متن استاتیک شماره 63 موجود نیست

27 تیر 1403

رشد و تعالی یک سرزمین و آینده درخشان نسل های آتی جز با تشریک مساعی و تلاش همگانی میسر نمی شود و این امر ضرورت و اهمیت تامین خدمات سلامت مبتنی بر نیاز حال و آینده آحاد مردم را تایید می نماید. بی تردید در شرایط اقتصادی کنونی و وجود محدودیت و چالش های پیش رو، بهبود کیفیت، امنیت و هزینه اثربخشی خدمات سلامت رسالت عظیمی است که متولیان نظام سلامت عهده دار آن بوده و همت والای مدیران، مسئولین و متصدیان این امر را می طلبد.

معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، با تحت پوشش قرار دادن ۴۴۹۵۲۸۷ نفر از جمعیت استان، وظیفه سنگینی را در ارتقاء سلامت تک تک هم استانی های عزیز به عهده دارد که به پشتوانه ساختار PHC  توانمند و نیروهای متهعد خود، خدمات خود را تا دور افتاده ترین و صعب العبورترین نقاط استان نیز گسترش داده است.

از این تعداد جمعیت تحت پوشش، ۳۲۵۸۴۲۱ نفر آنان شهرنشین، ۱۱۷۹۹۷۰ نفر روستایی و ۵۶۸۹۶ نفر نیز عشایر هستند که معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شیراز با در اختیار داشتن تعداد ۸۸۹ خانه بهداشت، ۱۹ خانه بهداشت عشایری، ۱۲ پایگاه سلامت روستایی، ۱۵۳ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی، ۹۲ مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، ۲۴۲ پایگاه سلامت شهری، ۵۳ مرکز خدمات جامع سلامت شهری، ۸ مرکز تسهیلات زایمانی و ۹ آموزشگاه بهورزی، تأمین کننده نیاز جمعیت تحت پوشش خود به خدمات بهداشتی اولیه می باشد.

این معاونت با در اختیار داشتن یکی از گسترده ترین شبکه های بهداشت کشور در تلاش است با برنامه ریزی، سازماندهی، ارزشیابی و ارایه خدمات بهداشتی و درمانی در قالب ارائه خدمات سلامت باروری، مراقبت کودکان، مادران، نوجوانان، جوانان میانسالان و سالمندان، ارائه خدمات بهداشت مدارس، واکسیناسیون کودکان و گروه های هدف در نظام مراقبت بیماری های واگیر، پایش و نظارت بر منابع آب آشامیدنی و دفع فاضلاب و مدیریت پسماند، پایش و نظارت بر مراکز تولید و توزیع مواد غذائی، آشامیدنی و آرایشی و اماکن عمومی و کارگاه های صنعتی، نظارت بر مراکز آموزشی تربیتی بهداشتی و درمانی، مراکز دامی و صنایع وابسته به دام، آموزش بهداشت به جامعه، ارائه خدمات بهداشت دهان و دندان، ارائه خدمات پاراکلینیکی از جمله داروئی، آزمایشگاهی و رادیولوژی در مراکز بهداشتی درمانی روستائی و شهری تحت پوشش، ارائه خدمات پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر و غیرواگیر، ارائه خدمات سلامت روان، ارائه خدمات پیشگیری و کاهش خطر بلایا و حوادث و ... و با بهره گیری از روش های نوآورانه و خلاقانه، دسترسی عادلانه جمعیت تحت پوشش به خدمات اولیه بهداشتی را با بالاترین کیفیت، ممکن سازد.

به طور کلی استراتژی های حوزه معاونت بهداشت در دستیابی به هدف تأمین، حفظ و ارتقای سطح سلامت جامعه، شامل:

تقویت خدمات بهداشتی با مشارکت بخش خصوصی در حاشیه شهرها،

بهینه سازی منابع با اجرای برنامه سلامت با رویکرد کارآفرینی،

توانمندسازی جامعه در جهت خودمراقبتی با محوریت ارتقای سبک زندگی سالم،

ارتقای نظام مدیریت بیماری ها و دیده بانی بیماری ها در منطقه تحت پوشش با تمرکز بر بیماریهای نوپدید و بازپدید،

ایجاد زیرساخت های بهداشتی در ارائه خدمات،

اصلاح و تقویت نقش و کارکرد نظارتی در ارتقاء سلامت منطقه تحت پوشش با محوریت صیانت از حقوق مصرف کنندگان،

مدیریت ریسک بلایا و افزایش آمادگی در برابر بلایا با رویکرد تمام مخاطرات،

ارتقا سطح سواد سلامت جامعه تحت پوشش و

توسعه تحقیقات کاربردی و تولید دانش در حوزه سلامت می باشد.

  • 1399/07/21
  • - تعداد بازدید: 15
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

به سلامت روان سالمندان اهمیت دهیم!

برقراری ارتباط، نخستین گام در فراهم شدن سلامت روان سالمندان است.

برقراری ارتباط، نخستین گام در فراهم شدن سلامت روان سالمندان است.

 
 

هر فرد، ارزش ها، باورها و فرهنگ خاص خود را دارد و این نکته ای است که در ارتباط با سالمندان نباید فراموش کرد. ایده ها، ارزش ها و باورهای سالمندان در جامعه ای متفاوت با جامعه کنونی شکل گرفته است؛ سالمندان حوادث تاریخی و شرایط اقتصادی_ اجتماعی متفاوتی را پشت سر گذاشته اند و تنها یک ارتباط خوب می تواند این شکاف نسلی را پر کند.

با رعایت برخی مهارت ها، می توان ارتباط خوبی با سالمند برقرار کرد.

برخی از این مهارت ها عبارتند از:

·         او را مشاهده کنیم: برای شناخت بیشتر سالمند او را مشاهده کنیم. مشاهده کردن سالمند یعنی استفاده از همه حواس برای برقراری ارتباط با او، برای نمونه طرز ایستادن، حالات صورت، لحن و کلام، واکنش ها و احساسات او را مشاهده کرده تا بتوانیم درک و شناخت بهتری نسبت به سالمند به دست  آوریم.

·         به او گوش دهیم: باید به صحبت های سالمند گوش دهیم. گوش دادن فعالانه چیزی بیش از شنیدن ساده بوده و در واقع همدلی با سالمند است. همدلی با سالمند یعنی خود را جای فرد سالمند بگذاریم و بفهمیم که او در موقعیت های مختلف چه فکر یا احساسی دارد. در هنگام گوش دادن فعال، بهتر است از ارتباط غیر کلامی مانند لبخند زدن، تکان دادن سر برای تایید، نگاه کردن( ارتباط چشمی) گرفتن دست و مواردی از این قبیل استفاده کنیم تا سالمند احساس کند که ما علاقمند به شنیدن صحبت های او هستیم.

·         با او صحبت کنیم:  صحبت کردن با سالمند، یکی از اصول برقراری ارتباط با اوست. منظور از صحبت کردن به زبان آوردن عقیده، نظر، احساس یا واقعیت است؛ چگونگی صحبت کردن و  لحن و تن صدا بسیار اهمیت دارد. اگر شنوایی سالمند کم است، هیچ گاه نباید برای صحبت کردن با او صدایمان را بلند کنیم یا فریاد بزنیم، بلکه با صدای معمولی و نزدیک به گوشی که شنوایی بهتری دارد، صحبت کنیم.

·         هنگام ارتباط  با سالمند لبخند بزنیم: فردی که لبخند می زند، اغلب به صورت شخصیتی دوست داشتنی و مهربان تلقی می شود؛ همواره در ارتباط با سالمند، لبخند زدن را فراموش نکنیم.

§         او را لمس کنیم: ابتدایی ترین و خصوصی ترین شکل برقراری ارتباط با سالمند لمس کردن اوست. بسیاری از سالمندان دچار محرومیت لمسی هستند.

 در برقراری ارتباط با سالمندان سه نوع ارتباط لمسی وجود دارد:

§         لمس عاطفی: وقتی که پدربزرگ یا مادربزرگ را در آغوش می گیریم و آن ها را می بوسیم، محبت و امید را می توان با نگه داشتن دستی لرزان در دستی قوی به دیگری منتقل کرد.

§         لمس حمایتی: مانند وقتی که به سالمند برای بلند شدن از زمین کمک می کنیم.

§         لمس کنشی: مانند دست زدن به پشت سالمند و تعارف و تقدم برای عبور

همواره سعی کنیم، همصحبتی سرزنده برای سالمند باشیم. چین و چروک های سالمند، نشان از تجربه ها و خاطره های گذشته اوست که نباید بدون استفاده باقی بماند./ا.کشاورزی

«لیلا قربانی» کارشناس سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز

پایان خبر

  • گروه خبری : اخبار و اطلاعیه ها,آموزش همگانی
  • کد خبری : 30862
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید