متن استاتیک شماره 63 موجود نیست

27 تیر 1403

  • 1400/02/19
  • - تعداد بازدید: 26
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

پیام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز به مناسبت روز جهانی تالاسمی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با انتشار پیامی به مناسبت روز جهانی تالاسمی، شعار این روز را «عدالت در برخورداری از خدمات برای بیماران» اعلام کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با انتشار پیامی به مناسبت روز جهانی تالاسمی، شعار این روز را «عدالت در برخورداری از خدمات برای بیماران» اعلام کرد.

 

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، در متن پیام دکتر «عبدالرسول همتی» آمده است:

هشتم ماه می میلادی برابر با 18 اردیبهشت ماه 1400 روز جهانی تالاسمی نامگذاری شده است.

هدف از نامگذاری این روز به نام این بیماری، اطلاع رسانی عمومی در خصوص پیشگیری از تولد نوزاد مبتلا به بیماری تالاسمی، جلب حمایت اجتماعی، معطوف نمودن توجه بیشتر مسوولان، مردم، خیرین و سازمان های مردم نهاد در زمینه فراهم نمودن امکانات درمانی مناسب برای بیماران مبتلا و پیشگیری از عوارض بیماری در این بیماران با شعار «عدالت در برخورداری از خدمات برای بیماران» است.

استان فارس از استان های با شیوع نسبتا بالای افراد ناقل ژن تالاسمی است؛ اما با ادغام برنامه پیشگیری و کنترل تالاسمی در نظام شبکه و اجرای موفق آن، خوشبختانه بروز بیماری تالاسمی کاهش قابل توجهی یافته است.

آموزش، غربالگری و شناسایی ناقلان بیماری از طریق انجام آزمایشات مربوطه برای داوطلبان ازدواج در مراکز مشاوره پیش از ازدواج، موجب دستیای به اهداف ارزشمند این برنامه گردید.

نظر به اهمیت انجام ارائه خدمات مشاوره ژنتیک زوجین در پیشگیری از تولد بیمار مبتلا به بیماری های ژنتیک نظیر تالاسمی، این خدمات بایستی با پوشش کامل برای زوجین متقاضی ازدواج ارایه گردد و در حال حاضر با وجود پاندمی کرونا، زوجین می بایست در زمان مراجعه به مراکز خدمات زمان ازدواج، فاصله فیزیکی و دیگر پروتکل های بهداشتی را برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا رعایت نمایند.

روز جهانی تالاسمی فرصتی است برای قدردانی از زحمات بی بدیل روسای شبکه های بهداشت و درمان، معاونان بهداشت، بهورزان، مراقبان سلامت، پزشکان خانواده، پزشکان و کارشناسان مشاور ژنتیک، همکاران آزمایشگاه و همکاران ستادی مراکز بهداشت و تمام افرادی که به برای تلاش آنها، موفقیت در اجرای برنامه پیشگیری از بروز تالاسمی رخ داده است.

همچنین اینجانب مراتب قدردانی خود را از اساتید همکار برنامه و آزمایشگاه های عضو شبکه ملی آزمایشگاه‌ های تشخیص ژنتیک ملی کشور نیز اعلام داشته و از خداوند منان توفیق روزافزون تمامی این عزیزان را خواستارم.

دکتر عبدالرسول همتی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز و رئیس مرکز بهداشت استان

  • گروه خبری : اخبار و اطلاعیه ها,مناسبت های بهداشتی
  • کد خبری : 41116
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید