متن استاتیک شماره 63 موجود نیست

28 تیر 1403

رشد و تعالی یک سرزمین و آینده درخشان نسل های آتی جز با تشریک مساعی و تلاش همگانی میسر نمی شود و این امر ضرورت و اهمیت تامین خدمات سلامت مبتنی بر نیاز حال و آینده آحاد مردم را تایید می نماید. بی تردید در شرایط اقتصادی کنونی و وجود محدودیت و چالش های پیش رو، بهبود کیفیت، امنیت و هزینه اثربخشی خدمات سلامت رسالت عظیمی است که متولیان نظام سلامت عهده دار آن بوده و همت والای مدیران، مسئولین و متصدیان این امر را می طلبد.

معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، با تحت پوشش قرار دادن ۴۴۹۵۲۸۷ نفر از جمعیت استان، وظیفه سنگینی را در ارتقاء سلامت تک تک هم استانی های عزیز به عهده دارد که به پشتوانه ساختار PHC  توانمند و نیروهای متهعد خود، خدمات خود را تا دور افتاده ترین و صعب العبورترین نقاط استان نیز گسترش داده است.

از این تعداد جمعیت تحت پوشش، ۳۲۵۸۴۲۱ نفر آنان شهرنشین، ۱۱۷۹۹۷۰ نفر روستایی و ۵۶۸۹۶ نفر نیز عشایر هستند که معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شیراز با در اختیار داشتن تعداد ۸۸۹ خانه بهداشت، ۱۹ خانه بهداشت عشایری، ۱۲ پایگاه سلامت روستایی، ۱۵۳ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی، ۹۲ مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، ۲۴۲ پایگاه سلامت شهری، ۵۳ مرکز خدمات جامع سلامت شهری، ۸ مرکز تسهیلات زایمانی و ۹ آموزشگاه بهورزی، تأمین کننده نیاز جمعیت تحت پوشش خود به خدمات بهداشتی اولیه می باشد.

این معاونت با در اختیار داشتن یکی از گسترده ترین شبکه های بهداشت کشور در تلاش است با برنامه ریزی، سازماندهی، ارزشیابی و ارایه خدمات بهداشتی و درمانی در قالب ارائه خدمات سلامت باروری، مراقبت کودکان، مادران، نوجوانان، جوانان میانسالان و سالمندان، ارائه خدمات بهداشت مدارس، واکسیناسیون کودکان و گروه های هدف در نظام مراقبت بیماری های واگیر، پایش و نظارت بر منابع آب آشامیدنی و دفع فاضلاب و مدیریت پسماند، پایش و نظارت بر مراکز تولید و توزیع مواد غذائی، آشامیدنی و آرایشی و اماکن عمومی و کارگاه های صنعتی، نظارت بر مراکز آموزشی تربیتی بهداشتی و درمانی، مراکز دامی و صنایع وابسته به دام، آموزش بهداشت به جامعه، ارائه خدمات بهداشت دهان و دندان، ارائه خدمات پاراکلینیکی از جمله داروئی، آزمایشگاهی و رادیولوژی در مراکز بهداشتی درمانی روستائی و شهری تحت پوشش، ارائه خدمات پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر و غیرواگیر، ارائه خدمات سلامت روان، ارائه خدمات پیشگیری و کاهش خطر بلایا و حوادث و ... و با بهره گیری از روش های نوآورانه و خلاقانه، دسترسی عادلانه جمعیت تحت پوشش به خدمات اولیه بهداشتی را با بالاترین کیفیت، ممکن سازد.

به طور کلی استراتژی های حوزه معاونت بهداشت در دستیابی به هدف تأمین، حفظ و ارتقای سطح سلامت جامعه، شامل:

تقویت خدمات بهداشتی با مشارکت بخش خصوصی در حاشیه شهرها،

بهینه سازی منابع با اجرای برنامه سلامت با رویکرد کارآفرینی،

توانمندسازی جامعه در جهت خودمراقبتی با محوریت ارتقای سبک زندگی سالم،

ارتقای نظام مدیریت بیماری ها و دیده بانی بیماری ها در منطقه تحت پوشش با تمرکز بر بیماریهای نوپدید و بازپدید،

ایجاد زیرساخت های بهداشتی در ارائه خدمات،

اصلاح و تقویت نقش و کارکرد نظارتی در ارتقاء سلامت منطقه تحت پوشش با محوریت صیانت از حقوق مصرف کنندگان،

مدیریت ریسک بلایا و افزایش آمادگی در برابر بلایا با رویکرد تمام مخاطرات،

ارتقا سطح سواد سلامت جامعه تحت پوشش و

توسعه تحقیقات کاربردی و تولید دانش در حوزه سلامت می باشد.

  • 1398/07/06
  • - تعداد بازدید: 8
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

بدانیم و اقدام کنیم: اصول گوش دادن به کودکان چیست؟

منظور از گوش دادن فعال به صحبت های فرزندان چیست؟ آیا شما به عنوان پدر یا مادر، فعالانه به صحبت های فرزندتان گوش می دهید؟

منظور از گوش دادن فعال به صحبت های فرزندان چیست؟ آیا شما به عنوان پدر یا مادر، فعالانه به صحبت های فرزندتان گوش می دهید؟


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در دســترس بودن یک فرد مورد اعتماد، که به حرف های ما گوش کند، یکی از نیازهای اساسی هر فرد محسوب می شــود؛ حضور پدر و مادری که فعالانه به حرف های فرزنــدان گوش می کنند، موجب جلب اعتماد و آرامش آنان می شــود، به همین دلیل ضرورت دارد به عنوان پدر یا مادر، به صحبت های فرزندان به خوبی گوش دهیم تا آنها بتوانند با ما درد دل کنند و در نتیجه احســاس آرامش داشته باشند.

گوش دادن فعال و پویا نیاز به یادگیری و تمرین دارد که پدر و مادر باید آن را بیاموزند و با استفاده از آن به فرزند خود کمک کنند تا احساســاتش را بیان کند و در نتیجه، موجب نزدیک تر شدن آنها به فرزند و فرزند به آنها شود، از این رو، هدف این نوشتار این است که پدر و مادرها با این اصل بسیار مهم در فرزندپروری آشنا شوند.

گوش کردن فعالانه و بدون قضاوت یکی از انواع مهارت های زندگی و از جمله راه هایی است که می توانیم احساس دلبستگی را در فرزند از دوران کودکی به وجود آوریم، زمان هایی که احساس ناراحتی داریم و یا اتفاق غیرقابل پیش بینی برایمان پیش آمده است، وجود فردی که بدون قضاوت کردن، بدون اینکه پند و اندرز دهد، تنها به ما گوش دهد و احساسات ما را درک کرده و در آن موقعیت بازگو کند، بسیار کمک کننده است و احساس آشفتگی ما را کم می کند.

داشتن مهارت باعث می شود پدر و مادر به عنوان افرادی ایمن و قابل اعتماد برای کودک باشند و کودک بتواند بدون داشتن ترس، نگرانی و خودسانسوری، عواطف و احساساتش را بیان کند و راحت تر با احساسات خود کنار بیاید، این احساس امنیت منجر به در امان ماندن فرزند از آسیب های اجتماعی به ویژه گرایش به مصرف مواد می شود.

شاید یکی از بزرگ ترین مشکلات هر فرد در زندگی، پیدا کردن کسی است که به درد دل های او گوش کند، کسی که خوب گوش کند و مورد اعتماد باشد.

راهکارهای گوش دادن فعال

علاقمند و با توجه باشیم: در هنگام صحبت با کودک، علاقه مندی و توجه خود را نشان دهیم و با برقراری تماس چشمی، او را مطمئن کنیم که متوجه اش هستیم، برای این کار لازم است که محرک های محیطی مانند تلفن، موبایل و تلویزیون را فراموش کنیم.

کودکان را به صحبت کردن تشویق کنیم: بعضی از کودکان نیاز دارند که برای شروع صحبت از آنها دعوت شود، به یاد داشته باشیم کودکان وقتی عقاید خود را بیان می کنند، احساس می کنند مهم تر هستند.

صبورانه به کودک گوش دهیم: همه ما سریع تر از حرف زدن فکر می کنیم، اما کودکان به دلیل ذخیره لغات محدودتر نسبت به ما و تجربه و تمرین کم تر در حرف زدن، وقت بیش تری را صرف پیدا کردن کلمه های مناسب می کنند.

طوری به حرف کودک گوش دهیم که مطمئن شود برای همه حرف هایش وقت کافی داریم.

پیش از اتمام صحبت آنها، حرفشان را قطع نکنیم؛ قطع کردن حرف کودکان یا رد کردن نظریات آنها و پند دادن و نصیحت کردن را کنار بگذاریم، به حقوق کودکان احترام بگذاریم و اجازه بدهیم تا عقایدشان را بیان کنند.

به اشارات غیرکلامی شان توجه کنیم: کودکان پیام های زیادی را به صورت غیرکلامی می فرستند؛ مانند تظاهرات صورت شان(اخم کردن) یا حالت هایی که به خود می گیرند(مشت کردن دست ها هنگام عصبانیت) یا تغییر در روش های رفتاری(مانند ناخن جویدن هنگام نگرانی)؛ ما از نشانه هایی که کودک هنگام بیان مساله اش بروز می دهد، می توانیم نکات بیشتری درک کنیم.

از سوال های باز استفاده کنیم: سوال هایی که جواب شان بله یا خیر است، جلوی گفت و شنود را می گیرند و مکالمه را زود می بندند؛ به جای اینکه بگوییم مدرسه خوش گذشت؟ بپرسیم که امروز در مدرسه چه کارهایی انجام دادید؟ در جواب این سوال کودک بیشتر صحبت می کند.

احساساتش را بازنمایی کنیم و کمک کنیم تا تجاربش را تشریح کند.

- خودمان را جای او بگذاریم و به او نشان دهیم که مساله اش را درک می کنیم و با او همدل هستیم: به کودک کمک کنیم تا افکارش را تشریح کند؛ برای این کار سعی کنیم احساسات کودک را با کلمات خودمان واضح کنیم و آنها را دوباره به او برگردانیم.

احساسات کودک را منکر نشویم: احساسات کودک برای خودش حقیقی هستند، پس احساسات او را کوچک نشماریم.

هنگام صحبت با او از کلمات سخت و دشوار استفاده نکنیم: احساسات کودک را بزرگ نمایی و غیرقابل حل جلوه ندهیم؛ کلمات باید با فهم کودک متناسب باشند.

گفت و گو را در زمان مناسب انجام دهیم: گاهی کودک نمی خواهد درباره مساله اش صحبت کند یا می خواهد مدتی با احساساتش تنها باشد، در آن لحظه به خلوت کودک احترام بگذاریم و به قول معروف به او پیله نکنیم، اما متوجه او باشیم و در فرصتی مناسب با او صحبت کنیم، فراموش نکنیم این کار را در بهترین مکان و زودترین زمان مناسب انجام دهیم و به تاخیر نیندازیم./102

«سحر شهری» کارشناس سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز
  • گروه خبری : آموزش همگانی
  • کد خبری : 10285
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید