متن استاتیک شماره 63 موجود نیست

26 تیر 1403

رشد و تعالی یک سرزمین و آینده درخشان نسل های آتی جز با تشریک مساعی و تلاش همگانی میسر نمی شود و این امر ضرورت و اهمیت تامین خدمات سلامت مبتنی بر نیاز حال و آینده آحاد مردم را تایید می نماید. بی تردید در شرایط اقتصادی کنونی و وجود محدودیت و چالش های پیش رو، بهبود کیفیت، امنیت و هزینه اثربخشی خدمات سلامت رسالت عظیمی است که متولیان نظام سلامت عهده دار آن بوده و همت والای مدیران، مسئولین و متصدیان این امر را می طلبد.

معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، با تحت پوشش قرار دادن ۴۴۹۵۲۸۷ نفر از جمعیت استان، وظیفه سنگینی را در ارتقاء سلامت تک تک هم استانی های عزیز به عهده دارد که به پشتوانه ساختار PHC  توانمند و نیروهای متهعد خود، خدمات خود را تا دور افتاده ترین و صعب العبورترین نقاط استان نیز گسترش داده است.

از این تعداد جمعیت تحت پوشش، ۳۲۵۸۴۲۱ نفر آنان شهرنشین، ۱۱۷۹۹۷۰ نفر روستایی و ۵۶۸۹۶ نفر نیز عشایر هستند که معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شیراز با در اختیار داشتن تعداد ۸۸۹ خانه بهداشت، ۱۹ خانه بهداشت عشایری، ۱۲ پایگاه سلامت روستایی، ۱۵۳ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی، ۹۲ مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، ۲۴۲ پایگاه سلامت شهری، ۵۳ مرکز خدمات جامع سلامت شهری، ۸ مرکز تسهیلات زایمانی و ۹ آموزشگاه بهورزی، تأمین کننده نیاز جمعیت تحت پوشش خود به خدمات بهداشتی اولیه می باشد.

این معاونت با در اختیار داشتن یکی از گسترده ترین شبکه های بهداشت کشور در تلاش است با برنامه ریزی، سازماندهی، ارزشیابی و ارایه خدمات بهداشتی و درمانی در قالب ارائه خدمات سلامت باروری، مراقبت کودکان، مادران، نوجوانان، جوانان میانسالان و سالمندان، ارائه خدمات بهداشت مدارس، واکسیناسیون کودکان و گروه های هدف در نظام مراقبت بیماری های واگیر، پایش و نظارت بر منابع آب آشامیدنی و دفع فاضلاب و مدیریت پسماند، پایش و نظارت بر مراکز تولید و توزیع مواد غذائی، آشامیدنی و آرایشی و اماکن عمومی و کارگاه های صنعتی، نظارت بر مراکز آموزشی تربیتی بهداشتی و درمانی، مراکز دامی و صنایع وابسته به دام، آموزش بهداشت به جامعه، ارائه خدمات بهداشت دهان و دندان، ارائه خدمات پاراکلینیکی از جمله داروئی، آزمایشگاهی و رادیولوژی در مراکز بهداشتی درمانی روستائی و شهری تحت پوشش، ارائه خدمات پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر و غیرواگیر، ارائه خدمات سلامت روان، ارائه خدمات پیشگیری و کاهش خطر بلایا و حوادث و ... و با بهره گیری از روش های نوآورانه و خلاقانه، دسترسی عادلانه جمعیت تحت پوشش به خدمات اولیه بهداشتی را با بالاترین کیفیت، ممکن سازد.

به طور کلی استراتژی های حوزه معاونت بهداشت در دستیابی به هدف تأمین، حفظ و ارتقای سطح سلامت جامعه، شامل:

تقویت خدمات بهداشتی با مشارکت بخش خصوصی در حاشیه شهرها،

بهینه سازی منابع با اجرای برنامه سلامت با رویکرد کارآفرینی،

توانمندسازی جامعه در جهت خودمراقبتی با محوریت ارتقای سبک زندگی سالم،

ارتقای نظام مدیریت بیماری ها و دیده بانی بیماری ها در منطقه تحت پوشش با تمرکز بر بیماریهای نوپدید و بازپدید،

ایجاد زیرساخت های بهداشتی در ارائه خدمات،

اصلاح و تقویت نقش و کارکرد نظارتی در ارتقاء سلامت منطقه تحت پوشش با محوریت صیانت از حقوق مصرف کنندگان،

مدیریت ریسک بلایا و افزایش آمادگی در برابر بلایا با رویکرد تمام مخاطرات،

ارتقا سطح سواد سلامت جامعه تحت پوشش و

توسعه تحقیقات کاربردی و تولید دانش در حوزه سلامت می باشد.

  • 1400/07/25
  • - تعداد بازدید: 48
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

تاب آوری چیست و افراد تاب آور چگونه اند؟

اصطلاح تاب آوری در مورد افرادی به کار برده می‏شود که در برابر فشار روانی مقاوم بوده و کمتر مستعد بیماری هستند.

اصطلاح تاب آوری در مورد افرادی به کار برده می‏شود که در برابر فشار روانی مقاوم بوده و کمتر مستعد بیماری هستند.

 

افرادی که دارای این ویژگی هستند، اغلب بر زندگی خود کنترل بیشتری احساس می‏ کنند، نسبت به آنچه انجام می‏ دهند، تعلق خاطر بیشتری دارند و در قبال عقاید و تغییرات جدید پذیرا هستند.

تاب‏آوری در مورد کسانی به کار می‏رود که در معرض خطر قرار می‏گیرند، اما دچار اختلالات روانی نمی‏ شوند و زندگی‏شان چندان مختل نمی‏ شود و اگر هم بشود، به سرعت به شرایط متعادل پیشین بازمی‏ گردند.

افراد می توانند در شرایط دشوار و با وجود عوامل خطر از ظرفیت‏ های موجود خود در دستیابی به موقعیت و رشد زندگی فردی استفاده کنند و از این چالش ‏ها و آزمون‏ ها به عنوان فرصتی برای توانمند کردن خود بهره گیرند و از آن سربلند بیرون آیند.

ویژگی های افراد تاب آور:

   § آگاهانه و هوشیار عمل می‏کنند

افراد تاب‏آور، نسبت به موقعیت، آگاه و هوشیارند، احساسات و هیجان‏های خود را می‏شناسند، بنابراین از علت این احساسات نیز باخبرند و هیجان‏های خود را به شیوه سالم مدیریت می‏کنند؛ از سوی دیگر احساسات و رفتارهای اطرافیانشان را نیز درک می‏کنند و در نتیجه بر خود، محیط و اطرافیانشان تأثیر مثبتی می‏گذارند.

   § می‏پذیرند که موانع، بخشی از زندگی هر انسان است

این افراد می‏ دانند زندگی پر از چالش است. آنها می‏دانند که ما می‏ توانیم از بسیاری مشکلات اجتناب کنیم یا در برابر آنها منعطف باشیم و اشتیاق خود را برای سازگار شدن با تغییرات حفظ کنیم.

   § دارای منبع درونی هستند

افراد تاب‏آور خود را مسوول شرایط خویش می‏ دانند و برای هر مشکل، شکست و مساله، منابع بیرونی را سرزنش نمی‏ کنند، آن‏ها سهم خود را در امور زندگی، همراه با مسوولیت پذیرفته ‏اند و بر این باورند که هر عملی که انجام می‏ دهند، بر زندگی‏شان بازتابی دارد.

البته واضح است که برخی عوامل نظیر بلایای طبیعی از کنترل خارج است. این افراد، همراه با تشخیص علت مسایل، قادرند با پیدا کردن راه‏حل مؤثر بر موقعیت و آینده خود، تأثیر مثبت بگذارند.

§ از مهارت‏ های حل مساله برخوردارند

وقتی بحران پدیدار می‏ شود، افراد تاب‏آور قادرند با استفاده از فنون حل مساله، به راه‏حل‏های امن و مطمئن برسند، در حالی که دیگر افراد در این موقعیت‏ های سخت، دچار استرس زیاد می‏شوند و نمی ‏توانند راه ‏حل مناسب و مفیدی انتخاب کنند.

   § ارتباطات محکم اجتماعی دارند

افراد تاب‏آور شبکه حمایتی و عاطفی محکمی دارند، چنین ارتباطاتی به آنان کمک می‏کند درباره‏ نگرانی‏ ها و چالش ‏های خود با اطرافیان صحبت کنند، از مشورت، همدلی و همراهی آن‏ها بهره‏ مند شوند، راه‏ حل ‏های جدید را کشف کنند و در مجموع، از لحاظ روانی احساس قدرت و آرامش کنند.

   § خود را فردی قربانی، ارزیابی نمی‏کنند

افراد تاب‏آور خود را قربانی و ناتوان تصور نمی‏ کنند. وقتی با یک بحران دست به گریبانند، همواره خود را فردی نجات یافته تصور می‏ کنند و معتقدند که می‏ توانند بر شرایط فائق آیند.

   § قادرند متناسب با موقعیت از افراد متخصص، درخواست کمک کنند

افراد تاب‏آور هر زمان که ضرورت ایجاب کند، از منابع حمایتی تخصصی شامل روانشناسان و مشاوران متخصص، کتاب‏ های خودیاری، مطالعه زندگینامه ‏های افراد مهم و دیگر نتایج، شامل دوستان، افراد خانواده، همسایه‏ ها و مانند آن حمایت طلبی کرده و در صورت نیاز برای دریافت خدمات روانشناختی رایگان به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه می کنند.

چگونه تاب‏ آور شویم؟

     · افراد تاب‏آور شیوه استدلال و نگرش متفاوتی در مواجهه با شرایط ناگوار اتخاذ می‏ کنند. به جای فاجعه ساختن از مشکل و گرفتار شدن در تبعات آن به خود و توانایی‏ هایش توجه بیشتری می‏ کنند. چنین فردی ممکن است یک موقعیت پرمخاطره را یک فرصت در نظر بگیرد نه یک تهدید و در دشواری‏ها به جای اضطراب و شکست، موفقیت را تجربه کند، بنابراین تاب‏آوری موجب سازگاری مناسب در مواجهه با مشکلات می‏ شود و این چیزی بیش از اجتناب ساده از پیامدهای منفی است.

    · ذهنشان را طوری برنامه ‏ریزی می‏کنند که بعد از هر موقعیت استرس ‏آوری به دنبال رشد خودشان هستند و مثل خیلی از افراد تسلیم آسیب‏ های روانی نمی‏ شوند.

      · هنگامی که با مشکلی مواجه می شوند، راجع به این مشکلات با دیگران صحبت می کنند و برای مشکل خود چاره جویی می کنند، همچنین به خاطر تخلیه هیجانی که اتفاق می افتد، از لحاظ روانی احساس قدرت و آرامش می کنند.

      · خود را فردی قربانی ارزیابی نمی کنند و وقتی با یک بحران روبرو می شوند، همواره خود را فردی نجات یافته تصور می کنند و معتقدند می توانند بر شرایط پیروز شوند.

      · مشکلات را حل می کنند، نه اینکه از آن فرار کنند.

      · عزت نفس خود را بالا می برند.

      · ارتباطات خود را توسعه می دهند، داشتن روابط عاطفی و اجتماعی محکم عامل بسیار مهمی در سلامت انسان و تاب آوری به شمار می رود.

      · نسبت به تغییرات انعطاف پذیر هستند.

«مهین انصاری فرد»؛ کارشناس سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز


  • گروه خبری : اخبار و اطلاعیه ها,آموزش همگانی
  • کد خبری : 48894
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید