متن استاتیک شماره 63 موجود نیست

26 تیر 1403

  • 1400/08/29
  • - تعداد بازدید: 33
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

پیام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز به مناسبت روز جهانی پیشگیری از کودک آزاری

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، به مناسبت روز جهانی پیشگیری از کودک آزاری، بزرگ ‌ترین زیان کودک آزاری را تداوم آن دانست.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، به مناسبت روز جهانی پیشگیری از کودک آزاری، بزرگ ‌ترین زیان کودک آزاری را تداوم آن دانست.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، در متن پیام دکتر «عبدالرسول همتی» آمده است:

روز 19 نوامبر مصادف با 28 آبان به عنوان روز جهانی پیشگیری از کودک آزاری نامیده شده است.

طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی، کودک آزاری، آسیب یا تهدید سلامت جسم و روان، سعادت، رفاه و یا بهزیستی کودک به دست والدین است.

پدیده کودک‌ آزاری در تمام کشورها معضلی، اجتماعی شناخته می شود که می تواند ناشی از اقدامات نادرست والدین یا سایر افراد جامعه باشد.

با شیوع ویروس کرونا و قرنطینه وسیع در جوامع مختلف، تمام ابعاد زندگی انسان تحت تاثیر قرار گرفت که یکی از آثار این همه ‌گیری و محدودیت های همراه، افزایش کودک ‌آزاری و خشونت نسبت به کودکان بوده و قرنطینه شدن کودکان به مدت طولانی در خانه،‌ آنها را بیش از پیش در معرض خطر قرار داده است.

بررسی های انجام شده نشان می ‌دهد، 70 درصد موارد اعمال خشونت و کودک آزاری در محیط خانه رخ داده که بیشترین گروه سنی در معرض آزار، کودکان 5 تا 9 ساله 36 درصد و 10 تا 14 ساله 30 درصد بوده و کودکان آزاردیده در همه جنبه ‌های رشد، مانند رشد جسمی، ذهنی، روانی و اجتماعی با مشکلات و نقایص فراوان رو به رو خواهند شد.

بررسی‌ های انجام ‌شده نشان می‌ دهد بسیاری از کودکانی که در دوران کودکی قربانی آزار و بدرفتاری بوده اند، در  بزرگسالی خودشان به آزار کودکان پرداخته اند و این بزرگ ‌ترین زیان کودک آزاری است، چون سبب تداوم آن می‌شود.

برای بهبود وضعیت سلامت جسمی، روانی و اجتماعی افراد می توان با افزایش آگاهی در مورد حقوق فردی و موضوعات مربوط به سلامت و آموزش سبک زندگی سالم، دسترسی به خدمات سلامت را برای همگان فراهم ساخت.

همچنین با ظرفیت سازی از طریق فراهم کردن امکان سوادآموزی و ادامه تحصیل، آموزش مهارت های زندگی با تاکید بر مهارت های مقابله ای، فراهم کردن آموزش شغلی و امکان کسب درآمد، در کاهش این معضل اجتماعی گام برداشت.

از سویی دیگر ایجاد انگیزه برای تغییر و اعتماد به خود، گام های موثری در راستای توانمندسازی کودکان و پیشگیری از کودک آزاری و آسیب های ناشی از آن خواهد بود.

امید است به منظور پیشگیری از آسیب های اجتماعی و تربیت نسلی سالم و خلاق، تمامی متولیان تعلیم و تربیت اعم از والدین، مربیان، معلمان و مدارس به این مهم توجه ویژه ای داشته باشند و با مشاهده هرگونه از نشانه های کودک آزاری در کودکان با احساس مسوولیت و نوع دوستی، به فوریت به مقامات مسوول گزارش دهند.

دکتر عبدالرسول همتی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز و رییس مرکز بهداشت استان فارس

  • گروه خبری : اخبار و اطلاعیه ها,مناسبت های بهداشتی
  • کد خبری : 50583
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید