متن استاتیک شماره 63 موجود نیست

26 تیر 1403

  • 1401/07/18
  • - تعداد بازدید: 37
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

اهمیت توجه به سلامت روان و بهزیستی همگانی به عنوان اولویت جهانی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، به مناسبت روز جهانی و هفته ملی سلامت روان، بهزیستی روان‌ شناختی را یکی از مهم‌ ترین شاخص ‌های سلامت و بهداشت عنوان کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، به مناسبت روز جهانی و هفته ملی سلامت روان، بهزیستی روان‌ شناختی را یکی از مهم‌ ترین شاخص ‌های سلامت و بهداشت عنوان کرد.

 

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، در متن پیام دکتر «عباس رضائیان زاده» آمده است:

سازمان جهانی بهداشت در روز جهانی سلامت روان سال 2022 میلادی با انتخاب شعار «سلامت روان و بهزیستی همگانی به عنوان اولویت جهانی» بر این موضوع تاکید می کند که سلامت روان جامعه، یکی از مهم ‌ترین شاخص ‌های سلامت و بهداشت است.  

بهزیستی روان ‌شناختی یکی از شاخص‌ های ارزیابی سلامت روان است که عامل مهمی در طراوت، شادابی و افزایش عملکرد فردی و اجتماعی محسوب می شود و در پیشگیری از بروز اختلالات روانپزشکی نقش مؤثری را ایفا می‌ کند؛ اما در صورتی که به اندازه کافی مورد توجه قرار نگیرد، فراوانی مشکلات روانی و رفتاری رو به افزایش خواهد گذاشت.  

عوامل فیزیولوژیک، استرس‌ های محیطی و شغلی، وظایف فزاینده و گاه متضاد، فرسودگی و خستگی، نا امیدی، شرایط مادی، روابط خانوادگی، نقش‌ ها و فعالیت ‌های اجتماعی، عواملی هستند که در بهزیستی روان ‌شناختی نقش دارند.

مطالعات نشان می ‌دهد علاوه بر اینکه سطح بالایی از بهزیستی روانی یک عامل محافظ در برابر بیماری ‌های روان‌ پزشکی است، سبب افزایش بهره‌ وری در کار و حتی افزایش سلامت جسمی می ‌شود؛ اختلال در بهزیستی روان ‌شناختی با افزایش خطر ابتلا به بیماری ‌های جسمی و حتی مرگ‌ و میر ناشی از بیماری ‌های قلبی‌ و عروقی، سکته مغزی و برخی از سرطان‌ ها رابطه دارد؛ در حالی که بهزیستی روانشناختی به‌ عنوان عاملی برای افزایش امید به زندگی و درمان بیماری های تهدید ‌کننده زندگی عمل می‌ کند.

یکی از تهدیدهای مهم در بر هم زدن بهزیستی روانشناختی، همه گیری کرونا است و مطالعات جدید ثابت کرده است که بیماری کرونا در ایجاد اختلالات روانپزشکی به ویژه اختلالات اضطرابی، افسردگی و اختلالات خواب نقش بسیار موثری داشته است و شیوع اختلالات روانپزشکی در بهبود یافتگان کووید، 39 درصد برآورده شده است، بنابراین در این دوران و پس از آن توجه بیشتر به سلامت روان بیش از پیش دارای اهمیت است.

برای دستیابی به بهزیستی و ارتقای سلامت روان توجه به ارتقای سواد سلامت روان، شناسایی زودهنگام اختلالات روانپزشکی، توانمندسازی جمعیت عمومی با آموزش مهارت های زندگی و مهارت های فرزندپروری و ارائه خدمات درمانی زودهنگام به بیماران شناسایی شده بسیار اهمیت دارد.

در حال حاضر با حضور روانشناسان با تجربه در تمامی مراکز خدمات جامع سلامت، برنامه هایی مانند آموزش مهارت های زندگی، آموزش مهارت های فرزندپروری، آموزش خودمراقبتی در سلامت روان، آشنایی با انواع اختلالات روانپزشکی، مشاوره های فردی با هدف پیشگیری از ابتلا به اختلالات روانپزشکی، ارائه مشاوره تخصصی در حیطه اختلالات روانپزشکی، خشونت خانگی و مصرف دخانیات و مواد، به صورت رایگان ارائه می شود.

دکتر عباس رضائیان زاده

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز و رئیس مرکز بهداشت استان

 

  • گروه خبری : اخبار و اطلاعیه ها
  • کد خبری : 67552
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید