25 مهر 1403

  • 1403/07/03
  • - تعداد بازدید: 53
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد:

ارائه بیش از 2 هزار خدمت معاینه دهان و دندان به ماردان باردار در 6 ماهه نخست سال جاری

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با بیان اینکه ارائه خدمات مناسب به مادران باردار یکی از ارکان نظام سلامت است، از ارائه 2 هزار و 357 مورد خدمت معاینه دهان و دندان به مادران باردار در مراکز بهداشتی زیرمجموعه دانشگاه در فارس خبر داد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، دکتر «عباس رضاییان زاده» با اشاره به اینکه ارائه خدمات کارآمد و موثر در دوران بارداری، از اولویت های حوزه سلامت است، افزود: دسترسی آسان و سریع مادران باردار به خدمات بهداشتی و درمانی، از جمله مراقبت‌های دندانپزشکی، می‌تواند سلامت مادر، جنین و نوزاد تامین کند.

او با تاکید بر اهمیت بهداشت دهان و دندان در دوران بارداری و تأثیر آن بر سلامت مادر و جنین گفت: مادران باردار نسبت به سایر افراد جامعه بیشتر در معرض خطر ابتلا به پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه (پریودنتال) قرار دارند.

دکتر رضاییان زاده، تمایل مادران باردار به مصرف شیرینی‌ها یا ترشی‌ها را به عنوان یکی از عوامل پوسیدگی دندان برشمرد و افزود: تمایل به مصرف مکرر این مواد دندان‌ها را در معرض خطر پوسیدگی دندان قرار می‌دهد.

این مقام مسوول در دانشگاه با اشاره به تاثیر مشکلات دندانی و بیماری های بافت های اطراف دندان بر سلامت مادر، سلامت جنین و سلامت نوزاد، توضیح داد: افزایش احتمال زایمان زودرس (تولد نوزاد نارس)، تولد نوزاد کم وزن در زمان تولد(وزن کمتر از دو هزار و 500 گرم) و پرفشاری خون در بارداری (پره ‌اکلامپسی) از جمله موارد مرتبط با عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و مشکلات ناشی از آن در مادران باردار است.

او با بیان اینکه مراقبت های دهان و دندان در هفته های ششم تا دهم، شانزدهم تا بیستم و بیست و چهارم تا سی ام بارداری در مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت، از سوی مراقبان سلامت و بهورزان انجام می شود و در صورت نیاز، مادر به دندانپزشک ارجاع می شود، تاکید کرد:  انجام این مراقبت ها 30 تا 42 روز پس از زایمان نیز ضروری است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز بر اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان به صورت مستمر در دوران بارداری تاکید کرد و افزود: مادران باردر می توانند با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت از خدمات مراقبت های بهداشتی بهره مند شوند.

پایان خبر

  • گروه خبری : اخبار و اطلاعیه ها
  • کد خبری : 109145
کلیدواژه