متن استاتیک شماره 63 موجود نیست

27 تیر 1403

  • 1400/05/12
  • - تعداد بازدید: 36
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

پیام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز به مناسبت هفته جهانی تغذیه با شیر مادر

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با انتشار پیامی، فرا رسیدن نخستین روز از ماه آگوست میلادی برابر با دهم مرداد، آغاز هفته جهانی تغذیه با شیر مادر را گرامی داشت.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با انتشار پیامی، فرا رسیدن نخستین روز از ماه آگوست میلادی برابر با دهم مرداد، آغاز هفته جهانی تغذیه با شیر مادر را گرامی داشت.

 

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، در متن پیام دکتر «عبدالرسول همتی» آمده است:

تغذیه با شیر مادر، بخش مهمی از توسعه پایدار و یک جزء غیرقابل مذاکره از اقدام جهانی برای پایان دادن به سوء تغذیه است. افزایش میزان های تغذیه انحصاری با شیر مادر و تداوم شیردهی فقط می تواند با هماهنگی و همکاری در تمام بخش ها و نسل ها حاصل گردد. خوشبختانه اهمیت مشارکت در کار به طور فزآینده ای به عنوان یک عامل کلیدی شناخته شده و در بسیاری از نهضت های جهانی گنجانده شده و تأکید شده است.

دسترسی به تغذیه خوب به عنوان یک توصیه اساسی است و بی شک، تغذیه با شیر مادر مصداق بارزی از دسترسی به تغذیه خوب خواهد بود.

تغذیه با شیر مادر تنها مساله زن و یا مسوولیت یک زن نیست. حفظ، حمایت و ترویج شیردهی یک مسوولیت اجتماعی جمعی است که توسط همه ما به اشتراک گذاشته شده است. ارتقای روش های تغذیه با شیر مادر پتانسیل نجات جان 800 هزار کودک و 20 هزار مادر را در سال دارد و به طور چشمگیری در تامین سلامت طولانی مدت آنان مؤثر است.

سطوح مختلف جامعه به طرق گوناگون، مسوولیت مشترکی در حمایت از خانواده های دارای شیرخوار دارند. خانواده ها، همنوعان، شبکه های اجتماعی، مسوولان جامعه، سازمان های جامعه مدنی، حامیان و رسانه ها می توانند نقش مهمی در حمایت از تغذیه با شیر مادر داشته باشند. حمایت اعضای خانواده از مادران شیرده و بعد از آنان حمایت قانون گذار، محیط کار و جامعه می تواند نقش اساسی در حمایت و ارتقای سلامت مادران و کودکان داشته باشند.

در این زمینه گروه های حقیقی و مجازی جامعه می توانند با هوشیاری در مقابل صنایع تولید کننده جانشین های شیر مادر، نقش حمایت کننده ارزشمندی از برنامه تغذیه با شیر مادر داشته باشند. پیام های استراتژیک و نوآورانه برای تغییر رفتار اعضای خانواده و جامعه موردنیاز است تا از خانواده های دارای شیرخوار حمایت شود. پیام های اجتماعی و فرهنگی مناسب و سازگار با نیازهای جامعه، باید با کمک مسوولان و افراد تأثیرگذار در جامعه و از طریق شبکه های اصلی و رسانه های اجتماعی منتشر شود.

به مادران شیرده توصیه می شود در زمان همه گیری بیماری کووید19، به شیر دادن نوزاد خود ادامه دهند، چرا که پادتن‌ها و عوامل زیستی فعال در شیر مادر در صورت مواجهه کودک با کروناویروس می‌توانند با این بیماری مقابله کنند. تاکنون، انتقال ویروس فعال کرونا (ویروسی که می‌تواند به بیماری منجر شود) از طریق شیر مادر یا تغذیه با آن گزارش نشده است.

امسال نیز همچون سال های گذشته در همراهی با شعار ملی هفته ترویج تغذیه با شیر مادر «حمایت از تغذیه با شیر مادر؛ مسووولیت مشترک» انتظار می رود در تمامی مراکز ارائه خدمات سلامت مناطق شهری و روستایی برنامه ریزی مناسب انجام پذیرد تا شرایط اجرای قوانین حمایتی دوستدار مادر و کودک برای مادران شیرده تامین و تسهیل گردد و دستیابی به هدف سلامت عمومی که از ارکان آن سلامت مادر و کودک و اهمیت تغذیه با شیر مادر است، حاصل گردد.

دکتر عبدالرسول همتی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز و رئیس مر کز بهداشت استان

  • گروه خبری : اخبار و اطلاعیه ها,مناسبت های بهداشتی
  • کد خبری : 44870
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید