متن استاتیک شماره 63 موجود نیست

26 تیر 1403

  • 1400/09/13
  • - تعداد بازدید: 31
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

پیام سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز به مناسبت هفته ملی اطلاع رسانی ایدز

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز و مرکز بهداشت استان فارس در گرامیداشت هفته ملی اطلاع رسانی ایدز از تغییر تدریجی الگوی انتقال بیماری از اعتیاد تزریقی به انتقال از طریق ارتباط جنسی با فرد آلوده به ویروس و افزایش سهم زنان در موارد تازه شناسایی شده گفت.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز و مرکز بهداشت استان فارس در گرامیداشت هفته ملی اطلاع رسانی ایدز از تغییر تدریجی الگوی انتقال بیماری از اعتیاد تزریقی به انتقال از طریق ارتباط جنسی با فرد آلوده به ویروس و افزایش سهم زنان در موارد تازه شناسایی شده گفت.

 

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، در متن پیام دکتر «عباس رضائیان زاده» آمده است:

امروزه گسترش روز افزون «اچ آی وی» به عنوان یکی از مهمترین چالش های پیش رو در حوزه های گوناگون بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی، پیشرفت و توسعه جوامع را به خطر انداخته است.

همین موضوع، اهمیت نظام مراقبت «اچ ای وی» و برنامه های کنترل و پیشگیری از این بیماری را در کنار ارائه خدمات کاهش آسیب و رفع آسیب های اجتماعی را بیشتر می نماید.

در کنار آموزش بیماری و تأکید بر راه های انتقال و پیشگیری از آن، درمان صحیح بیماران «اچ ای وی» مثبت با در نظر گرفتن به حداقل رساندن احتمال انتقال بیماری، می تواند نقش مهمی در پیشگیری و کنترل آن داشته باشد که در همین راستا، شناسایی حداکثری بیماران موجود امری بدیهی و اولویت به نظر می رسد.

برآورد می‌شود بیش از 60هزار بیمار زنده در کشور با عفونت «اچ ای وی» زندگی می کنند در صورتی که بر اساس آخرین آمار در حدود 22 هزار بیمار زنده، شناسایی و ثبت شده اند.

این در حالی است که تمامی کشور های جهان متعهد شده بودند تا سال 2020 میلادی به هدف مهم شناسایی 90 درصد بیماران موجود دست یابند و 90 درصد شناسایی شده ها را تحت درمان به موقع و موثر قرار داده و در ادامه، سطح ویروس در خون 90 درصد افراد تحت درمان، کنترل گردد.

تغییر تدریجی الگوی انتقال بیماری از اعتیاد تزریقی به انتقال از طریق ارتباط جنسی با فرد آلوده به ویروس و افزایش سهم زنان در موارد تازه شناسایی شده، اهمیت موضوع را دو چندان می کند.

روز جهانی ایدز برابر با یکم دسامبر میلادی و هفته ملی اطلاع رسانی در مورد «اچ آی وی یا ایدز» از دهم تا هفدهم آذر، فرصت مناسبی است تا عموم مردم علاوه بر آشنایی با عفونت «اچ آی وی و بیماری ایدز»، از برنامه ها و خدمات ارائه شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی نیز مطلع و در صورت نیاز از خدمات کاملا رایگان «اچ آی وی» بهره مند گردند.

با هدف ترغیب و ترویج استفاده از این خدمات رایگان توسط گروه های هدف، شعار امسال روز جهانی ایدز از سوی سازمان جهانی بهداشت «پایان ایدز با پوشش همگانی خدمات پیشگیری، تشخیص، مراقبت و درمان» تعیین و به دلیل بحران همه گیری کووید 19، بر موضوع «اجازه نمی دهیم کرونا برنامه مراقبت اچ آی وی را تحت تأثیر قرار دهد» تاکید شده است.

اینجانب از زحمات تمامی تلاشگران این عرصه به خصوص همکاران گروه مراقبت بیماری های واگیر در سطوح مختلف ارائه خدمات و همچنین ارگان ها و نهادهای دولتی و غیردولتی مرتبط تشکر نموده و توفیق روز افزون آنان را از خداوند بزرگ خواستارم. /ا.کشاورزی

دکتر عباس رضائیان زاده

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز و مرکز بهداشت استان فارس

  • گروه خبری : اخبار و اطلاعیه ها,مناسبت های بهداشتی
  • کد خبری : 51265
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید