به عنوان بخشی از یک رویکرد یکپارچه با در نظر گرفتن کیفیت جاده ها و حاشیه آن، وسایل نقلیه و آستانه تحمل انسان برای آسیب دیدگی است.

به ازای یک درصد افزایش در متوسط سرعت، میزان خطر حوادث منجر به فوت چهار درصد و آسیب دیدگی های شدید سه درصد افزایش می یابد. حتی کاهش اندک در سرعت وسایل نقلیه، اثرگذاری قابل ملاحظه ای بر کاهش خطر حوادث کشنده و مصدومیت های شدید دارد.

همچنین به ازای 5 درصد کاهش در متوسط سرعت، تعداد کشته های حوادث ترافیکی می تواند تا 30درصد کاهش یابد.

در این زمینه خوب است بدانیم:

1. حدود 30 درصد تلفات جانی در جاده ها بر اثر تجاوز از سرعت مجاز رخ می‌ دهد. 

2. حرکت با سرعتی در حدود 10 کیلومتر بر ساعت بیش از حد سرعت مجاز، خطر تصادف در مناطق ورودی شهرها را چهار برابر می سازد.

3. حرکت با سرعتی بیش از 10 کیلومتر بر ساعت نسبت به سرعت مجاز بزرگراه تنها باعث چهار و نیم دقیقه تفاوت در زمان سفر می شود که در این حالت، خطر تصادف در نواحی ورودی شهرها چهار برابر می شود.

4. شدت تصادفات در سرعت های بیشتر از 95 کیلومتر بر ساعت و احتمال مرگ در سرعت های بیشتر از 110 کیلومتر بر ساعت به شدت افزایش می یابد.

مهمترین علت های بروز تصادفات ناشی از عجله، شتاب و سرعت غیرمجاز در رانندگی:

1.       تکرار موارد رانندگی با سرعت های غیرمجاز و عادی تلقی شدن آن و عادت خطرناک برخی رانندگان به آن موجب ایجاد اعتماد کاذب در راننده به توانایی خود می شود.

2.       عدم اطلاع از عواقب تصادف با سرعت های بالاتر از سرعت های مجاز و مطمئن.

3.       بی توجهی به سرعت مناسب در راه های کشور به ویژه در نواحی مسکونی که خطر برخورد با عابران و موتورسیکلت سواران را به همراه دارد و نیازمند افزایش احتیاط و توجه مضاعف رانندگان است.

راهکارهای پیشگیری از تصادفات ناشی از عجله، شتاب و سرعت غیرمجاز در رانندگی:

1- با در نظر گرفتن عواقب تصادفات ناشی از اضافه سرعت غیرمجاز، می توان به این مقایسه دست یافت که آیا اندکی زمان حاصل از تعجیل و تخلف در مقابل خطر موجود اهمیت دارد؟

2- مدیریت و زمانبندی انجام سفر به نحوی که نیاز به سرعت های بالاتر از مقادیر مجاز نباشد.

3- تمامی سرنشینان خودرو نسبت به سرعت غیرمجاز راننده دقت نظر داشته باشند و به راننده خاطی تذکر دهند.

4- در مواجهه با رانندگان دارای سرعت غیر مجاز از آن ها فاصله بگیرید.

5- رعایت اصل تعدیل سرعت با شرایط و واقعیت های پیش رو نیز می تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد. در انواع جاده های کشور (به جز آزادراه ها)، نواحی مسکونی و راه ها در مجاورت هم قرار دارد و هر لحظه خطر برخورد با استفاده کنندگان آسیب پذیر راه همچون عابران و موتورسیکلت سواران وجود دارد.بنابراین رانندگان باید همواره سرعت خود را با شرایط موجود تطبیق داده و تعدیل کنند.

 

«محسن ایزدی»، کارشناس برنامه پیشگیری از حوادث گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز

  • گروه خبری : اخبار و اطلاعیه ها,آموزش همگانی
  • کد خبری : 65238
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید